نگاهی به پروژه‌های دولت الکترونیک در کیش

در راستای تحقق دولت الکترونیک و حرکت به سمت دولت هوشمند، مجموعه‌ای از پروژه‌های مهم درحوزه خدمات دیجیتال در جزیره کیش طراحی و اجرا شده است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کیش،پروژه‌های دولت الکترونیک ، فراتر از یک تغییر فناورانه، ابزاری کلیدی برای افزایش شفافیت، کاهش بروکراسی و مبارزه با فساد اداری هستند. با ارائه خدمات آنلاین و حذف فرآیندهای سنتی، این پروژه‌ها ضمن تسهیل امور برای شهروندان، امکان نظارت دقیق‌تر بر عملکرد دستگاه‌ها و کاهش ارتباطات غیرضروری میان مردم و کارمندان دولت را فراهم می‌کنند، که این امر به نوبه خود از شکل‌گیری زمینه‌های فساد جلوگیری می‌کند.

با توسعه و گسترش دولت الکترونیک، دسترسی به اطلاعات و خدمات دولتی برای تمامی اقشار جامعه، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، عادلانه‌تر شده است. سامانه‌هایی نظیر سامانه ملی اطلاعات معاملات املاک و یا سامانه پنجره واحد خدمات دولتی، با یکپارچه‌سازی فرآیندها، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها، به بهبود کیفیت ارائه خدمات و افزایش رضایت عمومی نیز کمک می‌کنند؛ این پروژه‌ها با ایجاد یک بستر داده‌ای منسجم، به سیاست‌گذاران امکان می‌دهند تا با اتکا به اطلاعات دقیق و به‌روز، تصمیمات بهتری در راستای توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری اتخاذ کنند.

دولت الکترونیک باید در تمام ابعاد پیاده‌سازی شود

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش روز چهارشنبه در نشستی در همین رابطه با اشاره به برنامه‌های سالانه و سه‌ساله این سازمان در مسیر پیاده‌سازی دولت الکترونیک اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد کیش در راستای تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده خود، اقدامات متعددی را آغاز کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی سامانه مجوز بهره‌برداری صنعتی است.

علی سوری بیان داشت: سامانه مجوز بهره‌برداری صنعتی در درگاه سازمان منطقه آزاد کیش مجتمع‌سازی شده و مدیریت صنایع بر اساس آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: پروژه دیگری که مدت‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده بود و اخیراً با حضور سخنگوی دولت به بهره‌برداری رسید، سامانه “چشم جزیره” است.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در این سامانه فرآیندی طراحی شده تا شهروندان و گردشگران بتوانند گزارش‌ها، شکایات، انتقادات و پیشنهادهای خود را ثبت کرده و با دریافت کد رهگیری، پیگیری امورشان را با سرعت بیشتری دنبال کنند و این روند موجب تسریع در رسیدگی و افزایش شفافیت خواهد شد.

سوری با تأکید بر اینکه نباید به چند اقدام محدود بسنده کرد، افزود: دولت الکترونیک باید در تمامی ابعاد پیاده‌سازی شود و بر همین اساس، پنجره واحد خدمات یا سامانه جامع خدمات منطقه آزاد کیش با رویکردهای دولت به مردم (G2C)، دولت به کسب‌وکار (G2B) و کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) طراحی شده و به‌زودی عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: گام بعدی پس از تحقق دولت الکترونیک، دستیابی به دولت هوشمند است و تمامی اجزای سامانه جامع باید با فناوری هوش مصنوعی یکپارچه شوند تا خدمات به‌صورت هوشمند، سریع و کارآمد ارائه شود و نیازهای مردم و گردشگران را پاسخ دهد.

به گفته این مقام مسوول اتصال این سامانه‌ها به هوش مصنوعی، علاوه بر افزایش کیفیت خدمات، موجب کاهش هزینه‌های سازمان، بهینه‌سازی فرایندها و ارتقای رضایت عمومی خواهد شد.

سوری تأکید کرد: گردشگران ورودی به جزیره باید از سرویس‌های نوین و به‌روز بهره مند شوند. این مسیر، سازمان را قادر می‌سازد تا برای استفاده از نسل بعدی فناوری‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی گام بردارد.

انتهای پیام/7558

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا