تکمیل محور بجنورد ـ اسفراین ـ سبزوار 5.5 همت اعتبار میخواهد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بجنورد، سیدعلی میرکریمی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در بازدید از محور بجنورد ـ اسفراین ـ سبزوار، این مسیر را یکی از شریانهای ارتباطی کلیدی در شمال شرق کشور دانست و اظهار داشت: این محور با نقش حیاتی در تسهیل عبور و مرور، توسعه اقتصادی و کاهش مسافت بین استانهای خراسان شمالی و رضوی، میتواند ظرفیتهای تجاری و گردشگری منطقه را فعال کند.
وی با اشاره به بهرهبرداری از 2.5 کیلومتر این محور از سمت اسفراین افزود: تکمیل این بخش، گامی مؤثر در کاهش ترافیک و بهبود ایمنی تردد بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: عملیات اجرایی بخشهای فعال پروژه، از جمله اجرای لایههای آسفالت در محدوده روستای فریمان با کیفیت مطلوب ادامه دارد و با برنامهریزی انجامشده، 4 کیلومتر دیگر از مسیر تا پاییز 1404 به بهرهبرداری خواهد رسید که این اقدام در راستای مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان انجام میشود.
میرکریمی با اشاره به شروع مناقصه حدود 4 کیلومتر از محور در سمت بجنورد تصریح کرد: پیمانکار جدید در حال تجهیز کارگاه است و عملیات عمرانی بهزودی آغاز خواهد شد.
وی در بخش پایانی، میزان اعتبار موردنیاز این پروژه را 5.5 همت اعلام کرد و گفت: تاکنون 800 میلیارد تومان هزینه شده و برای سال مالی 1404 نیز 300 میلیارد تومان اعتبار مصوب در نظر گرفته شده که با پیگیری مسئولان استان، امید است بهزودی تخصیص یابد.
گفتنی است براساس دادههای رسمی و گزارشهای منتشر شده وضعیت شبکه راههای استان همچنان با چالشهای جدی روبهروست.
خراسان شمالی با وجود موقعیت جغرافیایی راهبردی بهعنوان دروازه ورودی استانهای شمالشرق، فاقد آزادراه و زیرساختهای مدرن حملونقل ریلی و هوایی کارآمد است. رئیس کل دادگستری استان در دی 1403 ضعف ساختاری شبکه حملونقل را «عامل اصلی توسعهنیافتگی» دانست و به وجود نقاط حادثهخیز متعدد، بهویژه در محور بجنورد ـ جنگل گلستان، اشاره کرد که همواره منجر به سوانح رانندگی شده است.
براساس اعلام ادارهکل راهداری، بسیاری از محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی استان، از جمله بجنورد ـ اسفراین، بجنورد ـ آشخانه و جاده جاجرم ـ سنخواست، علاوه بر مشکلات ایمنی، در فصول سرد با بارش برف، مه غلیظ و لغزندگی مکرر معابر مواجه هستند. این شرایط، بهویژه در گردنههای امینالله، اسدلی و جوزک، عملاً عبور و مرور را با اختلال مواجه میکند.
همچنین، نبود کریدورهای آزادراهی و بزرگراهی کافی باعث شده مسیرهای بینشهری و ترانزیتی استان ظرفیت پاسخگویی به حجم رو به رشد حملونقل مسافر و بار را نداشته باشند. تنها در یک ماه گذشته بیش از 284 هزار تن کالا از خراسان شمالی به نقاط دیگر کشور حمل شده است که فشار مضاعفی بر جادهها و زیرساختهای فرسوده وارد میکند.
در کنار این موارد، کمبود منابع مالی برای تکمیل پروژههای نیمهتمام جادهای و بهسازی محورهای موجود، روند توسعه شبکه راهی استان را کند کرده است؛ بهگونهای که برخی طرحها، مانند ادامه محور بجنورد–اسفراین–سبزوار، نیازمند هزاران میلیارد ریال اعتبار باقیمانده هستند.
این وضعیت، علاوه بر کاهش سطح ایمنی و رفاه سفر، یک مانع جدی در مسیر شکوفایی اقتصادی، گردشگری و سرمایهگذاری در خراسان شمالی محسوب میشود.
انتهای پیام/311/.