برقراری عدالت آموزشی نیازمند عزم عمومی است

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با اعلام هشدار از اینکه از ریل‌گذاری آموزشی دهه اول انقلاب فاصله گرفته‌ایم و با ابراز نارضایتی از وضعیت عدالت آموزشی،گفت: شکاف عمیق آموزشی بین طبقات مختلف جامعه یک چرخه معیوب ایجاد کرده است.
– اخبار استانها –

اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اشاره به اقدامات مجلس درمورد نظام آموزش و پرورش گفت: رسالت آموزش و پرورش بسیار حیاتی است. به نظرم، بخشی از موفقیت ما در جنگ هشت‌ساله محصول تلاش‌ها و خط‌مشی آموزش و پرورش در دهه اول و 15 سال اول انقلاب بود.

وی افزود: اما واقعیت این است که اکنون از آن ریل‌گذاری فاصله گرفته‌ایم و اگر امروز در حوزه باورها، اعتقادات و تحلیل‌ها با چالش و مشکل مواجهیم، علت این است که از رسالت آموزش و پرورش در جریان‌سازی نیروهای انقلابی فاصله گرفته‌ایم. دانش‌آموزان ما تشنه علم، دانش و معنویت هستند، اما توسط معلمان و اساتید به اندازه کافی سیراب نمی‌شوند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما باید نقاط ضعف را شناسایی و مشکلات را برطرف کنیم. بخشی از این راهکار، ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش توسط حاکمیت، مجلس و دولت است. این ارتقاء باید به‌صورت پیوسته و مداوم، هم از لحاظ مالی و مادی و هم از لحاظ تبلیغاتی و حفظ شأن و جایگاه معلمان و اساتید انجام شود.

رنجبرزاده افزود: برای جلوگیری از فاصله گرفتن فرزندانمان از رسالت اصلی انقلاب و نظام، اگر ما در پرورش نسل آینده ناکارآمد باشیم، دستاوردهای افتخارآمیز جمهوری اسلامی که رشته‌های به هم پیوسته و قدرتمند هستند، کاهش می یابد. برای جلوگیری از این اتفاق، باید آموزش و پرورش تقویت شود.

وی تصریح کرد: در مجلس برنامه‌های خاصی در  زمینه تحقق عدالت آموزشی وجود دارد، اما ما با چالش منابع مالی و همچنین مدیریت‌هایی که باید برای بازدهی بلندمدت برنامه‌ریزی کنند، روبرو هستیم. متأسفانه این نوع مدیریت در حال حاضر کمتر دیده می‌شود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از وضعیت عدالت آموزشی در کشور ناراضی هستم افزود: خود بنده که اکنون پزشک و نماینده مجلس هستم، به دلیل وجود عدالت آموزشی به این جایگاه رسیدم. اگر عدالت آموزشی در زمان تحصیل من مانند امروز بود، به احتمال زیاد امکان طی کردن این مسیر رشد و بالندگی علمی، اجتماعی و سیاسی برایم فراهم نمی‌شد.

رنجبرزاده افزود: در زمان قبل باوجود عدالت آموزشی حتی افراد در روستاها هم می‌توانستند تحصیل کنند و به درجات علمی بالا برسند. اما امروز به دلیل شکاف عمیق آموزشی که بین طبقات مختلف جامعه، به‌ویژه فقرا و ثروتمندان ایجاد شده، امکانات و شرایط آموزشی ممتاز تقریباً به سمت صفر میل می‌کند.

وی با ابراز تاسف گفت: تمام امکانات و شرایط به شکل خصوصی و غیردولتی در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته و برندگان این میدان آموزشی کسانی هستند که رنج و دردی را متحمل نشده‌اند. به همین دلیل ممکن است این افراد در آینده برای خدمت در مناطق محروم تمایلی نداشته باشند.

رنجبرزاده عنوان کرد: این وضعیت مانند یک چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند که در نتیجه آن، فقرا و نیازمندان در محرومیت باقی خواهند ماند. ما باید این شکاف را پر کنیم. در دو یا سه دهه اخیر این فاصله عمیق‌تر شده است. راه رسیدن به عدالت آموزشی این است که این شکاف را کم‌کم پر کنیم تا همه افرادی که هوش، درایت و توانایی دارند، از حالت بالقوه به بالفعل درآمده و مسیر رشد خود را طی کنند.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور نیز از این موضوعات آگاه هستند و بارها در صحبت‌هایشان به لزوم تلاش برای کاهش شکاف و رسیدن به عدالت آموزشی تأکید کرده‌اند.گفت:  ایشان به تنهایی قادر به حل این مشکل نیستند. مجلس، مردم و تمام اقشار جامعه باید به صحنه بیایند و فضای کشور را تغییر دهند تا شرایط به گونه‌ای نباشد که هر کس زور، مال، ثروت یا قدرت بیشتری دارد، همه امکانات را به نفع خودش مصادره کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد:  برای ایجاد یک اتفاق بزرگ در حوزه آموزش و پرورش، یک عزم ملی در تمامی سطوح مختلف جامعه، تصمیم‌گیران و هر سه قوه لازم است.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا