بررسی ابعاد مختلف مقابله با خودروهای شوتی/راه برخورد با قاچاق اعمال محدودیتها در مناطق مرزی
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، خودروی شوتی و قاچاق بر، خودرویی است که به شکل غیرقانونی و بدون اخذ مجوزهای لازم از سازمان تاکسیرانی، اقدام به جابهجایی مسافر میکند، این خودروها فاقد هرگونه پوشش بیمهای مناسب برای مسافر، معاینه فنی دورهای، کارت شناسایی راننده و نظارت مستمر نهادهای مربوطه هستند.
یکی از چالشهای جدی در امنیت راهنمایی و رانندگی و نظم عمومی در سالهای اخیر، پدیده خطرناک «خودروهای شوتی» است، این خودروها که عمدتاً شامل انواع پراید، پژو و سایر خودروهای فرسوده میشوند، به صورت غیراستاندارد و اغلب توسط افراد غیرمتخصص، تغییر کاربری داده شده و به عنوان تاکسی درونشهری یا بینشهری مورد استفاده قرار میگیرند.
بنابراین، مقابله با خودروهای شوتی نه یک انتخاب، که یک ضرورت انکارناپذیر برای تضمین ایمنی عمومی، حفظ حقوق شهروندی آحاد جامعه و برقراری نظم و عدالت در سیستم حمل و نقل کشور است، استان مرکزی هم با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در کریدور مواصلاتی جاده ای کشور اهمیت ویژه و البته اقدامات شاخص بسیاری در برخورد با پدیده شوم قاچاق و خودروهای شوتی یا قاچاق بر داشته است.
با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مصاحبه تفصیلی با «سردار هادی رفیعی کیا» فرمانده انتظامی استان مرکزی ابعاد مختلف موضوع را بررسی کرده که مشروح آن در زیر می آید:
تسنیم: از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید سپاسگزاریم، برای شروع بحث همانطور که میدانید استان مرکزی نه مبدا و نه مقصد خودروهای شوتی است و باتوجه به اینکه کریدور مواصلاتی در کشور است شاهد ترددهای متعدد خودروهای شوتی است، باتوجه به مطالبات جدی مردم از پلیس برای برخورد با این خودروها بفرمایید مهمترین تمهیدات پلیس برای برخورد با خودروهای شوتی چیست؟
رفیعی کیا: ما همیشه معتقد هستیم که شناخت مسئله و فهمیدن مسئله نیمی از پاسخ است، خودروهای شوتی یک پدیده شوم است و علت اینکه از کلمه پدیده استفاده میکنیم این است که وقتی یک جریانی از حالت طبیعی و نرمال خارج شود به آن پدیده گفته میشود، بنابراین اکنون یک پدیده شوم اقتصادی به نام خودروهای حامل کالای قاچاق یا شوتی به وجود آمده است که در مرحله نخست باید بدانیم مسئله چیست که برای پاسخ به این مسئله مسیر را اشتباه نرویم.
در برخورد با خودروهای شوتی اگر بنا باشد ما تکیهمان بر پلیس باشد؛ پلیس ابزارش برخورد قهری و سلبی و مرقانون است و من پلیس باید در برخورد با خودرویی که با سرعت140 تا 150 کیلومتر در جاده رانندگی میکنند از ابزار در اختیار ازجمله سلاح استفاده کنم زیرا خط قرمز پلیس امنیت و سلامت مردم است و قطعا قاطع با هرچیزی که این امنیت را تحت الشعاع قرار دهد برخورد می کنیم، در اینصورت یا راننده کشته میشود یا همانطور که این سال ها بارها دیده اید نیروی انتظامی شهید می دهد، مانند شهید کشوری و شهید مداحیپور که درساوه و زرندیه به شهادت رسیدند در حالی که قصد خدمت به مردم را داشتند.
امسال 676 خودروی شوتی در پارکینگ پلیس متوقف شدند که در ازای آن، تعدادی از رانندگان مجروح یا کشته شدند و شهدایی از حوزه پلیس در برخورد با خودروهای شوتی وجود داشته است، به طوری که هفتههای اخیر در بوشهر همکار پلیس قصد داشته از تردد خودروی شوتی جلوگیری کند که خودروی شوتی از روی پلیس رد شده و پلیس را به شهادت رسانده است و با این کار علت را تصادف اعلام کند و مجازات اعدام فرار کند. بنابراین آیا راه مقابله با خودروهای شوتی این است؟ خیر به هیچ وجه راه مقابله با خودروهای شوتی برخورد پلیس بطور صرف نیست.
تسنیم: باتوجه سوابق ارزنده و تجارب حضرتعالی در حوزه های انتظامی به ویژه ریاست پلیس گمرک پلیس امنیت اقتصادی فراجا تحلیل شما از علل بروز پدیده شومی مانند قاچاق و قاچاق بری در کشور چیست؟
رفیعی کیا: مسئله اینجاست که در جامعه تقاضا برای کالای خارجی ارزان قیمت به این شیوه بسیار فراوان وجود دارد چراکه در داخل کشورمان کالاها بر اساس جذابیت، قیمت یا تنوع به این شکل وجود ندارد. همچنین عرضه این کالاها به وفور در جامعه وجود دارد بنابراین ما باید هم در تقاضا و هم در عرضه کاری کنیم که این مسئله حل شود.
معمولا بسیاری از افراد به تمام پدیدهها در ابعاد و شئون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نگاه امنیتی دارند، در حالی که این دیدگاه اشتباه است و هیچ کجای دنیا این طور نیست، به طور مثال اگر کسی به بیماری کرونا دچار شده ما باید فوراً بگوییم پلیس کجاست و پلیس با سازو کار و تجهیزات با بیماری مقابله کند یا به سراغ دکتر میرویم؟ از آنجایی که پدیده ایجاد شده از جنس درمان و پزشکی است به طور حتم عقل ایجاب میکند که به سراغ حوزه پزشکی برویم.
بنابراین زمانی که در حوزه اقتصادی شامل عرضه و تقاضا، تولید و مصرف یا در تنوع و ارزان قیمتی کالا و امثال آن یک نابرابری و یا یک ناترازی وجود دارد نباید نگاه ما به سمت پلیس باشد که پلیس کجاست و برای موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی وغیر نباید نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و وزارت اطلاعات به حل مسائل بپردازند که البته با ابزار علمی و توان بالای خود پای کار هستند، چراکه این گونه مسائل نیازمند نگاه امنیتی نیست چراکه نگاه امنیتی هزینهها را برای مردم و نظام افزایش میدهد.
تسنیم: برگردیم به بحث اصلی یعنی موضوع خودروهای شوتی یا قاچاق بر بفرمایید چه عواملی به تشدید این موضوع و وضعیت خودروهای شوتی دامن می زند؟
رفیعی کیا: عامل شکل گیری شوتی رویههای اشتباهی است که در مناطق دریایی و گمرکی وجود دارد مانند بار ملوانی و بار ته لنجی؛ مثلا افرادی که درمناطق دریایی زندگی میکنند و سه هزار لنج دارند دولت به این افراد تسهیلات مرز نشینی اعطا کرده و کسانی که در مرز زندگی میکنند میتوانند از امکانات مرز استفاده کنند اما آیا این همه کالا واقعا مورد نیاز مرزشین است؟ واقعاً نیست ما مرز غیرمجاز داریم و خودرهای غیرمجاز در بنادر یا مناطق در غرب کشور و شرق کشور حضور دارند و کنترل مرزهای کشور به دلایل بسیاری از جمله اراده استکبار، دیر جنبیدن مسئولان و به دلایل اپتیکی و غیر اپتیکی نیز در حوزه کالای قاچاق وجود ندارد. بنابراین حجم زیادی از کالاها وارد کشور میشوند.
به عنوان مثال عرض میکنم صدها دستگاه خودرو از خوزستان و بوشهر حدود 700 تا 800 کیلومتر را طی میکنند که کالای قاچاق را به مقصد برسانند، اما سوال اینجاست آیا این افراد وقتی به پلیس راه میرسند برای اینکه خودروی آنها متوقف نشود حاضر هستند این مسیر را بازگردنند؟ قطعاً خیر و به مسیر خود با سرعت زیاد ادامه میدهند که با این اقدام یا همکار پلیس را به شهادت میرسانند و یا ممکن است خود فرد کشته شود و شاید هم موفق شوند بار را به مقصد برسانند.
بنابراین راه برخورد با کالای قاچاق اصلاح رویهها، اعمال محدودیتها در مناطق مرزی، کنترل شدید در نوار مرز، تولید کالاهای مشابه و ارزان قیمت است و با این روشها به راحتی میتوان از کشته شدن افراد، از هزینههای بالا برای کشور جلوگیری کرد، بسیاری از خوردوهای شوتی با مامور پلیس درگیر میشوند و پلیس به ناچار برخورد میکند و فردی که کشته میشود به یک قائله اجتماعی در جامعه تبدیل میشود، و این برای نظام و مردم هزینه دارد، هرچند پلیس راضی به مرگ هیچ فردی نیست اما به هر حال در اثر تیراندازی و سرعت بالا چنین اتفاقاتی رخ میدهد.
بنابراین زمانی که خودروی شوتی وارد استان مرکزی میشود من پلیس وظیفه برخورد جدی و قاطع دارم، این در حالیست که در شهرستان ساوه 28 خودروی شوتی توسط نیروی انتظامی ساوه به صورت یکجا توقیف شد ولی آیا از این 28 خودرو 28 بار دیگر این کار را انجام دهیم بحث خودروهای شوتی تمام میشود؟ قطعاً تمام نمیشود چون خودروی شوتی بعدی وفرد دیگری جایگزین میشوند.
تسنیم: آیا این موارد به مثابه شانه خالی کردن از زیربارمسئولیت که برخورد جدی پلیس با پدیده شوم قاچاق و قاچاق بری است، نیست؟
رفیعی کیا: ما به عنوان پلیس از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمیکنیم و تکلیف داریم چراکه جرم مشروط است و باید پلیس کار خود را برای مقابله با چنین جرمهایی انجام دهد، اما به عنوان یک کارشناس در این حوزه عرض میکنم راه حل برون رفت از این مسئله فقط پلیس نیست چون مسئله پلیسی نیست و مسئله اقتصادی است و باید متولیان اقتصاد کشور برای این موضوع فکری داشته باشند.
به طور مثال الان من یه پیشنهاد به شما بدهم که شما یک تریلی چای را به لندن ببرید و هیچ عوارضی به من دولت پرداخت نکنید آیا چنین کاری انجام میدهید؟ به هیچ وجه انجام نمیدهید چرا در آنجا نمیتوانید این محصول را بفروش برسانید بنابراین وقتی بازاری برای فروش این محصول وجود ندارد شما از این پیشنهاد استقبال نمیکنید، ولی طرف از بصره، دبی، جبلعلی وغیره کانتینر کالا را به صورت قاچاق وارد کشور میکند و با قیمت خوب به فروش میرساند و مردم هم استقبال میکنند.
تسنیم: فکر می کنید چگونه می توان مانع ورود و توزیع کالای قاچاق در کشور شد؟
رفیعی کیا: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید داشتند که کالاهایی که مشابه داخلی دارند نباید توسط ادارات و ارگانها خریداری شود و تمام ادارات و ارگانها باید دست به دست دهند و کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارند را خریداری نکنند.
فرمانده انتظامی استان مرکزی می گوید: راه حل برون رفت از مسئله قاچاق و خودروهای شوتی فقط پلیس نیست چون مسئله پلیسی نیست و مسئله اقتصادی است و باید متولیان اقتصاد کشور برای این موضوع فکری داشته باشند..
تسنیم: وضعیت استان مرکزی در حوزه برخورد قاطع و بدون اغماض با خودروهای قاچاق بر و شوتی چگونه است؟
رفیعی کیا: اگر روزی این شوتی ها و قاچاق برها صدای من را از طریق خبرگزاری تسنیم و رسانه ها دریافت کردند بدانند که استان مرکزی یکی از استانهای پرخطر برای خودروهای شوتی است و پلیس نه آنها را تهدید میکند و نه شعار میدهد بلکه عملکرد خود را بیان میکند.
اکر اقدامات پلیس وجود نداشت چه بسا شاهد چند ده برابری تردد این خودروها بودیم. سختگیریها در برخورد با خودروهای شوتی شدید است و حتی شش ماه بدون استثنا خودرو توقیف میشود، حتی اگر خودرو خالی باشد و برای امر قاچاق به خودرو ارتفاع دهند با هماهنگی با دادستانیها خودرو به مدت شش ماه توقیف خواهد شد.
تسنیم: از وقتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید سپاسگزاریم، در پایان بفرمایید نگاه پلیس به پدیده قاچاق و ضرورت برخورد با آن چیست؟
رفیعی کیا: پلیس باید به وظیفه ذاتی خود در برخورد با کالاهای قاچاق بیشتر از گذشته عمل کند و این کار را انجام میدهد و اعتقاد داریم ورود کالای قاچاق به کشور یک خیانت بزرگ به این آب و خاک است چراکه این امر به خط تولید کشور آسیب وارد میکند، اما راه حل برخورد نیست و به طور حتم راه حل قطعا اقتصادی است وباید فعالان اقتصادی فکری برای حل این مسئله داشته باشند.
گفتوگو از: فاطمه ساریخانی
انتهای پیام/711/