توسعه اقتصادی قشم با فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول بندرهای کاوه و بهمن

راه‌اندازی مجدد و فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول بندرهای کاوه و بهمن در دو سال و نیم اخیر قشم را وارد دورانی نوین از توسعه کرده است.
– اخبار استانها –

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری تسنیم از قشم، رویکرد هوشمندانه فعال‌سازی مجدد بنادر کاوه و بهمن در قشم، نه تنها به افزایش جهشی عملیات تخلیه کانتینری در این منطقه انجامیده بلکه با ایجاد درآمدهای پایدار زمینه را برای شکوفایی زیرساخت‌ها و توسعه متوازن در سراسر جزیره فراهم کرده است .

آمارهای رسمی کشور گواهی معتبر بر رشد جهشی در عملیات تخلیه کانتینری در بندر کاوه است؛ در سال 1401 تنها 1800 تی ای یو کانتینر در این بندر تخلیه شده بود در حالی که این رقم در سال 1402 به بیش از شش هزار تی ای یو رسید که این روند صعودی با ثبت یک رکورد تاریخی در سال 1403 ادامه یافت و تعداد کانتینرهای تخلیه شده به بیش از 26 هزار تی ای یو رسید که نشان‌دهنده افزایش چهارده برابری نسبت به سال هزار و چهارصد و یک است.

این رشد چشمگیر در عملیات بندری به صورت مستقیم بر درآمدهای گمرکی منطقه آزاد قشم تأثیر گذاشته و درآمد گمرکی که در سال هزار و چهارصد و یک تنها چهارصد میلیارد تومان بود در سال هزار و چهارصد و دو به نهصد میلیارد تومان افزایش یافت و این رشد در سال هزار و چهارصد و سه به هزار و هشتصد میلیارد تومان رسید که دو برابر سال قبل است.

در پنج ماهه نخست امسال نیز در گمرک منطقه آزاد قشم با ثبت درآمدی بالغ بر هزار و سیصد و پنجاه میلیارد تومان رکورد دیگری به ثبت رسیده است که این رشد درآمدهای پایدار به ویژه از محل کالاهای تجاری و گمرکی به سازمان منطقه آزاد قشم این امکان را داده است تا با اتکا به منابع مالی داخلی پروژه‌های مهمی را به اجرا درآورد.

توسعه متوازن و پایدار

سهم قابل توجهی از این درآمدهای پایدار به پروژه‌های عمرانی فرهنگی آموزشی و زیربنایی در نقاط مختلف جزیره به ویژه در مناطق روستایی اختصاص یافته است؛ زیرساخت‌های مهمی همچون راه، بهداشت، آموزش و خدمات شهری در این منطقه در حال تقویت و توسعه هستند و این روند نشان می‌دهد که سازمان منطقه آزاد قشم وارد دوره‌ای نوین از توسعه متوازن و پایدار شده است.

روند صعودی عملکرد بندر کاوه در کنار مدیریت مؤثر منابع درآمدی با امکانات موجود چشم‌انداز امیدبخشی را برای آینده قشم ترسیم کرده است. با طرح‌های توسعه‌ای این بندر و تکمیل تجهیزات نوین عملیات تخلیه و بارگیری چشم‌انداز امیدبخشی در ایجاد درآمدهای پایدار سازمان ترسیم شده است . آمارها حکایت از آن دارد با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و رفع موانع می‌توان به درآمدهای پایدار دست یافت و این روند رو به رشد را برای تداوم توسعه قشم حفظ کرد.

نگاهی به موقعیت بندر بین‌المللی کاوه و بندر بهمن

اسکله بندر بین‌المللی کاوه نخستین اسکله بزرگ کشور است که توسط مهندسان ایرانی طراحی و به اجر در آمد تا آماده پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت‌های مختلف از جمله پهلودهی کشتی های 100 هزار تنی می‌باشد.

بندر کاوه، علاوه بر نقش تجاری – خدماتی خود به عنوان دهکده بار و پایگاه لجستیک (در پیوند با بندر شهید رجایی) از سهم قابل توجهی در توسعه عمومی جزیره قشم برخوردار است.

محدوده کلی این بندر در زمینی به عرض 700 متر و طول 900 متر با مساحت تقریبی 63 هکتار و در حد فاصل جاده درگهان لافت تا دریا قرار گرفته است.

احداث اسکله این بندر از سال 1376 با مشارکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت و سازمان منطقه آزاد قشم آغاز و در پایان سال 1380 مرحله اول آن خاتمه یافت.

اسکله کاوه در منطقه شمالی جزیره قشم (در عرض جغرافیایی 27 درجه و 26 دقیقه و طول جغرافیایی 56 درجه و 55 دقیقه) برای واردات و صادرات اجرا شده و به علت جریانات آبی مساعد و کرانه بسیار عمیق آن (5.23 متر) قابلیت پهلودهی شناورهای به ظرفیت یکصد هزار تُن را دارا است.

این اسکله سه بخش عمده، پل دسترسی، سکوهای پهلوگیری و تاسیسات بندری را دارد، پل دسترسی آن 230 متر است و دارای 2 باند عبوری هر کدام به عرض 5/3 متر و مساحت یک متری در طرفین اسکله برای پیاده‌روها و لوله‌های آب و سوخت و آتش نشانی است.

دال بتون آرمه پل دسترسی از نوع مرکب و به ضخامت 25 سانتیمتر است و تاسیسات بندری در مساحت تقریبی 136 هزار متر مربع پیش‌بینی شده که شامل انبار کالا و ترانزیت، انبار روباز به مساحت 23 هزار و 700 متر، ساختمان کنترل تردد، آتش نشانی، گمرک، آب شیرین کن، مخزن‌های آب و سوخت، پارکینگ ماشین‌آلات و فضای سبز، استراحتگاه خدمه کشتی‌ها و کامیون‌داران است که در مرحله‌های بعدی طول اسکله تا 290 متر و عرض آن به 36 متر خواهد رسید.

سرویس‌دهی به شناورهای صد هزار تنی، پیش بینی های لازم برای ریل‌گذاری و نصب جرثقیل‌های ریلی تخلیه و بارگیری از کشتی‌ها Ship Loader / Un Loader و در سمت دریا از نوع Ghntry crane و در سمت ساحل از نوع جرثقیل‌های زرافه‌ای به عمل آمده است. از دیگر ویژگی‌های این بندر نزدیکی آن به شهرک صنعتی کاوه است.

در این شهرک، بندر و بارانداز و انبار پشتیبانی، بندر چند منظوره در غرب بخش انبارها، راه آهن و ایستگاه راه آهن، تصفیه‌خانه صنعتی، فعالیت‌های صنعتی و خدماتی و غیره پیش‌بینی شده است که این ویژگی در دیگر کرانه جنوبی ایران وجود ندارد.

بندر بهمن در جنوب ایران و در آب‌های خلیج فارس به عنوان یکی از بنادر مهم تجاری منطقه آزاد قشم از ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای وارداتی و صادراتی توسط شناورها با ظرفیت پنج هزار تُن، تخلیه و بارگیری کالا توسط لندینگ کرافت با ظرفیت 2 هزار تُن، تامین سوخت شناورها، استقرار کالا در انبارهای روباز و سرپوشیده و انبار کالا تا هنگام ترخیص یا صادرات برخوردار است.

بندر بهمن قشم، با ظرفیت 550 تن دارای پنج پست اسکله، یک پست پانتون مسافری و یک پست رو – رو است.

این اسکله دارای 15 هزار مترمربع محوطه کانتینری و بیش از 12 هزار مترمربع انبار مسقف است و سالانه 970 فروند شناور در این بندر رفت و آمد دارد.

انتهای پیام/7558

 
 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا