مسیر کامل آموزش و مهارت‌آموزی برای 20 هزار دانشجو

رئیس دانشگاه آزاد یزد در کارگاه «انتخاب رشته، انتخاب زندگی» بر اهمیت مهارت‌آموزی، مدیریت زمان و تطابق رشته با علاقه و استعداد تأکید کرد و از پوشش آموزشی از پیش‌دبستانی تا دکتری در این مرکز خبر داد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد صبح امروز در کارگاه آموزشی «انتخاب رشته، انتخاب زندگی» گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یزد به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی استان، امروز با 20 هزار دانشجو و بیش از 65 هزار فارغ‌التحصیل در 43 سال گذشته، نقشی تعیین‌کننده در توسعه علمی و تربیت نیروی انسانی داشته است.

وی با اشاره به گستره رشته‌های موجود در این مرکز افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یزد با دارا بودن 400 رشته تحصیلی در حوزه‌های پزشکی، پیراپزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه، یکی از متنوع‌ترین مراکز علمی کشور به شمار می‌رود.

دهقانی خاطرنشان کرد: وجود مدارس سما در مجموعه دانشگاه نیز باعث شده است تا این مرکز آموزشی بتواند از دوره پیش‌دبستانی تا دکتری را پوشش دهد و یک مسیر کامل آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد همچنین به فعالیت واحدهای برون‌مرزی دانشگاه اشاره کرد و گفت: این واحدها در کشورهایی همچون انگلیس، لبنان و عراق فعال هستند و مدارک صادر شده در این مراکز به دلیل قابلیت ترجمه، اعتبار بین‌المللی دارند.

مهارت‌آموزی و طرح «پویش» با همکاری صنایع

دهقانی انتخاب رشته را یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی جوانان دانست و افزود: آمارها نشان می‌دهد که حدود 9 درصد از فارغ‌التحصیلان پزشکی در کشور شغل خود را ترک می‌کنند؛ موضوعی که ضرورت توجه به مهارت‌آموزی را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به طرح «پویش» در دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: در این طرح، دانشجویان مقطع کاردانی به مدت دو سال در کارخانه‌ها و محیط‌های واقعی کار آموزش می‌بینند تا هنگام ورود به بازار کار، علاوه بر دانش نظری، مهارت عملی لازم را نیز داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در بخش دیگری از سخنانش با مقایسه شهریه دانشگاه آزاد با مدارس غیرانتفاعی گفت: هزینه تحصیل در این دانشگاه کمتر از مدارس غیرانتفاعی است و برای تسهیل در پرداخت نیز وام‌هایی بین 50 تا 100 میلیون تومان با کارمزد پایین در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی همچنین یادآور شد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تعهدی به دولت ندارند و می‌توانند همزمان در دو رشته تحصیل کنند؛ امکانی که فرصت بیشتری برای رشد علمی و تخصصی فراهم می‌سازد.

دهقانی با تأکید بر اینکه اموال دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم است و باید در خدمت مردم قرار گیرد، گفت: تلاش مجموعه دانشگاهی در یزد این است که دانشجویان علاوه بر دانش، مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای را کسب کنند تا بتوانند در آینده مشکلات جامعه را حل کرده و به پیشرفت کشور کمک کنند.

ضرورت مدیریت زمان و برقراری تعادل میان تحصیل و زندگی شخصی

در ادامه این نشست، مهندس مهرپو محققی، مدیرعامل یکی از مجموعه‌های صنعتی یزد، خطاب به دانش‌آموزان و خانواده‌ها بر اهمیت مدیریت زمان تأکید کرد و گفت: هیچ‌گاه نباید زندگی را فدای درس و تحصیل کرد. آنچه اهمیت دارد، برنامه‌ریزی صحیح و استفاده درست از وقت است تا فرد بتواند در کنار پیشرفت علمی، از لذت‌های زندگی نیز بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت زمانی پایدار خواهد بود که افراد به جای فشار بیش از حد بر خود، بتوانند میان وظایف تحصیلی و جنبه‌های شخصی زندگی تعادل ایجاد کنند.

این فعال بخش صنعتی در ادامه سخنان خود به دو نوع هوش اصلی یعنی IQ (ضریب هوشی) و EQ (هوش هیجانی) اشاره کرد و توضیح داد: هوش هیجانی همان توانایی درک، کنترل و مدیریت احساسات است که در کنار ضریب هوشی می‌تواند مسیر موفقیت را هموار کند.

به گفته محققی، در ایران چالش‌های فراوانی در زمینه شناسایی استعدادها وجود دارد، اما آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، ترکیب علاقه و توانایی برای انتخاب مسیر شغلی آینده است.

وی تأکید کرد: افراد باید استعدادهای خود را بشناسند و آن‌ها را در راستای علاقه‌هایشان پرورش دهند، چرا که بدون علاقه و انگیزه، حتی بالاترین میزان هوش نیز نمی‌تواند منجر به موفقیت شود.

محققی با اشاره به تجربیات تاریخی در حوزه مشاوره شغلی و روانشناسی، یادآور شد که دانشگاه‌ها تنها محل آموزش علمی نیستند، بلکه بستری اجتماعی برای شکل‌گیری دوستی‌ها، تعاملات و کسب مهارت‌های ضروری زندگی محسوب می‌شوند.

وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند به دانشجویان در یافتن هویت شخصی و شغلی کمک کنند و این فرآیند نقش مهمی در آینده حرفه‌ای آنان خواهد داشت؛

این فعال بخش خصوصی روابط خانوادگی را یکی از ارکان موفقیت دانست و توصیه کرد: «خوب بخورید، به‌موقع بخوابید، استراحت کافی داشته باشید و از زندگی لذت ببرید؛ تحصیل و کار نباید باعث شود که کیفیت زندگی‌تان کاهش یابد. آنچه مهم است، مدیریت زمان و رسیدن به تعادل در تمام ابعاد زندگی است.

دانشگاه آزاد اسلامی یزد؛ یکی از نخستین مراکز آموزش عالی غیردولتی در کشور

سید علی آقا، معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، در سخنان خود با اشاره به سابقه این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد یزد از نخستین واحدهایی بود که در سال 1361 تأسیس شد و به سرعت جایگاه خود را در میان مراکز علمی کشور پیدا کرد.

وی بیان این دانشگاه امروز با دارا بودن مقاطع متنوع از کاردانی تا دکتری در رشته‌های گوناگون، به یکی از قطب‌های علمی معتبر در کشور تبدیل شده است.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با تأکید بر سطح علمی بالای این مرکز گفت: گستره رشته‌ها و مقاطع تحصیلی موجود در دانشگاه آزاد یزد نشان‌دهنده توان علمی و پژوهشی آن است.

به گفته میرجلیلی، وجود رشته‌های مختلف در زمینه‌های علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی و پزشکی سبب شده تا دانشگاه بتواند طیف گسترده‌ای از دانشجویان را پوشش دهد و نیروی انسانی متخصصی را برای استان و کشور تربیت کند.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: نیز بر اهمیت انتخاب رشته تأکید کرد و هشدار داد: کم‌توجهی به این موضوع می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب رشته تنها یک تصمیم تحصیلی نیست، بلکه مسیری است که می‌تواند آینده شغلی، اجتماعی و حتی شخصی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

اهمیت زمان تحصیل در مقایسه با طول عمر فعالیت شغلی

محمد شهوازیان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد هم در این نشست با اشاره به تفاوت میان دوره تحصیل و زندگی شغلی افراد گفت: تحصیلات دانشگاهی معمولاً بین 4 تا 12 سال طول می‌کشد، اما اشتغال و فعالیت حرفه‌ای تا پایان عمر همراه انسان خواهد بود.

وی تأکید کرد: همین تفاوت اهمیت تصمیم‌گیری درست در انتخاب رشته و مسیر شغلی را دوچندان می‌کند، چرا که نتایج آن سال‌ها در زندگی فرد باقی می‌ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد در ادامه با اشاره به سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی یزد اظهار داشت: «این دانشگاه شرایطی را فراهم کرده تا دانشجویان بتوانند همزمان با تحصیل، تجربه حضور در بازار کار را نیز داشته باشند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، این رویکرد سبب می‌شود فارغ‌التحصیلان با آمادگی بیشتری وارد عرصه اشتغال شوند و حتی تضمین نسبی شغلی برای آنان فراهم گردد.

شهوازیان افزود: دانشگاه باید فراتر از آموزش نظری، به سمت تقویت روحیه کارآفرینی و خوداشتغالی حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نیازهای روز بازار کار اشاره کرد و گفت: برخی رشته‌ها به دلیل تقاضای بالا، امکان جذب سریع‌تر دانش‌آموختگان را دارند و درآمد بیشتری ایجاد می‌کنند.

چالش‌های آینده کشور و نقش دانش و مهارت در خلق ثروت

عضو هیئت علمی دانشگاه در عین حال توصیه کرد که دانشجویان صرفاً به دنبال استخدام‌های دولتی یا رسمی نباشند، چرا که گرچه استخدام یک مسیر امن با حقوق ثابت به شمار می‌آید، اما آینده روشن‌تر در گرو ایجاد کسب‌وکارهای نوآورانه و خوداشتغالی است؛ اقدامی که می‌تواند به خلق فرصت‌های شغلی جدید نیز منجر شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های مهم پیش‌روی کشور از جمله روند پیری جمعیت، مشکلات اقتصادی و محدودیت منابع طبیعی گفت: در آینده تنها با اتکا به دانش و مهارت می‌توان ثروت‌آفرینی کرد و راهکارهای نو برای عبور از بحران‌ها یافت.

وی به تهدیدهای زیست‌محیطی و کمبود آب و انرژی اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که با ترکیب علم، تجربه و کارآفرینی، نسل جوان بتواند در حل این مسائل نقشی تعیین‌کننده داشته باشد.

آینده پرتحول بازار کار و ضرورت سازگاری با تغییرات

محمدرضا احمدزاده از اساتید دانشگاه آزاد یزد هم در این نشست با تأکید بر اهمیت علاقه در انتخاب رشته تحصیلی گفت: دنیای کار به سرعت در حال دگرگونی است و بسیاری از مشاغل امروز در آینده‌ای نه‌چندان دور حذف خواهند شد، در حالی که رشته‌ها و حرفه‌های تازه‌ای جایگزین آن‌ها می‌شوند.

وی افزود: این تغییرات ایجاب می‌کند که دانشجویان انتخاب رشته را صرفاً یک تصمیم تحصیلی نبینند، بلکه آن را گامی برای ورود به دنیای متغیر کار در نظر بگیرند.

نقش محوری هوش مصنوعی و مهارت‌آموزی در موفقیت‌های شغلی

وی در ادامه با اشاره به رشد فناوری و گسترش هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: امروزه هر فعالیتی که انجام می‌دهیم باید با در نظر گرفتن تأثیر هوش مصنوعی باشد.

احمدزاده تأکید کرد: دانشجویان برای بقا و پیشرفت در آینده شغلی، باید همواره به روز بمانند، مهارت‌های جدید بیاموزند و بتوانند خود را با شرایط نوین بازار کار تطبیق دهند چرا که راز موفقیت در افزایش مداوم توانمندی‌ها و سازگاری سریع با تغییرات است.

این استاد دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت تطابق رشته تحصیلی با علاقه و استعداد فرد تأکید کرد و گفت: اگر انتخاب رشته تنها بر اساس فشارهای بیرونی یا معیارهای موقت انجام شود، در نهایت به نارضایتی و فرسایش روحی منجر خواهد شد.

احمدزاده افزود: دانشجویان باید رشته‌ای را انتخاب کنند که هم با توانایی‌های ذاتی آنان سازگار باشد و هم شور و اشتیاق کافی برای ادامه مسیر در آن احساس کنند، چرا که تنها در این صورت می‌توانند به رضایت شغلی و موفقیت پایدار دست یابند.

ترکیب شخصیت و علاقه؛ دو ستون اصلی موفقیت شغلی

فرهودی روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد هم در این نشست با تأکید بر نقش علاقه فردی در مسیر تحصیلی و شغلی گفت: باید رشته‌ای را انتخاب کنیم که نه‌تنها ما را به خود جذب کند، بلکه روزبه‌روز بر علاقه و اشتیاق‌مان نسبت به آن افزوده شود.

وی تاکید کرد: انتخاب رشته نباید صرفاً براساس جایگاه اجتماعی یا توصیه دیگران باشد، بلکه باید متناسب با شخصیت و توانایی‌های فردی صورت گیرد.

وی ادامه داد: دو عامل اصلی که مسیر آینده فرد را تعیین می‌کند، شخصیت و علاقه است. شخصیت تعیین‌کننده توانایی‌های فرد در یک حوزه خاص است و علاقه، عامل تداوم و لذت بردن از آن فعالیت محسوب می‌شود.

فرهودی همچنین با اشاره به ارزش‌های انسانی افزود: برخی رشته‌ها همچون پزشکی و روانشناسی با ارزش‌هایی مانند کمک به دیگران گره خورده‌اند، در حالی که رشته‌هایی مانند حقوق امکان پیاده‌سازی عدالت اجتماعی را فراهم می‌کنند.

این روانشناس با اشاره به تنوع شخصیت‌ها اظهار داشت: درون‌گرایی و برون‌گرایی افراد نقش مهمی در انتخاب رشته دارند. مثلاً رشته‌هایی که نیازمند تعامل گسترده با دیگران هستند، برای برون‌گراها مناسب‌تر است، در حالی که افراد درون‌گرا ممکن است در حوزه‌هایی موفق‌تر باشند که نیاز به ارتباط کمتر دارد.

وی همچنین از مثال‌هایی مانند «جغد شب» و «چکاوک صبح» استفاده کرد تا نشان دهد افراد در زمان‌های مختلف روز انرژی و کارایی متفاوتی دارند و همین موضوع نیز می‌تواند بر انتخاب مسیر شغلی آنان اثرگذار باشد.

فرهودی گفت: رضایت از زندگی ارزشمندتر از ثروت است؛ حتی اگر درآمد افراد از سطحی بالاتر رود، این امر الزاماً به افزایش رضایت منجر نمی‌شود.

وی تأکید کرد که علم و دانش جایگاهی بالاتر از پول دارند و باید رشته‌ای انتخاب شود که هم با شخصیت سازگار باشد و هم لذت و رضایت پایدار به همراه آورد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد خاطرنشان کرد: دوران دانشگاه و تعامل با اساتید و هم‌کلاسی‌ها فرصت بزرگی برای رشد شخصیتی است و تأثیر عمیقی بر آینده شغلی و شخصی دانشجویان خواهد گذاشت.

انتهای پیام/781/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا