مقاومت سبب عقبنشینی دشمن میشود
خانمبه گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله رضا رمضانی، در آئین اختتامیه رویداد بینالمللی “نحن ابناء الحسین” که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، با اشاره به اینکه در این رویداد عظیم، نام حدود 10 کشور برده شده است، اما اهمیت و بزرگی آن بهگونهای است که باید حضور و تعدد کشورها در سطح گستردهتری مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن هزار و پانصدمین سال ولادت پیامبر اکرم(ص)، ضرورت دارد که در معرفی شخصیت والای ایشان بهعنوان بزرگترین شخصیت عالم امکان و منادی رحمت الهی تلاش ویژهای صورت گیرد. بدون تردید، هرچه جامعه بشری شناخت بیشتری از عظمت پیامبر اکرم(ص) به دست آورد، دستیابی به کرامت انسانی و عدالت اجتماعی، که مورد تأکید پیروان ادیان الهی است، بیش از پیش محقق خواهد شد.
رمضانی گفت: دو اصل محوری «نه ظلم کردن و نه پذیرش ظلم» که همواره مورد تأکید قرار گرفته است، نیازمند توجهی جدی در سایه شناخت ابعاد شخصیتی پیامبر اکرم(ص) بهویژه بعد اخلاقی ایشان است. پیامبر اکرم(ص) خود فرمودند: «برگزیده شدم تا مکارم اخلاق را کامل سازم»؛ و رویکرد مدیریتی و اخلاقی ایشان بهعنوان پیامبر رحمت، یکی از ضرورتهای امروز جامعه بشری بهشمار میرود. جایگاه امام صادق(ع) بهعنوان استمرار آموزههای پیامبر و غدیر، و پیوند این آموزهها با واقعه کربلا و در نهایت جریان مهدویت، بسیار حائز اهمیت است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه میان بعثت، غدیر، کربلا و مهدویت ارتباطی عمیق و تنگاتنگ وجود دارد و بدون شک اربعین یکی از بزرگترین ظرفیتهایی است که میتواند زمینه رشد، بلوغ و آمادگی جامعه بشری را در زیست جمعی فراهم آورد بیان کرد: این حرکت جهانی، جامعه را برای تحقق آرمان دیرین انبیا یعنی استقرار عدالت و قسط آماده میسازد؛ همان وعده الهی که زمین را صالحان به ارث خواهند برد. تحقق این هدف بزرگ نیازمند آن است که هر فرد، در هر جایگاهی از معلم و استاد دانشگاه گرفته تا مصلح اجتماعی، دانشجو، طلبه، مجتهد و مرجع، نقش خود را بهدرستی ایفا کند و در رأس این هرم، مقام ولایت راهبری جامعه را بر عهده داشته باشد.
وی از مهمترین ابزارهای تحقق این رسالت، رسانه و هنر دانست و عنوان کرد: نمونه بارز آن آثار ارزشمند استاد فرشچیان است که با هنرنماییهای خویش، روح معنویت و عشق به اهلبیت(ع) را در دلها زنده نگاه داشته است؛ بهگونهای که بسیاری از افراد با دیدن تابلوهای او متأثر میشوند و اشک میریزند. این آثار هنری، همانند مجالس روضه، نقشی بزرگ در انتقال مفاهیم و ایجاد ارتباط عاطفی ایفا میکنند.
رمضانی تصریح کرد: ابعاد اربعین تنها به اجتماع میلیونی و خدماترسانی محدود نمیشود؛ بلکه عشق، محبت و سابقه دیرینه زیارت نیز بخش مهمی از آن است. این سابقه، نهتنها در نظام اسلامی و سنتهای مسلمانان، بلکه حتی پیش از اسلام در میان پیامبران الهی وجود داشته است. در منابع روایی آمده است که بسیاری از پیامبران بزرگ از جمله آدم، نوح، ابراهیم، اسماعیل، موسی، عیسی، یونس و پیامبر خاتم (ص) قبر امام حسین(ع) را زیارت کردهاند. در کتاب «کامل الزیارات» نیز از میان حدود 800 روایت، بیش از 600 روایت به زیارت امام حسین(ع) اختصاص دارد و بخش دیگری از آن به زیارت توسط انبیای الهی پرداخته است. این روایات، تأکید روشنی بر جایگاه ویژه سیدالشهدا(ع) در تاریخ بشریت دارند و بیانگر تأثیرگذاری عمیق واقعه کربلا در سیر معنوی انسانها هستند.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ضمن بیان اینکه امروزه مهمترین بُعدی که باید به آن پرداخته شود، مسئله «مقاومت» است و موضوعی که ضرورت دارد بهدرستی تبیین و روایت شود اظهار داشت: در طول تاریخ، بشریت همواره شاهد ظلمها، ستمها، تعدیها و تجاوزهای گوناگون بوده است و واکنش طبیعی در برابر این تجاوزها چیزی جز دفاع نیست. همانگونه که در برخی رشتههای رزمی، اصل بر دفاع است و پس از آن نوبت به حمله میرسد، در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی نیز اصل بر دفاع در برابر ظلم است، نه آغازگری جنگ.
به گفته وی، این ظرفیت باید درست شناخته شود و در مسیر تکامل قرار گیرد، چرا که مقدمه تفاهم، فهم مشترک و سپس تعامل میان ملتهاست. اگر این تعامل با همافزایی همراه باشد، بشریت در مسیر تکامل گام خواهد نهاد و قادر خواهد بود بهشت موعود را با دست خود بر روی همین زمین بسازد. این مهم با شکوفایی عقل و فطرت و بهرهگیری از زبان مشترک عقل و فطرت، که در قرآن و همه کتابهای آسمانی مورد تأکید قرار گرفته، محقق میشود.زبان فطرت زبانی است که برای تمام انسانها آشناست و گرایشهای مقدس بشری همچون میل به معنویت و زیبایی، ریشه در همین فطرت دارند.
رمضانی در همین زمینه، 5 نکته اساسی از آموزههای امامین انقلاب را که در حوزه مقاومت قابل توجه است و نکاتی هم به تبیین مفهوم مقاومت و هم به آثار آن میپردازند را گفت و اذعان کرد: نخستین نکته اینکه مقاومت واکنشی طبیعی در برابر ظلم، ستم و زور است. دنیای امروز، جهانی آکنده از زورگویی و ستمگری است که نتیجهای جز فقر، تبعیض و شکاف عمیق طبقاتی در پی نداشته است. طبق آمار، 90 درصد ثروت دنیا در اختیار تنها 10 درصد جمعیت جهان است، در حالیکه 90 درصد مردم جهان تنها از 10 درصد ثروت موجود بهرهمندند و بیش از 1 میلیارد نفر در جهان امروز از سوءتغذیه رنج میبرند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در چنین شرایطی، اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی عمق فاجعه را نشان میدهد. بهعنوان نمونه، یکی از مسئولان این رژیم صراحتاً میگوید: «وقتی کودکی در غزه کشته میشود، من لذت میبرم»، و به جای ارسال غذا به این منطقه، خواستار بمباران آن میشود. این دیدگاههای غیرانسانی در سایه توهمات شکلگرفته تحت عنوان «رژیم اسرائیل بزرگ» مطرح میشوند و اگر تدبیر و مقاومت در برابر آنها صورت نگیرد، پیامدهای سنگینی در آینده در پی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: تجربه تاریخی نیز نشان میدهد که سکوت در برابر ظلم، جز تداوم استعمار و بردگی نتیجهای نداشته است. در سفر اخیر به آفریقا مشاهده شد که در دو کشور سنگال و غنا، جزایری وجود داشته که طی 3 قرن، به مراکز اصلی تجارت برده تبدیل شده بودند و بردگان از آنجا به اروپا و آمریکا فروخته میشدند. امروز نیز با شکلگیری استعمار نوین و بردگی مدرن، جهان با فقر و فلاکتی گسترده دست به گریبان است و سازمانهای بینالمللی که باید مدافع حقوق ملتها باشند، در عمل به ابزارهایی برای تثبیت ظلم و مشروعیتبخشی به آن تبدیل شدهاند.
رمضانی یادآور شد: نمونه بارز این وضعیت، رژیم اشغالگر صهیونیستی است که بیش از 75 سال از تأسیس آن میگذرد و علیرغم صدور دهها بیانیه و قطعنامه بینالمللی علیه جنایاتش، هیچیک از آنها به مرحله اجرا نرسیده است. اسرائیل که در سال 1948 موجودیت خود را اعلام کرد، امروز به نماد آشکار ظلم و بیعدالتی در نظام بینالملل تبدیل شده است.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت(ع) گفت: امروز جهان شاهد آن است که اسرائیل در برابر ملتی با پیشینه تاریخی چند هزار ساله، ادعاهای نادرست مطرح میکند و حتی تلاش میکند آنها را به تسلیم فراخواند. ظلم و ستم در دنیای کنونی بهگونهای سیستمی و نهادینه، حتی در قالب سازمانهای بینالمللی، دنبال میشود. بهعنوان نمونه، رئیس جمهور کذایی به صراحت اعلام میکند که «برای رسیدن به صلح، جنگ میکنیم»؛ در واقع با کشتار و خونریزی بهدنبال ارائه تعریفی وارونه از عدالت هستند. بهجای میانجیگری و جلوگیری از ظلم، با ارسال سلاح بیشتر به کشورهای متجاوز، آنان را برای ادامه جنگ تقویت میکنند و این سیاستها را با عبارات زیبا و فریبنده توجیه میسازند.
وی تصریح کرد: جالب آنکه در غرب بیش از هر جای دیگری درباره «حقوق حیوانات» کتاب نوشتهاند و در حوزه معنویت، اشکال متعددی از جریانهای بهاصطلاح معنوی با عناوینی همچون «کارلوس کاستاندا» و دیگران شکل گرفته است؛ اما همه اینها در چارچوبی خاص و مغایر با معنویت اصیل دنبال میشود. در چنین شرایطی، مقاومت واکنشی طبیعی و اجتنابناپذیر در برابر ظلم و ستم است.
رمضانی گفت: نکته دوم آن است که مقاومت عامل اصلی عقبنشینی دشمن است. برخی تصور میکنند اگر مقاومت کنار گذاشته شود و صرفاً مذاکره جایگزین گردد، شرایط بهبود خواهد یافت؛ حال آنکه در منطق طرف مقابل، مذاکره نه «برد-برد» بلکه «برد-باخت» است. تجربه نشان داده است هرگاه عقبنشینی صورت گرفته، دشمن چندین گام به پیش آمده و عرصه را تنگتر کرده است. یک قدم عقبنشینی ما برابر با ده قدم پیشروی آنهاست و بیتردید این روند پیامدهای سنگینی برای کل جامعه بشری، نه فقط برای یک کشور خاص خواهد داشت.
نماینده مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: نکته سوم، تصور غلطی است که برخی دارند مبنی بر اینکه تسلیم شدن هزینه کمتری دارد. در حالیکه واقعیت خلاف این است؛ هزینه تسلیم بسیار بیشتر از هزینه مقاومت است. درست است که مقاومت هزینههایی همچون از دست دادن جانها، سرمایهها و بهترین نخبگان جامعه را بههمراه دارد، اما تسلیم هزینهای بهمراتب سنگینتر دارد؛ هزینهای که به معنای از دست دادن هویت ملی، دینی، شخصیتی و انسانی یک ملت است.
وی عنوان کرد: تاریخ اسلام نیز شاهد این واقعیت بوده است؛ پیامبر اکرم(ص) حمزه سیدالشهدا را در راه مقاومت از دست دادند، امیرالمؤمنین(ع) یاران بزرگی همچون عمار را از دست دادند، امام حسن(ع) سختیهای فراوانی متحمل شدند و امام حسین(ع) همه هستی خود را در راه مقاومت فدا کردند. در آینده نیز با ظهور حضرت مهدی(عج) این مسیر با همان هزینهها ادامه خواهد یافت. مقاومت بدون شک هزینه دارد، اما هزینه تسلیم ذلت و نابودی یک ملت و همه داشتههای آن است. به تعبیر امام حسین(ع): «هیهات منا الذله»؛ یعنی اگر قرار است هزینهای پرداخت شود، هزینه مقاومت بهتر از هزینه تسلیم است، چراکه تسلیم مساوی با مرگ و نابودی یک ملت خواهد بود.
رمضانی تصریح کرد: در جریانات اخیر، مسئله مقاومت بیش از پیش اهمیتی حیاتی یافته است، چرا که هزینه بیتوجهی به آن، نابودی خواهد بود. در این میان، اربعین میتواند وسیلهای مؤثر برای تفسیر درست مفهوم مقاومت در برابر هجمهها قرار گیرد؛ عرصهای که هر فردی، از مبلغان گرفته تا هنرمندان، میتوانند در آن نقشآفرین باشند.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت(ع) اظهار داشت: نکته چهارم در آموزههای امامین انقلاب، تأکید بر وعده پیروزی برای جریان مقاومت است. این وعده در صورتی محقق میشود که مقدمات آن بهدرستی فراهم گردد. در نهجالبلاغه و آیات قرآن کریم، بارها به این وعده الهی اشاره شده است. از جمله در واقعهای که امیرالمؤمنین(ع) پرچم را به دست محمد حنفیه سپردند، تصریح کردند که نتیجه فراهمسازی مقدمات، نصرت الهی خواهد بود. این همان وعدهای است که خداوند تحقق آن را تضمین کرده است.
وی افزود: بر همین اساس، «الهیات مقاومت» جایگاهی ویژه مییابند. الهیات مقاومت به معنای امدادهای غیبی است که در عرصههای مختلف به یاری مجاهدان میرسد؛ موضوعی که بارها توسط فرماندهان مقاومت همچون شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و نیز سید حسن نصرالله مورد تأکید قرار گرفته است. آنان در سخنان و خاطرات خود نمونههای متعددی از این امدادهای الهی را بیان کردهاند. وعده الهی تخلفناپذیر است و امامین انقلاب به این نکته تأکید دارند مؤمنان باید در ذیل مقاومت امیدوار باشند.
به گفته رمضانی، یکی از نمونههای روشن تاریخی، ماجرای حضرت موسی(ع) است که در برابر دریا و پشت سر سپاه فرعون قرار گرفتند و همراهانش گفتند: «ما گرفتار شدیم». اما موسی(ع) با تکیه بر نگاه توحیدی خویش فرمود: «نه، پروردگارم با من است». این نگاه توحیدی در قرآن و بیانات اهلبیت(ع) بارها یادآوری شده و تفاوت نگاه «کلیمالله» و «حبیبالله» را آشکار میسازد؛ نگاهی که به ما میآموزد در برابر مشکلات، امید به وعده الهی داشته باشیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: آخرین نکته نیز آن است که مقاومت به تعبیر جریان کربلا، امری ممکن و شدنی است؛ آموزهای که امام خمینی(ره) به ملتها آموخت و با تکرار جمله مهم «ما میتوانیم»، روحیه خودباوری را در نسلها زنده ساخت. همین باور بود که ملت ایران را به جایگاه یک قدرت بینالمللی رساند. امروز نیز مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی)، بر استمرار همین مسیر تأکید دارند و مقاومت را نه یک آرمان دستنیافتنی، بلکه واقعیتی ممکن و پایدار معرفی میکنند.
انتهای پیام/