رشد 250 درصدی صادرات از بندر کاسپین در سال جاری
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرانزلی، در سالهای اخیر، توسعه حملونقل ترکیبی بهویژه در کریدورهای بینالمللی شرق – غرب و شمال – جنوب به یکی از راهبردهای اصلی کشور بدل شده است، در این میان، مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی با مزیت اتصال به شبکه ریلی و موقعیت ممتاز جغرافیایی در حاشیه دریای خزر، جایگاهی ویژه در مناسبات تجاری ایران با کشورهای منطقه یافته است.
نقش راهآهن در توسعه مبادلات
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن، در جلسه مشترک با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت بندر کاسپین، اظهار کرد: این بندر در حال توسعه است و به دلیل اتصال به شبکه ریلی میتواند نقشی محوری در ترانزیت و صادرات کشور ایفا کند.
به گفته وی، در اجلاس اخیر با رؤسای راهآهن کشورهای عضو CIS، افزایش ترانزیت ریلی در بستر دریای خزر از موضوعات اصلی بود و بندر کاسپین ظرفیت ایفای نقش پررنگ در این عرصه را دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن با قدردانی از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در تحقق سهم 30 درصدی حملونقل ریلی در بندر کاسپین بیان کرد: با رفع نواقص موجود و تکمیل طرح اتصال ریلی بندر، شاهد جهش قابل توجهی در جایگاه این مجتمع در سطح بینالمللی خواهیم بود.
ذاکری همچنین منطقه آزاد انزلی را «نقطه اتصال و ورودی و خروجی بار کشور در کریدور شمال – جنوب» دانست و ابراز امیدواری کرد که با همراهی مسئولان استانی، این ظرفیت هر چه سریعتر بالفعل شود.
مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با اشاره به راهبرد این سازمان، اظهار کرد: در راستای تبدیل شدن به هاب ریلی کشور، تمامی برنامههای حملونقلی مجتمع بندری کاسپین ریلپایه طراحی شده است.
به گفته وی، براساس گزارش رسمی گمرک، تنها بندری که در چهارماهه نخست امسال رشد 26 درصدی تخلیه و بارگیری داشت بندر کاسپین بود؛ آن هم در شرایطی که حجم بار در کل دریای خزر کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه آماری از عملکرد این مجتمع گفت: در همین بازه، شاهد رشد 250 درصدی صادرات از بندر کاسپین بودیم که بخش عمده آن مرهون اتصال ریلی و تلاش شبانهروزی همکاران سازمان منطقه آزاد، راهآهن و گمرک استان است و تنها در پنج ماه نخست امسال، 102 هزار تن بار از طریق شبکه ریلی جابهجا شد و امیدواریم با تکمیل زیرساختها، این رقم در سال آینده بهطور چشمگیری افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از 2 طرح کلیدی تکمیل و توسعه خطوط ریلی در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین و احداث ایستگاه راهآهن خبر داد و با اشاره به ورود 13 میلیون گردشگر به منطقه در سال گذشته، خواستار ایجاد ایستگاه مسافری شد تا علاوه بر ترانزیت بار، ظرفیت گردشگری منطقه نیز تقویت شود.
طاعتی مقدم با اشاره به الحاق شهرک صنعتی سفیدرود به محدوده منطقه آزاد انزلی، پیشنهاد ایجاد یک مجموعه لجستیکی در جوار این شهرک و ایستگاه ریلی را مطرح کرد و افزود: این اقدام میتواند حلقه اتصال صنعت، حملونقل و تجارت بینالمللی را در منطقه تکمیل کند.
مجتمع بندری کاسپین امروز بهعنوان یکی از شریانهای حیاتی ترانزیت کشور مطرح است، ظرفیتهای این بندر در حملونقل ترکیبی، در کنار حمایت وزارت راه و پیگیری سازمان منطقه آزاد انزلی، نویدبخش آیندهای است که در آن ایران سهم بیشتری از تجارت بینالمللی در کریدور شمال – جنوب به دست خواهد آورد، با تکمیل زیرساختهای ریلی و ایجاد مراکز لجستیکی، چشمانداز تبدیل بندر کاسپین به هاب ریلی و دریایی کشور بیش از پیش در دسترس قرار گرفته است.
انتهای پیام/