نوسازی ناوگان تاکسیرانی ابرچالش شهرداری اهواز

فرسودگی ناوگان تاکسیرانی اهواز به یکی از چالش‌های حمل و نقل عمومی تبدیل شده که شهرداری اهواز به تنهایی از عهده آن برنمی‌آید؛ استانداری، صنایع نفتی و فولادی باید نقش خود را مانند سایر کلان‌شهرها ایفا کنند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، شهر اهواز با جمعیتی بیش بر یک میلیون و 500 هزار نفر به عنوان هشتمین شهر پرجمعیت ایران و یکی از کلان‌شهرها محسوب می شود.

حمل و نقل در کلان‌شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا نقش اساسی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شهرها ایفا می‌کند. سیستم‌های حمل و نقل مؤثر و کارآمد، امکان جابه‌جایی سریع، ایمن و راحت افراد و کالاها را فراهم می‌سازد که این امر منجر به کاهش ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت می‌شود.

همچنین با بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می‌گردد و دسترسی به خدمات عمومی و امکانات شهری برای شهروندان تسهیل می‌شود. در نتیجه توسعه و بهبود سیستم‌های حمل و نقل در کلان‌شهرها، کلید اصلی برای ارتقاء کیفیت زندگی، پایداری زیست‌محیطی و رشد اقتصادی پایدار است.

اهواز نیازمند 6000 تاکسی است

کلان شهر اهواز دارای 1945 تاکسی است که بیش از 1700 دستگاه از این خودرو ها فرسوده و فاقد کارایی لازم هستند. کارشناسان حوزه حمل و نقل عمومی معتقدند که اهواز نیاز به 6000 تاکسی دارد این در حالی است که 10 سال اخیر تنها 282 دستگاه در این شهر نوسازی شده است.

اهواز در مقایسه با سایر کلان‌شهرها از تعداد تاکسی‌های بسیار کمی برخوردار است کلانشهر اصفهان که تنها حدود 800 هزار جمعیت بیشتر نسبت به اهواز دارد تعدای تاکسی های فعال آن به بیش از 9 برابر می رسد همچنین شهر قم 3 برابر و شهر تبریز نیز 5٫5 برابر اهواز تاکسی شهری دارد.

سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز در فروردین 1402 با ارائه تسهیلات 220 میلیون تومانی 282 دستگاه تاکسی را بازسازی کرد اما در حال حاضر به دلیل افزایش سه برابری قیمت‌های خودرو با ارائه تسهیلات 300 میلیون تومانی نیز رانندگان توانایی بازسازی خودروهای خود را ندارند.

در حال حاضر برای خرید یک دستگاه تاکسی متقاضیان باید حداقل 400 میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند که چنین عددی خارج از توان مالی بیشتر رانندگان استآورده نقدی رانندگان برای نوسازی خودرو در سال 1402 تقریباً 15 میلیون تومان بوده که این عدد اکنون به 400 میلیون تومان رسیده است.

نسخه شفابخش تاکسیرانی اهواز چیست؟

به گفته امیر صفی‌خانی رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز: کمک بلاعوض به رانندگان نسخه شفابخش نوسازی تاکسی رانی اهواز است.

وی با بیان اینکه رانندگان توان پرداخت فاصله قیمتی تسهیلات و نرخ خودروها را ندارند گفت در سال 402 شهرداری شیراز 100 میلیون تومان و اصفهان 500 میلیون تومان به هر راننده جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی خود کمک بلاعوض کرده است.

صفیخانی ادامه داد شهرداری اهواز نیز در سال 1404 برای نخستین بار به 200 راننده 30 میلیارد تومان کمک بلاعوض کرده است رئیس سازمان تاکسیرانی اهواز یادآور شد پرداخت کمک‌های بلاعوض نیازمند همکاری و حضور تمامی ارگان ‌ها و شرکت‌های نفتی و صنعتی است .

آیا کمک بلاعوض تنها راه است؟

کمک‌های بلاعوض می‌تواند یکی از راه‌های نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز باشد چرا که اگر بخواهیم با این روند پیش برویم برای حفظ وضعیت موجود به 6 سال زمان و ثابت ماندن نرخ قیمت‌های خودرو نیازمند هستیم.

به عبارتی دیگر برای نوسازی ناوگان موجود سالانه نیاز به 800 میلیارد تومان اعتبار است باید توجه داشت که هزینه کرد چنین اعتباری تنها برای حفظ وضع موجود و جلوگیری از بیکاری 2000 نفر است.

همچنین بر اساس قیمت‌های روز خودرو برای رسیدن به 6000 دستگاه خودرو تاکسی در کلانشهر اهواز به بودجه‌ای معادل 3200 میلیارد تومان نیاز داریم که این عدد حدوداً یک چهارم بودجه شهرداری اهواز برای سال 1404 است.

کارشناسان معتقدند می‌توان با مشارکت استانداری و نیز مجموعه‌هایی مانند شرکت‌های نفتی و فولادی به روند نوسازی و توسعه ناوگان تاکسی اهواز سرعت بخشید چرا که در سایر کلان شهرها نیز شهرداری به تنهایی قادر به تامین چنین منابعی نیست.

با وجود شرکت های بزرگ فولادی ، نفتی و صانیع مرتبط انتظار می‌رود که این شرکت ها از محل منابع مسوئلیت های اجتماعی خود نسبت به ارائه کمک های بلاعوض جهت نوسازی ناوگان تاکسی رانی شهر اهواز اقدام موثری انجام دهند.

همچنین بانک‌ها نیز می‌توانند با افزایش سقف تسهیلات خود از 300 میلیون تومان به 500 میلیون تومان نقش قابل توجهی در بهبود وضعیت ناوگان تاکسی رانی اهواز داشته باشد.

در سه سال اخیر تلاش‌های قابل تقدیری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز انجام شده اما همچنان وضعیت فرسودگی ناوگان تاکسی رانی در شان مردم اهواز نیست.

گزارش از: معصومه شامیری

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا