گلایه مردم از گره‌های ترافیکی مسیر خیرآباد–ورامین/کمربندی جنوبی ورامین در آستانه بهره‌برداری

شهروندان در مسیر خیرآباد–ورامین از کندی حرکت و ترافیک سنگین گلایه دارند؛ با افتتاح کمربندی جنوبی، عبور و مرور روان‌تر و ایمن‌تر می‌شود و رانندگان امیدوارند که زمان سفر کاهش یابد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از ورامین، ترافیک محور قرچک – ورامین طی سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده بود. عبور روزانه تعداد زیادی خودرو از این مسیر، زمان سفر و ایمنی رانندگان را تحت تأثیر قرار می‌داد و ضرورت احداث کمربندی جنوبی شهرستان بیش از پیش احساس شد.

سه سال پیش ساخت کمربندی جنوبی ورامین در حاشیه خط آهن آغاز شد تا دسترسی به شهر جوادآباد و روستاهای جنوب شهرستان تسهیل شود و بخش عمده‌ای از بار ترافیکی محور قرچک – ورامین کاهش یابد. طول این پروژه چند کیلومتر است که بخشی از آن در سال 1401 از قاسم‌آباد تا موسی‌آباد به بهره‌برداری رسید و بخش دیگر در مراحل پایانی آماده‌سازی قرار دارد.

خبرنگار تسنیم در گزارشی میدانی به سراغ شهروندان رفته و مشکلات و انتظارشان برای تکمیل کمربندی جنوبی را جویا شده است:

حسین احمدی – 38 ساله، راننده تاکسی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: مسیر خیرآباد تا ورامین برای رانندگان تاکسی به یک چالش روزمره تبدیل شده است، صبح‌ها به‌خصوص وقتی مردم می‌خواهند به محل کارشان برسند، مسیر کوتاه معمولی بیش از 40 دقیقه طول می‌کشد.

توقف‌های طولانی خودروها، چراغ‌های طولانی و ورود خودروهای سنگین باعث شده سرعت حرکت تقریباً صفر شود. وقتی پارک فدک شلوغ می‌شود، عصرها نیز همین مشکل تکرار می‌شود و ترافیک تا محدوده شهرک مدرس امتداد پیدا می‌کند. نبود جای پارک مشخص در حاشیه مسیر و توقف دوبل خودروها باعث افزایش ازدحام می‌شود.

این شرایط نه تنها درآمد ما را کاهش می‌دهد بلکه سلامت جسمی و روحی رانندگان را هم تحت فشار قرار می‌دهد. کمربندی جنوبی می‌تواند بخش بزرگی از این معضل را حل کند و رانندگان را از این روزمرگی خسته‌کننده رها سازد.

مریم خانی – 44 ساله، پرستار بیمارستان ورامین در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: رفت‌وآمد روزانه ام از قرچک به بیمارستان ورامین، به ویژه در شیفت‌های صبح و عصر، بسیار دشوار شده است،  حجم خودروها در ساعات اوج، باعث شده حتی آمبولانس‌ها هم در ترافیک گیر کنند و بیماران با تأخیر به بیمارستان برسند.

 این شرایط باعث استرس شدید ما پرستاران شده و گاهی به خدمات‌رسانی به بیماران آسیب می‌زند. گاهی مجبوریم مسیرهای فرعی طولانی را طی کنیم که زمان و انرژی بیشتری از ما می‌گیرد، نبود مسیرهای ویژه اورژانس و نبود چراغ‌های کنترل ترافیک مناسب، مشکلات ما را دوچندان کرده است و کمربندی جنوبی می‌تواند بخشی از خودروهای عبوری را از داخل شهر دور کند و رسیدن پرسنل و بیماران به مراکز درمانی را سریع‌تر و ایمن‌تر کند.

مهدی میر – 46 ساله، وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم عنوان کرد: تردد در مسیر خیرآباد–ورامین برای من که باید به دفاتر اداری و دادگستری رفت‌وآمد کنم، بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده است، حجم بالای خودروها و توقف دوبل در نزدیکی دادگاه باعث ایجاد صف طولانی می‌شود و گاهی حتی نیم ساعت درگیر می‌شوم تا بتوانم به پارکینگ دسترسی پیدا کنم.

این تأخیر باعث شده چندین بار جلسه مهم دادگاه را از دست بدهم و مجبور شوم وقت و انرژی زیادی صرف حل مشکل کنم، چراغ‌های طولانی و نبود مسیرهای جایگزین باعث شده ترافیک هر روز شدیدتر شود.

محمدرضا شیرکوند – 37 ساله، راننده اسنپ در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: «ترافیک مسیر قرچک–ورامین برای راننده‌های تاکسی آنلاین و اسنپ یک مشکل جدی شده و  هر روز با تعداد زیادی خودرو و توقف دوبل مواجه هستیم و اگر تصادفی رخ دهد، مسیر کاملاً قفل می‌شود.

مسافرها گاهی سفرشان را لغو می‌کنند و این برای ما ضرر مالی دارد. پارک فدک با همه امکاناتش باعث شده عصرها ترافیک بیشتر شود و حتی رانندگان دیگر مسیرها نیز تأثیر می‌پذیرند و  مسیر جایگزین مناسبی وجود ندارد و مجبوریم دورهای طولانی برای رسیدن به مقصد طی کنیم که وقت و سوخت بیشتری مصرف می‌شود و نبود خط ویژه تاکسی‌های اینترنتی، چراغ‌های طولانی و توقف خودروها در مسیر، فشار روانی زیادی به ما وارد کرده است.

حمدرضا هاشمی – 53 ساله، راننده اتوبوس بین‌راهی در گفت‌وگو با خبرنگارر تسنیم بیان داشت: مسیر خیرآباد تا ورامین، به خصوص بعد از افتتاح پارک فدک، به شدت شلوغ شده است و عصرها تقریباً تمام مسیر قفل می‌شود و اتوبوس‌ها در این ترافیک به سختی حرکت می‌کنند و برنامه حرکت‌ها بهم می‌ریزد.

مسافران نارضایتی خود را اعلام می‌کنند و مجبور می‌شویم ساعت‌های بیشتری در مسیر بمانیم، ورود خودروهای شخصی و سنگین، توقف دوبل و نبود مسیر جایگزین، همه مشکلات ما را افزایش داده است.

مسیر فعلی حتی برای رانندگان باتجربه هم خسته‌کننده و زمان‌بر شده است به نظر من کمربندی جنوبی می‌تواند اتوبوس‌ها را از داخل شهر عبور ندهد و مسافران را به موقع به مقصد برساند. این پروژه برای کاهش فشار ترافیک و بهبود تجربه سفر شهری ضروری است و باید سریع تر به بهره برداری برسد.

کمربندی جنوبی ورامین؛ راهکار کاهش ترافیک مسیر پرتردد قرچک

جعفر اردستانی رئیس شورای اسلامی شهر ورامین، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کمربندی جنوبی ورامین یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرستان است که با هدف کاهش بار ترافیکی محور پرتردد قرچک – ورامین و تسهیل دسترسی به شهر جوادآباد و روستاهای جنوب شهرستان اجرا شده است.

وی افزود: این پروژه با اعتبار 650 میلیارد تومان پیش‌بینی و در حال اجراست و چهار پیمانکار در مسیرهای مختلف مشغول فعالیت هستند تا کمربندی هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

اردستانی ادامه داد: در بخش‌های مختلف پروژه، زیرسازی و ابنیه فنی شامل پل‌ها، جدول‌گذاری و روشنایی در مراحل پایانی است و لایه بیس نیز آماده آسفالت است تا مسیر به سرعت آماده تردد شود.

مشکلات ترافیکی در قلعه‌نو چالش شهروندان دشت ورامین

رئیس شورای شهر ورامین تصریح کرد: با تکمیل کمربندی جنوبی، نه‌تنها دسترسی به جوادآباد و روستاهای جنوب آسان‌تر می‌شود، بلکه مشکل ترافیک سنگین ورودی شهر ورامین نیز کاهش یافته و مسیر تردد خودروها روان‌تر خواهد شد.

اردستانی در پایان تأکید کرد: همکاری پیمانکاران، شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی باعث شده پروژه با سرعت پیش رود و پیش‌بینی می‌کنیم تا هفته دولت، کمربندی جنوبی ورامین به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد و اثرات مثبت آن بر کاهش ترافیک و رفاه شهروندان ملموس باشد.

گزارش: زهرا تاجی

انتهای پیام/

 
 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا