کاهش سوانح رانندگی در قم با رویکرد "انسانمحوری" در معابر شهری
حامد خسروی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به از کاهش سوانح رانندگی در سطح شهر خبر داد و اظهار کرد: یکی از عوامل مهم این کاهش، احداث تقاطعهای جدید در قم و اجرای آییننامههای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی است که شهرداریها ملزم به رعایت آن هستند.
وی به رویکرد جدید در طراحی معابر شهری اشاره کرد و گفت: براساس این آییننامه، خیابانها باید بر اساس “انسانمحوری” طراحی شوند، نه صرفاً خودرومحوری. به این ترتیب، همانگونه که خودرو حق عبور از عرض و طول خیابان دارد، عابر پیاده نیز باید بتواند بدون مانع و با ایمنی کامل از عرض خیابان عبور کند. احداث تقاطعهای چراغدار، علاوه بر تسهیل تردد عابران، موجب کاهش سرعت وسایل نقلیه در محورهای شریانی خواهد شد.
مدیرکل مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری استان قم بیان کرد: مطالعاتی برای افزایش ایمنی این محور تعریف شد و احداث تقاطع چراغدار بهعنوان بهترین راهکار در کمیته فنی شورای ترافیک استان، با حضور نمایندگان استانداری، فرمانداری، پلیس راهور و سایر دستگاههای مرتبط به تصویب رسید. عملیات اجرایی این پروژه هماکنون در حال انجام است.
به گفته وی، اجرای این طرح علاوه بر کاهش سرعت غیرمجاز خودروها و ارتقای ایمنی عابران، ابعاد پدافندی نیز دارد. بهعنوان نمونه، محور فردوسی تنها مسیر ارتباطی محدوده امام حسین(ع) و محور دانیال است، اما عرض 20 متری آن پاسخگوی تخلیه اضطراری در مواقع بحرانی نیست. با احداث تقاطع جدید و اتصال آن به محور شاهآبادی با عرض 30 متر، امکان تخلیه اضطراری شهروندان تسهیل خواهد شد.
خسروی با بیان اینکه سرعت عمل در اجرای این پروژهها اهمیت ویژه دارد تصریح کرد: امیدواریم اصلاحات هندسی احداث تقاطعهای ایمن تا دو هفته دیگر به پایان خواهد رسید. علاوه بر این، نصب تقاطع چراغدار تا هفته سوم ماه جاری بتوانیم تعدادی را به بهرهبرداری برسانیم.
مدیرکل مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری استان قم در پایان با تأکید بر لزوم مشارکت و همفکری شهروندان بیان کرد: خواستههای مردم برای شهرداری بسیار مهم است، چرا که آنها در بطن میدان مشکلات را لمس میکنند. بر همین اساس، پل ارتباطی شهروندان با کارشناسان شهرداری فعال است و همشهریان میتوانند از طریق شماره تماس 137 پیشنهادها و درخواستهای خود را پیگیری کنند.
انتهای پیام/