سرویس مدارس در خراسان جنوبی؛ مسئلهای تکراری با پاسخهایی ناتمام
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در خراسان جنوبی، هر سال با نزدیکشدن به مهر، نگرانیهای خانوادهها دوچندان میشود یکی از این مشکلات تامین سرویس مدارس است که آیا برای فرزندم سرویس ایمن و مقرونبهصرفه پیدا میشود؟ آیا راننده صلاحیت لازم را دارد؟ اگر از ثبتنام در سامانه جا بمانیم، چه کنیم؟ این پرسشها هر سال تکرار میشود؛ بدون آنکه پاسخی قطعی بیابد.
افزایش هزینهها؛ واقعیتی نگرانکننده برای خانوادهها
بر اساس اعلام رسمی انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش خراسان جنوبی (منتشر شده در خبرگزاری ایرنا، 1404/6/3)، هزینه سرویس مدارس در سال تحصیلی 1404–1403، حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. بهعنوان نمونه، هزینه ماهانه رفتوبرگشت در شعاع کمتر از پنج کیلومتر با خودرو سواری در بیرجند، به حدود 800 هزار تومان رسیده است. این رقم برای خانوادههایی که چند فرزند مدرسهای دارند، عددی سنگین است؛ بهویژه در شرایطی که با رشد تورم، هزینههای دیگر مثل لوازمالتحریر، لباس فرم و تغذیه هم در حال افزایشاند.
سامانه سپند؛ بستری ناقص با اطلاعرسانی ضعیف
نظام حملونقل دانشآموزی در کشور طی سالهای اخیر به سامانه «سپند» سپرده شده است؛ سامانهای که هدف آن، ساماندهی تقاضاها و ایجاد شفافیت در فرایند ثبتنام و نظارت است. اما شواهد میدانی و گزارشهای رسانهای از ضعف در اطلاعرسانی، کندی سامانه و محدود بودن مهلت ثبتنام حکایت دارد.
به گفته برخی والدین، مهلت ثبتنام در تیر یا مرداد به پایان رسیده، بدون آنکه بسیاری از خانوادهها در جریان آن قرار گرفته باشند یا بتوانند فرایند را کامل کنند. در واقع، سامانهای که قرار بود فرآیندها را تسهیل کند، در عمل برای بسیاری از خانوادهها تبدیل به مانعی اداری و زمانبر شده است.
امنیت دانشآموزان در سرویس مدارس، مسئلهای جدی و پر تکرار است. آموزش و پرورش و پلیس راهور از الزامات قانونی و نظارتی سخن میگویند. مانند الزام به داشتن گواهینامه معتبر، عدم سوءپیشینه، بیمه، و حضور همیار سرویس برای دانشآموزان ابتدایی. اما در عمل، هنوز هم برخی از خودروها فرسودهاند، رانندگان گزینش دقیقی نشدهاند و حضور ناظران مقطعی است. در مواردی، والدین اظهار کردهاند که کیفیت خودروها با آنچه در سامانه ثبت شده، مطابقت ندارد. در نبود نظارت پیوسته و گزارشگیری از والدین، این نگرانیها نهتنها برطرف نشده، بلکه به دلنگرانی دائمی بدل شده است.
از سال 1402 به بعد، مسئولیت اجرایی سرویس مدارس به شهرداریها و شورای ترافیک واگذار شده و آموزش و پرورش، نقش نظارتی بر عهده دارد. اما این تقسیم وظایف هنوز برای بسیاری از خانوادهها شفاف و مشخص نیست. در حالیکه شکایات مربوط به تاخیر، نقص خودرو، یا عدم هماهنگی بین مدرسه و راننده بیشتر شده، مشخص نیست کدام نهاد، پاسخگوی مستقیم اولیاست. این ابهام نهادی، فضای سردرگمی و بیاعتمادی را گسترش داده است.
زیرساخت آموزشی؛ عامل تشدید تقاضا برای سرویس
بنا بر آمار رسمی، در سال تحصیلی جدید حدود 190 هزار دانشآموز در خراسان جنوبی به مدرسه میروند این در حالی است که بسیاری از مدارس در مناطق شهری، دو نوبته و دور از محل سکونت هستند.در غیاب مدارس محلی یا ایمن، خانوادهها ناگزیرند به سرویسهای طولانیتر و پرهزینهتر تکیه کنند؛ وضعیتی که هم فشار مالی را افزایش میدهد و هم احتمال بروز مشکلات ایمنی را بالا میبرد.
مشکل سرویس مدارس، صرفاً یک چالش لجستیکی نیست. این مسئله، در بستر ناکارآمدیهای زیرساختی، فشار اقتصادی، و ضعف هماهنگی میان نهادهای متولی شکل گرفته و آینهای است از وضعیت نابرابر و غیربهینه نظام آموزشی و شهری کشور. هر سال، خانوادهها با نگرانیهای تکراری دستبهگریباناند و وعدههای نهادها نیز معمولاً به پاییز نرسیده، رنگ میبازند. اگر اصلاح جدی در تعرفهگذاری، سامانه ثبتنام، ایمنی ناوگان و شفافیت نهادی صورت نگیرد، همچنان با تکرار یک بحران فصلی روبهرو خواهیم بود.
انتهای خبر /257