نقش تربیتی و اخلاقی دو عنصر مهم در تمدن‌سازی حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه علمیه مازندران گفت: نقش تربیتی و اخلاقی دو عنصر مهم در تمدن‌سازی حوزه‌های علمیه است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از آمل، حجت‌الاسلام صدرالله اسماعیل زاده در مراسم آغاز حوزه‌های علمیه مازندران در مدرسه حجتیه آمل با اشاره به پیام پایانی بیانیه رهبر انقلاب اظهار داشت: مهمترین درخواست و برجسته‌ترین انتظار از حوزه‌های علمیه را مطرح کردند اینکه حوزه‌های علمیه در عرصه تمدن‌سازی چه وظیفه و ظرفیت‌هایی دارند؛ برای تمدن‌سازی گرایش‌های مختلف افراطی و تفریطی وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها معتقدند برای تمدن‌سازی باید کامل به سمت تمدن غرب برویم که آغاز آن از عصر قاجار و پهلوی است که هنوز رگه‌هایی وجود دارد، افزود: نگاه تفریطی بی اعتنایی با تجربیات بشری گذشته است و برای تمدن‌سازی توجه به تجارب گسترده بشری باید باور داشت؛ باید میان اصالت و اصیل شدن و سنت و دستاوردهای جدید جمع‌بندی کرد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تاکید بر اینکه در مسیر تمدن‌سازی نیاز است که تمدن غدیر و دستاوردها و نگرش فلسفی حاکم بر آن را بشناسیم، اظهار داشت: حاشیه نشینی و گوشه‌نشینی در این عرصه دوای درد نیست و به فرموده رهبری: حاشیه‌نشین شدن حوزه منجر به حذف شدن می‌شود و حاشیه‌نشینی موجب بقا نیست.

وی با اشاره به دو عنصر در عرصه تمدن‌سازی حوزه علمیه بیان کرد: نقش تربیتی و اخلاقی حوزه‌های علمیه است که شاخصه بزرگ حوزه‌ها نقش اخلاقی و تربیتی خواهد بود تا جامعه سالم شکل گیرد؛ تربیت نسل فرهیخته در حوزه‌های علمیه باعث جامعه سالم و پر تلاش می‌شود و تربیت نسل شجاع متدین متعالی و خودباور تربیت مجاهد فرهنگی به تعبیر رهبر انقلاب خواهد بود. 

اسماعیل زاده ادامه داد: نکته دوم نقش علمی و اجتهادی حوزه‌ها است‌ در نهادهای علمی و آموزشی آن‌چنان به علوم انسانی توجه نشده است و باید در حوزه‌ها به علوم انسانی توجه ویژه شود؛ بسیاری از چهره‌های علمی معتقدند علوم انسانی تمدن‌ساز است و باعث تحول‌ سازنده می‌شود. 

این مدیر حوزه علمیه در مازندران با اشاره به اینکه رشد و شکوفایی تمدن ایرانی و اسلامی مورد توجه و تاکید رهبر انقلاب است، افزود: در راستای تمدن‌سازی و احیای تمدن اسلامی گام برداریم البته در حوزه‌های علمیه مازندران با محوریت تهذیب و اخلاق است؛ چهار مهارت در تدریس، تحقیق، تبلیغ و مشاوره که باید طلاب در این عرصه‌ها تلاش جدی داشته باشد.
 
اسماعیل زاده با بیان اینکه اجرای طرح بزرگ نیازسنجی استان را داشتیم که به اتمام رسید و در آینده نهایی خواهد شد، گفت: همچنین نکوداشت چهره‌های علمی حوزوی استان که دو سال آغاز شده و نکوداشت آیت‌الله کوهستانی، علامه محدث نوری و صالحی مازندرانی، لائینی، نکوداشت علمی عبدالنبی نوری در شهرستان نور. نگاه تخصصی و تربیت کار در حوزه‌های علمیه از مهمترین نگاه‌ها است. 

وی از آغاز رشته تخصصی مدیریت اسلامی از سال گذشته در این استان خبر داد و مطرح کرد: تربیت مدیر تراز در عرصه‌های فرهنگی و مذهبی، دوره‌های هوش مصنوعی و سواد رسانه‌ای و طرح‌های ولایت برای پاسخگویی به شبهات برای 150 طلبه ، درس اخلاق در مدارس و آموزش زبان روسی، عربی و انگلیسی از دیگر اقدامات این استان در حوزه‌ها است که انجام شد.

خلای آموزه‌های علوم انسانی در حوزه‌های علمیه مازندران 

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری آمل در این مراسم با اشاره به ساخت حوزه علمیه حجتیه  این شهرستان جایگاه موردنظر را میراث چند صد ساله آمل بیان و اظهار داشت: بزرگان و افتخار آفرینانی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، بشری و الهی در این شهر افتخار آفریدند و جهان را به نوبه خود روشن کردند و امروز هم شاهد این روشنگری از سوی بزرگان هستید.

وی افزود: وجود مدرسه مبارکه‌ی حجتیه میراث بزرگ آنچه که در گذشته از مدرسه‌ی جامع، مدرسه‌ی مسجد مشایی، مسجد آقا عباس، مسجد امام حسن عسکری، مسجد هدایت و سایر مساجدی که در کنار آن‌ها حوزه‌های علمیه بودند، هست که طلاب، روحانیون و اساتیدی رشد کردند و جامعه‌ی اسلامی ما را از نظر علمی، فرهنگی و دینی بدین جایگاه رساندند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری آمل با تاکید بر اینکه جا داشت که یک چنین مدرسه‌ای با چنین موقعیتی در مکانتی رفیع در جمع اساتید و فضلا، طلاب و دانشگاهیان عزیز شکل بگیرد و این مکان اختصاصی به طلاب علوم دینی ندارد گرچه طلاب علوم دینی در این فضا به تحصیل و تعلیم و تعلم مشغول هستند، اما متعلق به همه اقشار جامعه ما است، گفت: همان‌گونه که از گذشته روحانیت نسبتش را با مردم در بهترین سطحی حفظ می‌کرد و مردم هم رابطه صمیمی و دوستانه بر مبنای آموزه‌های وحیانی با حوزه‌های علمیه و علما داشتند اکنون این مکان و مکانت به همه جامعه، به همه‌ی اصناف، طبقات، بازار و بازاریان، دانشگاه و دانشگاهیان، مهندسی و مهندسیان، کشاورزان و صنایع مختلف است که برای همه‌ی این بخش‌ها ارتباط دینی، اخلاقی، تقویتی و تقوایی بر اساس آموزه‌های وحیانی بسازد.

جوادی آملی با بیان اینکه حدود هزار و چهار سال با فرهنگ آموزه‌های دینی و وحیانی فاصله داشتیم تا اینکه مرحله به مرحله کامل شد و از دوران مرحوم شیخ به مرحوم علامه و محقق رسید بعد به دوران معاصر رسید، اکنون شما دستگاه عمیق و وسیع فقه را ملاحظه می‌کنید، ادامه داد: حکمتی که در دوران هزار سال قبل جناب بوعلی سینا و فارابی بود یک حکمت آغازین بود اما اکنون حکمتی که از دوره‌ی جناب صدرا به زمان قائد موذن رسید و کتاب رحیق مختوم، عقلانیت شهود، عین نزاح و این‌گونه از علوم اسلامی نوشته شد که این‌ها علوم اسلامی است و یعنی ما هنوز با جامعه‌مان ارتباط پیدا نکردیم.

وی با تاکید بر اینکه ما از علوم اسلامی باید گامی فراتر و وسیع تر برداریم و علوم انسانی مبتنی بر این دستگاه مختلف فقه، فلسفه، کلام و اخلاق فراتر برداشته تا جامعه را نجات بدیم، بیان کرد: الان همین ایران عزیزمان در رشته‌های مختلف علوم تجربی و علوم ریاضی موفق بوده و اخیرا شاهد بودید در المپیاد علوم نجوم همین جوان‌های از این شهر و از اون شهر، از این دیار اون دیار ایران اسلامی مدال‌های زرین سفید و زرد را برای کشور آوردند که جای قدردانی از تلاش اساتیدشان از دانشگاه‌ها و از دانشجویان، از دانش‌آموزان‌ دارد.

این مدیر حوزه علمیه یادآور شد: امروز خلایی که جامعه بشری را فرا گرفته و چالش قرن حاضر است، علوم انسانی، خصوصا علوم انسانی مبتنی بر علوم وحیانی و منابع وحیانی است، مطرح کرد: آنچه که تا کنون تولید شده حتی تسلیم و رحیق همه علوم اسلامی هستند نه علوم انسانی بنابراین رسالت این دوره از جامعه‌ی علمی و حوزه‌های ما تولید علوم انسانی است.

وی گفت: مکاتب اقتصادی که امروز شما مشاهده می‌کنید مبتنی بر انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، جهان‌شناسی آن زمان است که جواب می‌دهد و آنها نیازی ندارند و برای آب و برقشان مشکل ندارند، آنها برای زندگی اولیه‌شان، ابتدایی‌شان و تمدن ظاهرشان احساس غنا و بی‌نیازی می‌کنند، اگرچه ما این را یک نیمه راه و آغاز راه می‌دانیم.

جوادی آملی با بیان اینکه راه طولانی بشر که وصول الی الله، سعادت ابد و رستگاری همیشگی و همگانی جامعه بشری است یک بحث دیگری ست و ما مبانی و علوم اسلامی را داریم اما علوم انسانی را متاسفانه وارد نشدیم، تصریح کرد: تلاش‌ها و کوشش‌های مراکز علمی و پژوهشی تا حدی جوابگو هست اما هرگز با مکاتبی که در حوزه علوم انسانی امروز جامعه نیاز دارد و خصوصا مبتنی بر مبانی وحیانی برابری نمی کند پس این حوزه برای این نیست که کار صد سال قبل را بخواهد انجام بدهد که البته تکرار، تکرار، تکرار درد بی‌درمان حوزه‌های علمیه است.
مدیر حوزه علمیه آمل با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه بایستی بر مبنای تعالیم وحیانی با هماهنگی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی بتوانند در یک سطحی وارد بشوند که علوم انسانی الهی اسلامی یک رقابت قوی و غنی در مقابل مکاتب بشری امروز، علوم انسانی امروز ایجاد بکند، خاطرنشان کرد: بنابراین تفسیر تسنیم علم انسانی نیست بلکه علم اسلامی و علم وحیانی هست اما شما پژوهشگران، محققان، طلاب و اساتید باید با یک رویکرد علوم اسلامی_انسانی مکتب بسازید، مسئله حل کنید و مشکل جامعه را در حوزه اخلاق، تربیت، اجتماع و سایر مسائلی که به علوم انسانی بر می‌گردد جوابگو باشید.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا