رشد 32 درصدی صادرات لبنیات با جذب شیر یارانه ای

درحالی که آمارها حاکی از کاهش مصرف لبنیات در کشور است، صادرات این محصول با جذب شیرخام یارانه‌ای رشد ۲۴ درصدی حجمی و ۳۲درصد ارزشی داشته است.
– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم رقم صادرات محصولات لبنی سه ماهه نخست 1404 اعلام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 1403 ، حدود 24درصد حجم آن  و 32درصد ارزش آن افزایش یافته است.

 در این مدت مجموعا 171 هزار و 868 تن محصولات لبنی به ارزش 280.7 میلیون دلار صادر شده است که این رقم در خرداد 1403  معادل 138هزار و 939 تن به ارزش 213 میلیون دلار بوده است اما از نکات حائز اهمیت در این افزایش صادرات آن است که شیر مصرفی برای تولید لبنیات و در نهایت صادرات آن، از طریق نهاده‌های دامی یارانه‌ای  تولید شده است.

ایران پنجم آسیا در تولید لبنیات و رتبه اول صادرات

برای تولید شیرخام در کشور نهاده‌های دامی وارداتی با ارز 28 هزار و 500 تومانی در اختیار دامداران قرار داده می‌شود تا این محصول با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده برسد؛ اما عدم نظارت بر قیمت‌گذاری محصولات لبنی( به غیر از چهار کالای تنظیم بازاری) باعث کاهش مصرف این محصولات در سبد غذایی خانوار شده است.

از طرفی با توجه به هزینه‌های پایین تولید فرآورده‌های لبنی به دلیل جذب شیر یارانه‌ای، صادرات این محصول بسیار به صرفه است و ایران را در ردیف کشورهای اول صادر کننده لبنیات در جهان قرار داده است.

بنابراین گزارش بر اساس آمار اعلامی  انجمن صنایع لبنی به نقل از گمرک، کشور عراق با 93هزار تن به ارزش 110 میلیون دلار 54درصد از حجم صادرات و 39درصد از ارزش صادرات محصولات لبنی ایرانی را تشکیل داده است و اولین مقصد صادرات لبنیات ایران است.

پس از آن پاکستان با 25هزار و 587 تن به ارزش 34.8 میلیون دلار در رتبه دوم و کشور امارات متحده با 8 هزارتن در رتبه سوم بر حسب وزن صادرات و کشور روسیه با 32 میلیون دلار در رتبه سوم برحسب ارزش صادرات قرار دارند.

بنابراین گزارش، سه محصول اول صادراتی در سه ماهه نخست سال 1404برحسب وزن به ترتیب زیر است:
1.شیرخشک صنعتی با 48 هزار و 157 تن ، 28% از حجم صادرات
2.دوغ و کفیر با 32هزار و 108 تن ، 19% از حجم صادرات
3. پنیر با 27هزار و 792 تن ، 16% از حجم صادرات

قیمت لبنیات , صادرات ,

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا