340 کشته در پنج ماه؛ زنگ خطر تصادفات در جادههای شمال کرمان
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، تصادفات جادهای در ایران همواره یکی از اصلیترین معضلات اجتماعی، اقتصادی و انسانی بوده است؛ موضوعی که نه تنها جان هزاران نفر را سالانه میگیرد بلکه آثار زیانبار اقتصادی و روانی فراوانی بر جامعه برجای میگذارد. استان کرمان به دلیل وسعت جغرافیایی، موقعیت ترانزیتی، وجود معادن و تردد سنگین خودروهای سبک و سنگین، از استانهای حادثهخیز کشور به شمار میرود. در همین راستا به سراغ سرهنگ امیر معینالدینی، رئیس پلیس راه شمال استان کرمان رفتیم تا آخرین وضعیت تصادفات، دلایل اصلی آن و اقدامات صورتگرفته برای کاهش حوادث در محورهای برون شهری کرمان را جویا شویم.
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به جان باختن بیش از 340 نفر در پنج ماه نخست امسال در جادههای این منطقه گفت: عامل انسانی بیش از 70 درصد نقش در بروز تصادفات دارد و بدون همکاری همه دستگاهها، امکان کاهش این حوادث وجود نخواهد داشت.
340 کشته در پنج ماه؛ واقعیتی تلخ
سرهنگ معینالدینی با اشاره به آمار نگرانکننده تصادفات در شمال استان کرمان اظهار داشت: تنها در پنج ماه ابتدای سال جاری، بیش از 340 نفر از همشهریان ما جان خود را در تصادفات جادهای از دست دادهاند.
وی با بیان اینکه در سهماهه نخست امسال، روند تصادفات در محورهای استان کرمان بسیار صعودی و نگرانکننده بود، گفت: اما خوشبختانه در دو ماه اخیر با اقدامات انجامشده، شاهد کاهش هرچند اندک در آمارها بودهایم.
سه ضلع تصادفات: انسان، راه و وسیله نقلیه
وی با اشاره به عوامل اصلی شکلگیری تصادفات افزود: تصادف بدون دلیل رخ نمیدهد و سه ضلع اصلی این پدیده شامل انسان، راه و وسیله نقلیه است که متأسفانه عامل انسانی با سهمی بیش از 60 تا 70 درصد، نقش پررنگتری در وقوع این حوادث دارد. یک لحظه غفلت راننده میتواند به قیمتی بسیار سنگین منجر شود.
معینالدینی با تأکید بر اینکه کیفیت خودروهای داخلی در ایمنی تصادفات نقش منفی دارند، گفت: ایمنی خودروها در کشور ما کافی نیست و بسیاری از وسایل نقلیه توان محافظت از سرنشینان را در تصادفات ندارند که این مسئله یک معضل ملی است.
جادههای کویری، خوابآور و حادثهخیز
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان در ادامه به ویژگی جغرافیایی منطقه اشاره کرد و گفت: بسیاری از جادههای ما به دلیل کویری بودن، یکنواخت و خستهکننده هستند. همین یکنواختی باعث خوابآلودگی و خستگی رانندگان شده و بیشترین دلیل واژگونیها در استان را رقم میزند. بهتنهایی 59 درصد تصادفات ناشی از بیاحتیاطی، خستگی و خوابآلودگی رانندگان است.
وی افزود: استان کرمان از نظر وسعت جادهها تقریباً به اندازه چهار یا پنج استان کشور راه مواصلاتی دارد. این گستردگی کار نظارت، ایمنسازی و کنترل را بسیار دشوار کرده است. متأسفانه ما میراثدار کمکاریهای گذشته هستیم و اگرچه حرکتهای مثبتی آغاز شده، اما عقبماندگیها باید با سرعت بیشتری جبران شود.
32 سازمان دخیل در مدیریت تصادفات
معینالدینی خاطرنشان کرد: پیشگیری از تصادفات تنها وظیفه پلیس نیست. براساس تحقیقات، 32 سازمان و نهاد در شکلگیری و کاهش تصادفات نقش دارند و سهم پلیس کمتر از 19 درصد است. به همین دلیل ما قرارگاههای مشترکی با اورژانس، هلال احمر و راهداری ایجاد کردهایم تا امداد، نجات و مدیریت حوادث بهصورت هماهنگ انجام شود.
وی در خصوص اقدامات کنترلی پلیس راه گفت: دوربینهای ثابت و سیار در اکثر جادههای پرخطر نصب و فعال هستند و خودروهایی که با سرعتهای بحرانی بالای 150 کیلومتر حرکت کنند، بهصورت سیستمی توقیف میشوند.
وی ادامه داد: همچنین با چراغهای زنون که خطر کوری موقت برای رانندگان ایجاد میکنند، برخورد جدی شده و آمار استفاده از آنها از 100 درصد به حدود 40 درصد کاهش یافته است.
جادههای مرگ؛ از سیرجان تا بم
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان، با عنوان اینکه محورهای سیرجان، بافت، انار، رفسنجان و ماهان – راین به سمت بم از خطرناکترین جادههای شمال استان هستند، افزود: در هر شهرستان حداقل یکی دو محور فوقالعاده حادثهخیز وجود دارد که بهصورت مستمر شناسایی و ایمنسازی آنها در دستور کار راهداری و پلیس قرار دارد.
معینالدینی در پایان تأکید کرد: هیچ رانندهای به دلیل یک اشتباه نباید تاوانی سنگین مثل مرگ خودش یا عزیزانش را بدهد. ما بهدنبال ارتقای ایمنی هستیم و بدون تعارف از هیچ دستگاهی کوتاهی را نمیپذیریم. تصادفات جادهای موضوعی فرابخشی است و نیازمند همکاری ملی، تجهیز زیرساختها، ارتقای کیفیت خودروها و تغییر فرهنگ رانندگی در کشور است.
انتهای پیام/511/