قم آماده استقبال از روز قم با المان‌ها و پروژه‌های فرهنگی و گردشگری

مدیرعامل سازمان زیبا، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اعلام اقدامات گسترده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، از فضاسازی‌های شهری، المان‌های فرهنگی و پروژه‌های گردشگری ویژه هفته بزرگداشت قم رونمایی کرد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، پیام جوادیان در نشست خبری برنامه‌های “روز قم” به مناسبت سالروز ورود پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه(س) که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اقدامات ویژه این سازمان به مناسبت هفته بزرگداشت شهر قم، اظهار کرد: برای این روز ویژه، فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌های بزرگداشت متنوعی در نظر گرفته شده است و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری نیز به‌عنوان بخشی از رسالت خود، در کنار سایر مجموعه‌های شهرداری، اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی گفت: به منظور انسجام فضاسازی‌های شهری و یکسان‌سازی طرح‌ها و ایجاد بستر مناسب، کمیته تخصصی تبلیغات شهری در شهرداری قم تشکیل شد. پیش از این، مناطق هشتگانه، سازمان سیما و منظر و روابط عمومی به‌صورت جداگانه اقدام به فضاسازی و تبلیغات می‌کردند، اما هماهنگی این طرح‌ها و ارائه یک رویکرد واحد در شهر ضروری بود.

مدیرعامل سازمان زیبا، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم تأکید کرد: برخی متخصصان عنوان می‌کردند که هنگام تردد در شهر، اختلاف در فضاسازی‌ها و طراحی‌های تبلیغاتی کاملاً مشهود است و این روش مناسبی برای تبلیغات شهری نیست. لذا با هماهنگی و دستور شهردار قم، این کمیته تخصصی با حضور نمایندگان سازمان فرهنگی، اداره کل روابط عمومی و معاونت خدمات شهری تشکیل شد تا کلیه فضاسازی‌ها و طرح‌های تبلیغاتی پس از بررسی و تصویب در این کمیته، به‌صورت یکپارچه در سطح شهر اجرا شود.

وی با بیان اینکه سازمان سیما و منظر به دلیل دسترسی به بسترهای تبلیغاتی مختلف، از جمله آب‌شهرها، لایت‌باکس‌ها، بیرق‌ها و سازه‌های تبلیغاتی با پراکنش مناسب، نقش مؤثری در فضاسازی شهری دارد، عنوان کرد: از روز گذشته، برنامه‌ریزی و اجرای تبلیغات شهری در قالب بزرگداشت هفته قم آغاز شده است و این اقدام پس از تلاش‌های ارزشمند شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های مرتبط، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

جوادیان ادامه داد: وظیفه ما در این هفته تنها بر عهده شهرداری نیست و سایر دستگاه‌ها از جمله آستان مقدس، سازمان میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد و دیگر نهادها نیز مسئولیت سنگینی دارند تا قم را به‌عنوان مرکز جهان تشیع و شهری با ارزش‌های فرهنگی به تمام دنیا معرفی کنند. خوشبختانه هر سال انسجام و برنامه‌ریزی‌ها گسترده‌تر می‌شود و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز با شهرداری همکاری کنند تا این مسئولیت به بهترین نحو انجام شود.

مدیرعامل سازمان زیبا، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به برنامه‌های افتتاحیه‌ها و فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای مردم شهر قم، اظهار داشت: خداوند را شاکر هستم که امسال یازدهمین سال خدمت به این شهر مقدس و مردم عزیز آن نصیب بنده شده و امیدوارم این خدمات با کیفیت و انسجام بیشتری ادامه یابد.

وی با اشاره به مطالبه هنرمندان و متخصصان شهر قم افزود: سال‌ها بود که این عزیزان به دنبال تحقق طرح‌های فرهنگی و هنری در شهر بودند و اولین مطالبه آن‌ها تحقق پروژه باغ نوستالژی سالاریه بود که خوشبختانه با توافق انجام شده با دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و به زودی به شکل یک پارک زیبا و مجهز، به مردم شریف شهر مقدس قم هدیه خواهد شد.

جوادیان سپس به اقدامات سازمان در زمینه زیباسازی ورودی‌های شهر اشاره و اذعان کرد: تا پیش از این، ورودی‌های شهر مقدس قم فاقد المان مشخص بودند و تصویری جذاب و منسجم نداشتند. با همکاری هنرمندان و برگزاری جلسات تخصصی، طرح‌های اولیه برای 5 ورودی شهر تهیه شد. نخستین المان در ورودی جاده عوارضی سال گذشته نصب شد و دومین المان، در ورودی جاده اراک با متریال زیبا و الهام گرفته از معماری اسلامی و سنتی شهر، چند روز پیش تکمیل و همراه با نورپردازی ویژه به مردم تقدیم شد.

مدیرعامل سازمان زیبا، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ادامه داد: طراحی و ساخت المان‌های ورودی‌های جاده جعفریه، جاده اصفهان و جاده کاشان نیز در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال، تمامی 5 ورودی شهر با المان‌های زیبا و شکیل مزین شود. این اقدام پاسخ به مطالبه برحق هنرمندان و مردم شهر است.

وی همچنین به پروژه «خانه ایرانی» اشاره و خاطرنشان کرد: در یک زمین بلااستفاده در تقاطع بلوار معلم با بلوار جعفر طیار، یک خانه سنتی به مساحت حدود 450 مترمربع با متریال سنتی و معماری اصیل شهر قم طراحی و ساخته شد. بحث آب‌نما و کاشت باغچه‌ها نیز تکمیل شده و این پروژه به‌عنوتن یک موقعیت فرهنگی و گردشگری در اختیار مردم و زائران قرار می‌گیرد و قابلیت بازدید، عکاسی و بهره‌برداری هم در طول روز و هم در شب را خواهد داشت.

جوادیان از تکمیل مجموعه گردشگری، پذیرایی و تفریحی رفاهی در محدوده عوارضی تهران-قم خبر داد و عنوان کرد: این مجموعه که پس از پلیس راه فعلی واقع شده است، با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و با مشارکت سازمان به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه شامل امکانات فروش سوغات، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و مجموعه‌های رفاهی است تا زائران و مسافران ورودی و خروجی شهر مقدس قم بتوانند از پذیرایی و حتی اقامت بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان زیبا، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم همچنین به المان‌های شهری نصب‌شده اشاره کرد و گفت: تعدادی از المان‌های شاخص از جمله المان پلاک شهدا و المان کتاب مقدس در بلوار پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نصب شده و در اختیار عموم قرار گرفته است. این اقدامات بخشی از تلاش‌های شهرداری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم مقام شامخ شهدای کشور و استان قم است.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از 60 المان سردیس شهدای استان قم در سطح شهر نصب شده و 10 المان جدید دیگر نیز در دست ساخت و جانمایی است. علاوه بر آن، تصاویر شهدای گرانقدر اقتدار استان روی المان پلاک شهدا در ورودی‌های شهر نصب می‌شوند. چیزی حدود 150 المان درحال حاضر دادیم و امسال بیش از 200 المان دیگر در حال ساخت و چاپ هستند تا یاد و خاطره شهدای عزیز را در فضای شهری زنده نگه داریم.

جوادیان گفت: یکی از اقدامات ارزشمند این المان‌ها ایجاد جلوه‌ای مقدس و ایثاری برای شهروندان و مسافران است تا با تردد در مسیرهای شهری، یاد و خاطره شهدای گرانقدر همواره در ذهن آنان جاری باشد و این رسالت همگانی ما در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

مدیرعامل سازمان زیبا، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم در پایان از ارائه تخفیف‌های ویژه به مناسبت روز قم خبر داد و بیان کرد: تمامی اماکن تفریحی، گردشگری و شهربازی‌ها از جمله شهربازی فدک، شهربازی غدیر، شهربازی بوستان علوی و مجموعه‌هایی مانند باغ پرندگان، تخفیف‌های 50 تا 100 درصدی برای شهروندان و زائران ارائه خواهند داد تا مردم بتوانند از امکانات رفاهی و تفریحی شهر بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا