سامانههای خورشیدی و فضاهای تجاری؛ مسیر خودکفایی مدارس قم
احمدرضا اجتهادی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به چالشهای موجود در حوزه مدیریت مدارس، اظهار کرد: آنچه امروز بسیاری از مدیران مدارس را درگیر کرده، مسائل و دغدغههایی است که آنها را از مأموریت اصلی خود، یعنی تعلیم و تربیت، دور میسازد. این شرایط البته ناشی از محدودیتهای اقتصادی و مالی است و مدیران ناچارند برای اداره امور مدرسه، وقت و انرژی زیادی صرف کنند.
وی با تأکید بر لزوم رفع این مشکلات، گفت: برای نجات مدیران مدارس از این دغدغهها باید موضوع اقتصاد مدرسه به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه این مسئله در سطح وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است، اما استان قم از سالها قبل با پیشبینی و اجرای طرحهای مختلف، بهعنوان پایلوت کشوری در این زمینه فعالیت داشته است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم، ادامه داد: یکی از راهکارهای پیشبینیشده، احداث سامانههای تولید برق خورشیدی و نصب صفحات فتوولتائیک در مدارس است که علاوه بر تأمین بخشی از برق شهر، درآمد پایدار نیز برای مدارس ایجاد میکند. برای نمونه، ساخت یک سامانه کوچکمقیاس 20 کیلوواتی با هزینهای حدود 600 میلیون تومان، میتواند ماهانه 10 میلیون تومان درآمد ایجاد کند. تحقق این طرح نیازمند مشارکت خیرین، انجمن اولیا و مربیان و حمایتهای مردمی است.
به گفته وی، راهکار دیگر، ایجاد فضاهای تجاری متناسب با فرهنگ مدرسه است که مجوز آن تا سقف 100 متر مربع از کمیسیون ماده 5 استان اخذ شده است. این طرح با همکاری خیرین، مردم و دولت در تعدادی از مدارس احداث و در حال راهاندازی است.
اجتهادی تصریح کرد: همچنین، ایجاد پارکینگهای عمومی در زیرسطح حیاط مدارس میتواند ضمن ایجاد درآمد پایدار، به کاهش معضل ترافیک شهری نیز کمک کند. این راهکارها در راستای برنامه توانمندسازی و خودکفایی مدارس طراحی شده و میتواند نقش بسزایی در تمرکز آموزشوپرورش بر مأموریت اصلی خود ایفا کند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم از آخرین اقدامات نوسازی مدارس قم خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال نیز همچون سالهای گذشته، اما با شرایطی بهتر، پروژههای متعددی در حوزه توسعه فضاهای آموزشی به بهرهبرداری خواهد رسید. بر اساس برنامهریزی انجامشده، 23 پروژه آموزشی شامل 180 کلاس درس نهایتاً تا پایان مهرماه افتتاح میشود.
وی در تشریح این پروژهها افزود: احداث 2 هنرستان جامع 5 رشتهای در پردیسان و یک مجتمع بزرگ 48 کلاسه خیریه آزمون و پروژههایی در طرحهای نهضت ملی مسکن از جمله این اقدامات است. این پروژهها بهزودی آماده بهرهبرداری خواهند شد و سال تحصیلی جدید با تحویل فضاهای آموزشی مناسب به دانشآموزان آغاز میشود.
اجتهادی در پایان با تقدیر از نقش خیرین در توسعه فضاهای آموزشی تأکید کرد: خیرین همواره همراه و شریک استراتژیک آموزشوپرورش بودهاند و با حمایتها و مشارکتهای خود نقش بیبدیلی در این حوزه ایفا کردهاند.
انتهای پیام/