چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد

چین به منظور رهایی از مسیرهای تحت نفوذ آمریکا، در سکوت خبری در حال ساخت یک مسیر زمینی جدید است که برخی کارشناسان از آن به عنوان «کانال سوئز زمینی» یاد می‌کنند.
– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، چین در سکوت خبری در حال ساخت یک مسیر زمینی جدید است که برخی کارشناسان از آن به عنوان «کانال سوئز زمینی» یاد می‌کنند.

بر اساس این گزارش، این مسیر می‌تواند کالاهای صادراتی چین را سریع‌تر و با امنیت بیشتر به اروپا برساند و وابستگی به مسیرهای دریایی تحت نفوذ آمریکا و متحدانش را کاهش دهد.

شهر کوهستانی چونگ‌چینگ در چین به سرعت به یک مرکز کلیدی در شبکه تجاری این کشور تبدیل شده است و اکنون به عنوان محل اتصال مسیرهای زمینی راهبردی میان آسیا و اروپا شناخته می‌شود.

کاهش 45 درصدی کشتیرانی در کانال سوئز
رایزنی جین پینگ و اردوغان برای هم پیوندی طرح «کمربند و جاده» و «کریدور میانی»

این مسیر ریلی که روزانه صدها محموله را جابه‌جا می‌کند، کشورهای جنوب‌شرقی آسیا از جمله ویتنام و سنگاپور را از طریق قطارهای باری پرسرعت به اروپا، شامل آلمان و لهستان، متصل می‌کند و به گفته کارشناسان می‌تواند «کانال سوئز زمینی» باشد.

مزیت اصلی این مسیر در مقایسه با راه‌های دریایی سنتی، کاهش 10 تا 20 روزه زمان تحویل کالا و ساده‌تر شدن فرآیندهای گمرکی است.

افتتاح قطار سریع‌السیر آسه‌آن در سال 2023 نیز زمان ارسال کالا از هانوی تا چونگ‌چینگ را به 5 روز کاهش داده و این امکان را فراهم کرده است که کالاها ظرف کمتر از دو هفته به اروپا برسند.

علاوه بر موقعیت راهبردی، چونگ‌چینگ یکی از قطب‌های صنعتی بزرگ چین محسوب می‌شود؛ حدود یک‌سوم لپ‌تاپ‌های جهان در این شهر تولید می‌شود و این شهر پایگاه اصلی تولید خودروهای برقی و همچنین مرکز صادرات یک‌چهارم خودروهای چین است.

برخی تحلیلگران معتقدند انگیزه‌های پکن تنها جنبه لجستیکی ندارد بلکه ابعاد ژئوپلیتیک نیز در میان است.

جنگ تجاری با ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، همه‌گیری کرونا و همچنین خطرات ناشی از جنگ اوکراین، شکنندگی زنجیره‌های دریایی را آشکار کرد. از همین رو، چین به دنبال تقویت «کریدور میانی» از مسیر قزاقستان و دریای خزر برای دور زدن روسیه و تنگه‌های حساس دریایی است.

با این حال، این پروژه با چالش‌های جدی مانند تأخیرهای گمرکی، هزینه‌های بالا، زیرساخت‌های ناکافی و دغدغه پایداری مالی روبه‌روست. بسیاری از مسیرها در چارچوب طرح کمربند و جاده تنها به لطف یارانه‌های دولتی برای صادرکنندگان قابل استفاده شده‌اند.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا