10گروه تخصصی برای تحول علوم انسانی راه‌اندازی شد

رئیس کمیته تحول علوم انسانی سازمان بسیج اساتید از راه اندازی ۱۰ گروه تخصصی در رشته‌های علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، مدیریت، اقتصاد و سایر حوزه‌ها خبر داد و گفت:گزارش کارشناسی و نقشه راه اولیه شبکه تدوین شده است.
– اخبار استانها –

ابوالقاسم فاتحی در اولین نشست شبکه تخصصی تحول در علوم انسانی سازمان بسیج اساتید کشور با شعار (استاد بسیجی؛ تحول در علوم انسانی، الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی) آغاز به‌کار این شبکه با محوریت تحول در علوم انسانی در مشهد مقدس را اعلام و اظهار کرد: آغاز شبکه تخصصی استادان نقطه عطفی در مسیر تحول در علوم انسانی کشور است. وی تأکید کرد: علوم انسانی به‌مثابه بنیان هویت فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها نقشی سرنوشت‌ساز دارد و با وجود اهمیت بی‌بدیل آن، این حوزه در دهه‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه بوده است؛ از جمله بیگانگی با مبانی معرفتی و فرهنگی اسلامی، اتکا به نظام معرفتی غرب مدرن و ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای نوپدید جامعه ایرانی.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری بیش از دو دهه تأکید مقام معظم رهبری و دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی بر ضرورت تحول بنیادین علوم انسانی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اقدامات مثبت نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراکز حوزوی قم و اساتید مستقل، همچنان کاستی‌های جدی وجود دارد و بدون شکل‌گیری شبکه‌ای سازمان‌یافته از استادان دانشگاه، این تحول به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

فاتحی استادان دانشگاه را مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل در فرآیند تحول علوم انسانی معرفی کرد و افزود: تجربه‌های موفق گذشته نشان می‌دهد می‌توان با سازمان‌دهی اساتید علاقه‌مند و دغدغه‌مند در گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، هسته‌های مرکزی گفتمان تحول را شکل داد و با رویکردی استادمحور، از پایین به بالا، مسیر تغییرات تدریجی و نهادینه‌سازی را هموار کرد.

وی با اشاره به ظرفیت گسترده سازمان بسیج اساتید در تمامی دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: این سازمان با برخورداری از شبکه‌ای مویرگی و منسجم می‌تواند بستری فراگیر برای گردهم‌آوردن استادان علوم انسانی در سراسر کشور فراهم کند. در این چارچوب، تشکیل شبکه تخصصی تحول در علوم انسانی سازمان بسیج اساتید کشور با هدف گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی، تسهیل‌گری و بسترسازی برای تحول علوم انسانی طراحی و پیگیری خواهد شد.

فاتحی در ادامه به ویژگی‌ها و چشم‌انداز علوم انسانی مطلوب پرداخت و گفت: علوم انسانی آینده باید بومی، روزآمد، کارآمد، مسئله‌محور و توانمند در حل مشکلات کشور باشد، منزلت اجتماعی والایی برای خود ایجاد کند و در عین حال هماهنگی کامل با مبانی معرفت دینی و فرهنگ اسلامی داشته باشد.

وی از آغاز فعالیت 10 گروه تخصصی در حوزه‌های علوم تربیتی، روان‌شناسی و مشاوره، علوم سیاسی، حقوق، مدیریت، هوش مصنوعی، کارآفرینی، اقتصاد و سایر رشته‌های مادر خبر داد و افزود: این گروه‌ها متشکل از اساتید برجسته دانشگاه‌های سراسر کشور بوده و تاکنون چندین نشست تخصصی برگزار کرده‌اند که خروجی آن، گزارش کارشناسی و نقشه راه اولیه شبکه است. مدیران این گروه‌ها در ادامه نشست به تشریح دستاوردها و برنامه‌های خود خواهند پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن قدردانی از حمایت‌های سازمان بسیج اساتید کشور، رؤسای دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشگاه علامه طباطبایی، یادآور شد: برگزاری چنین نشست‌هایی بدون پشتیبانی‌های مستمر امکان‌پذیر نیست و مهم‌تر از آغاز، تداوم این مسیر و حرکت تدریجی و عالمانه برای دستیابی به تحول حقیقی در علوم انسانی است.

وی با بیان چند نکته کلیدی در زمینه تحول علوم انسانی تأکید کرد: لزوم ارتقای جایگاه علوم انسانی در نظام آموزشی، ضرورت آسیب‌شناسی جریان‌های مسلط علمی، آینده‌پژوهی در حوزه معرفتی، محتوایی و ساختاری، ایجاد نظام انگیزشی و پاداش‌دهی متناسب برای اساتید، تثبیت منزلت اجتماعی علوم انسانی و فراهم‌سازی زمینه‌های نظریه‌پردازی بومی.

رئیس کمیته تحول در علوم انسانی قرارگاه کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور سازمان بسیج اساتید کشور در پایان چند محور تحولی دیگر را نیز برشمرد و گفت: توجه به منزلت اجتماعی علوم انسانی، اصلاح ساختارها و سازمان‌های مرتبط با تحول علوم انسانی، توجه به مطالعات تطبیقی بنیان‌های نظری و فکری اندیشمندان مسلمان و غرب، نقد نظریه‌های عام جهانی، تولید نظریه و تولید دانش کارآمد و مفید.

انتهای پیام/282

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا