472 شغل کمسرمایه مهارتمحور معرفی شد؛ اشتغالزایی با هزینه کم
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود عرب در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اقداماتی که برای افزایش اثربخشی و دسترسی بهتر عموم مردم به آموزشهای مهارتی در استان در نظر گرفته شده است اظهار کرد: یکی از اقدامات زیربنایی که در این حوزه با همراهی ایشان انجام شد، اصلاح ساختار تصمیمگیری و سیاستگذاری در حوزه مهارت بود. تا پیش از این، برنامهریزیهای مهارتی در قالب “گروه کاری مهارت” ذیل کارگروه آموزش انجام میگرفت و سپس به شورای برنامهریزی استان ارجاع داده میشد.
وی گفت: با تلاشهای انجامشده، از جمله پیگیریهای اینجانب بهعنوان دستیار معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در مجلس شورای اسلامی، اساسنامهای پس از 50 سال برای سازمان تدوین شد. ماده 17 این اساسنامه تأکید دارد که باید “کارگروه توسعه مهارت” در تمامی استانها ذیل شورای برنامهریزی استان تشکیل شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم از ویژگیهای اساسنامه جدید و تحولاتی که در ساختار سازمان آموزش فنی و حرفهای ایجاد کرده است گفت و خاطرنشان کرد: برای نخستینبار پس از گذشت 50 سال، اساسنامهای برای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین شده است. این اساسنامه گام مهمی در جهت توسعه و تقویت مهارتآموزی به شمار میرود. از جمله دستاوردهای مهم این سند، ارتقای جایگاه آموزشهای مهارتی در فرآیند سیاستگذاری و برنامهریزی کلان است. به موجب این اساسنامه، آموزشهای مهارتی در سطح کارگروه توسعه مهارت، همعرض با 4 کارگروه اصلی دیگر استانی و با ریاست استاندار مورد بررسی و برنامهریزی قرار میگیرد.
عرب ادامه داد: در حال حاضر، با توجه به وجود 4 کارگروه اصلی در استان (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی)، توسعه مهارت بهعنوان یک مقوله بنیادین، در عرض این کارگروهها قرار گرفته است. بدین معنا که امروز، توسعه مهارت در سطح یک کارگروه مستقل و با ریاست استاندار، جایگاه تصمیمسازی و تصمیمگیری یافته است. این تحول، نقطه عطفی در مسیر نهادینهسازی مهارتآموزی در استان محسوب میشود.
وی درخصوص اقداماتی که برای اطلاعرسانی عمومی درباره مشاغل کمسرمایه و زودبازده انجام شده است عنوان کرد: در این راستا، پژوهشی تطبیقی و جدی درباره رشتههای مهارتی کمسرمایه و زودبازده انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در سایت سازمان آموزش فنی و حرفهای، بیش از 472 شغل مهارتمحور کمسرمایه معرفی شده است که افراد با حداقل سرمایه و به شرط کسب مهارت، قادر به فعالیت در آنها هستند.
عرب تصریح کرد: برای نمونه میتوان به مشاغلی مانند نقاشی پشت شیشه، نویسندگی و بازنویسی متون، ابریشمبافی و ابریشمکشی خانگی، تعمیر پکیج و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، الگوسازی و برشکاری لباس زنانه، آرایشگری موی زنانه، آهنگسازی در تئاتر و فیلم، بازاریابی صنایع دستی، بافت تابلوفرش و همچنین پرورش قارچ اشاره کرد. حتی رشتههای مرتبط با کشاورزی مانند برشتهکردن گندم نیز در این دستهبندی جای دارند. این رشتهها به گونهای انتخاب شدهاند که حتی در شرایط اقتصادی کنونی نیز قابلیت اجرا و توسعه را دارند. مسئله اشتغال و بیکاری تنها به مهارتآموزی محدود نمیشود بلکه عوامل فرهنگی و شرایط پس از آموزش نیز نقش بسزایی ایفا میکنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم در پاسخ به این پرسش که چه میزان سرمایه اولیه پس از پایان دورههای مهارتآموزی برای راهاندازی کسبوکارهای فنی مورد نیاز است اظهار داشت: در پژوهش تطبیقی تلاش شده تا مشاغل مهارتمحور کمسرمایه که حداکثر با سرمایهای حدود 10 میلیون تومان قابل راهاندازی هستند، احصا و معرفی شوند. در بین این 472 شغل، برخی از آنها به تسهیلات مشاغل خانگی نیز دسترسی دارند. در بخش دولتی، این آموزشها رایگان ارائه میشوند، اما اگر آموزش در مراکز خصوصی و آزاد انجام شود، هزینههایی طبق تعرفههای مصوب وجود خواهد داشت.
وی افزود: بنابراین، نباید از خود فرایند مهارتآموزی و آموزش به عنوان بخشی از سرمایه مورد نیاز غفلت کرد. راهاندازی آموزشهای فنی و ارائه بورسیههای آموزشی، یکی از راهکارهای کاهش هزینههای آموزشی برای مهارتآموزان به شمار میرود. این اقدامات، با هدف تسهیل دسترسی افراد به آموزشهای مهارتی و کاهش بار مالی بر دوش متقاضیان طراحی شدهاند.
عرب در تشریح این موضوع که مدارک فنیوحرفهای ایران از نظر اعتبار بینالمللی در چه سطحی قرار دارند و در چه کشورهایی قابل استفادهاند اذعان کرد: بنا بر اطلاعات موجود، مدارک فنیوحرفهای ایران تحت استانداردهای سازمان بینالمللی کار (ILO) تدوین شده و اعتبار جهانی دارند. بر اساس آمارها، این مدارک در 178 کشور دنیا ترجمه و به رسمیت شناخته میشوند. این موضوع نشاندهنده جایگاه مهم آموزشهای فنیوحرفهای در سطح بینالمللی است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم تأکید کرد: از اینرو، بسیاری از افرادی که در مسیر مهاجرت قرار دارند، داشتن مدارک فنیوحرفهای را یکی از ملزومات اساسی برای اشتغال در خارج از کشور میدانند. در کنار تلاشهای آموزش عالی و سایر نهادهای متولی در حوزه آموزش، این ویژگی منحصربهفرد گواهیهای فنیوحرفهای، نقش برجستهای در مسیر توسعه منابع انسانی ایفا میکند.
به گفته وی، پیشبینی درآمدهای پایدار و تثبیت وضعیت شغلی مربیان از دیگر محورهای قابل توجه در این اساسنامه، پیشبینی منابع درآمدی پایدار برای سازمان آموزش فنی و حرفهای است. پیگیریهای مستمری نیز از سوی مدیران سازمان در حال انجام است تا این منابع بهدرستی جذب و صرف بهبود کیفیت آموزشها شود. همچنین وضعیت استخدامی مربیان آموزش فنی و حرفهای نیز شفافسازی شده است؛ بهگونهای که جایگاه آنها بهعنوان مربی مشخص شده است. ساعت کاری مربیان نیز از 44 ساعت به 30 ساعت کاهش یافته که شامل 24 ساعت آموزش عملی و 6 ساعت فعالیتهای پژوهشی، تحقیقاتی و بهروزرسانی دانش تخصصی خواهد بود.
انتهای پیام/