وزیر علوم: بازنگری در دروس دانشگاهی ضروری است

وزیر علوم، گفت:نیاز به بازنگری در دروس دانشگاهی ضروری است و ارتباط با صنعت و حل مسائل کشور اولویت اصلی دانشگاه‌ها است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان حسین سیمایی صراف  در دیدار با مسئولان و اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان، بر لزوم بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و دروس دانشگاهی تأکید کرد و گفت: بسیاری از درس‌ها و رشته‌ها منسوخ شده‌اند و ما هنوز در حال تکرار آنها هستیم؛ به جای آموزش علم، داریم تاریخ علم را آموزش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه هدف از علم، کاربرد و تأثیرگذاری آن در قدرت‌مند کردن جامعه برای حل مسئله است، افزود: ما باید نگاه آکادمیک و صنفی را کنار بگذاریم و با نگاهی علمی و منطبق با نیازهای روز، به بازبینی دروس بپردازیم و اختیار به‌روزرسانی واحدهای آموزشی به دانشگاه‌ها واگذار خواهد شد.

وزیر علوم،  آموزش باکیفیت را سنگ بنای همه مأموریت‌های دانشگاه خواند و اظهار کرد: متأسفانه شاهد افت آموزشی هستیم.

 وی با اشاره به تجربه‌های گذشته، هشدار داد که نباید از تربیت نسل متخصص در مقطع کارشناسی غافل شویم، چرا که اساس تخصص در همین دوره ساخته می‌شود.

پیوند دانشگاه و صنعت؛ فرصتی بزرگ برای حل مسائل کشور

سیمایی صراف همجواری برخی دانشگاه‌ها با مراکز بزرگ صنعتی مانند فولاد مبارکه را «توفیق بزرگی» خواند و از مدیران این صنایع، به‌ویژه مدیرعامل فولاد خواست به دلیل حفظ ارتباط مستحکم با دانشگاه تقدیر کرد و امیدواریم که این پیوند روزبه‌روز تقویت شده و تأثیرگذاری دانشگاه در صنعت و جامعه برای حل مشکلات کشور پررنگ‌تر شود.

دست باز دانشگاه‌ها برای مشارکت در پروژه‌های ملی

وی در ادامه با اشاره به درخواست‌ها برای واگذاری پروژه‌های ملی به دانشگاه‌ها، گفت: من فکر نمی‌کنم محدودیتی در این زمینه وجود داشته باشد، اما دانشگاه‌ها باید هم کنند و صنعت و دولت نیز باید نیازها و درخواست‌های خود را به‌وضوح اعلام نمایند.

وزیر علوم در پایان با اشاره به پی گیریهای رئیس جمهور گفت: ایشون هفته‌ای یک‌بار از من پیگیری می‌کنند که دانشگاه در حوزه‌های اجتماعی و فنی برای حل چالش‌های کشور چه کرده است. این پیگیری‌ها نشان‌دهنده این است که دولت به‌صورت جدی منتظر نقش‌آفرینی دانشگاه و ارائه نتایج سریع و کاربردی است.

وی با اشاره به یک تجربه ناموفق در گذشته که نتیجه یک پروژه سه‌ساله دانشگاهی پس از تحویل، در آستانه تغییر دولت بایگانی شد، خاطرنشان کرد: این مشکل ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت، مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای جهان نیز وجود دارد. اما باید با همت و عزم جدی، برای تقویت این ارتباط و تحقق تأثیرگذاری دانشگاه در جامعه تلاش کنیم.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مبانی دینی و اخلاقی،  بیان کرد: توجه دانشگاه‌ها به ابعاد اخلاقی و انسانی در کنار پیشرفت‌های علمی و فناورانه الزامی است.

وی با قدردانی از مدیران سابق دانشگاه‌ها، این کار را هم یک وظیفه اخلاقی و هم الگوسازی برای آیندگان دانست و افزود: این فرهنگ و عادت پسندیده باید در ما نهادینه شود که کار خوب دیگران را ببینیم و به زبان بیاوریم.

سیمایی صراف گفت: متناظر با هسته تحقیقاتی مرکزی در دانشگاه تهران، هسته‌های مشابهی در استان‌ها تشکیل خواهد شد و این امر به دلیل تفاوت مسائل هر منطقه (مانند اصفهان، همدان، شیراز و مشهد) و در عین حال لزوم نگاه ملی به آن‌ها ضروری است. پیگیری ایجاد اولین هسته استانی در همین سفر آغاز خواهد شد.

وی بر لزوم بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و دروس دانشگاهی تأکید کرد و گفت: بسیاری از درس‌ها و رشته‌ها منسوخ شده‌اند و ما هنوز در حال تکرار آنها هستیم؛ به جای آموزش علم، داریم تاریخ علم را آموزش می‌دهیم.

وزیر علوم با بیان اینکه هدف از علم، کاربرد و تأثیرگذاری آن در قدرت‌مند کردن جامعه برای حل مسئله است، افزود: ما باید نگاه آکادمیک و صنفی را کنار بگذاریم و با نگاهی علمی و منطبق با نیازهای روز، به بازبینی دروس بپردازیم و اختیار به‌روزرسانی واحدهای آموزشی به دانشگاه‌ها واگذار خواهد شد.

وی در سومین نکته کلیدی سخنان خود، بر لزوم تغییر پارادایم دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی تأکید و اظهار کرد:  ما نباید خود را از دنیا محروم کنیم. اگر مشکلات و دشمنی‌های سیاسی قصد منزوی کردن ما را دارند، حداقل در عرصه علم باید این راه را باز و پهناور نگه داریم.

سیمایی صراف، «دیپلماسی علمی» را راهکاری کلیدی برای عبور از محدودیت‌های سیاسی خواند و تصریح کرد: چه اشکالی دارد که در قالب پروژه‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، و استفاده از مشاوران خارجی در حوزه‌های نوین فناوری عمل کنیم؟ علم در انزوا رشد نمی‌کند، بلکه در تبادل و تعامل با نهادهای علمی جهان ارتقا می‌یابد.

جنگ 12 روزه و عبرت‌های فناورانه

وی با اشاره به جنگ 12 روزه اخیر، خاطرنشان کرد: در این جنگ، نیروی زمینی و هوایی به شکل سنتی نقش کمتری داشتند و این فناوری بود که جنگ را اداره می‌کرد وهرجا قدرت فناوری ما بالا بود، کامیاب بودیم و هرجا کم آوردیم، به دلیل ضعف در فناوری بود.

وزیر علوم این جنگ را هرچند تلخ، اما دارای عبرت‌ها و درس‌های خوبی خواند که توجه ما را به ضعف‌هایمان در حوزه فناوری معطوف کرد.

وی ابراز خرسندی کرد که در دانشگاهی در حوزه فناوری حضور دارد و گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان به بلوغی رسیده که نیازمند بازنگری در درس‌های خود و حرکت به سمت اداره غیرمتمرکز است.

سیمایی صراف با اعلام موافقت کلی با پیشنهادهای ارائه شده توسط اساتید و مدیران حاضر، بر عزم وزارت متبوعش برای اجرایی کردن این راهبردها تأکید کرد.

انتهای پیام/163

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا