کریدور ارس و بن‌بست ریلی در جمهوری آذربایجان/ ماجرا چیست؟

در حالی که ساخت بزرگراه در کریدور ارس با سرعت پیش می‌رود، مسیر ریلی این کریدور همچنان در جمهوری آذربایجان معطل مانده و ایران بر ضرورت توجه جدی باکو به این اتصال راهبردی تأکید می‌کند.
– اخبار استانها –

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، پروژه کریدور ریلی ارس، فراتر از یک خط آهن، پل ارتباطی میان دو کشور همسایه با منافع مشترک اقتصادی و ژئوپلیتیک است.

این طرح نه تنها نقش مهمی در ترانزیت منطقه‌ای خواهد داشت، بلکه می‌تواند نمادی از همکاری مؤثر دو کشور در شرایط جدید منطقه‌ای محسوب شود.

عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با اشاره به روند احداث کریدور شمال ـ جنوب و پروژه‌های مرتبط، به بی‌توجهی طرف آذربایجانی به پیشنهاد ایجاد اتصال ریلی در کنار «کریدور ارس» اشاره کرد و گفت: این موضوع باید در محاسبات فنی و سیاسی به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره پیشنهادهای جایگزین برای مسیر کریدور شمال ـ جنوب گفت: برخی به دنبال مسیر کوتاه‌تر از سمت نخجوان، جلفا، مرند و تبریز به سمت تهران و بندرعباس هستند اما این مسیر بسیار طولانی خواهد بود و باید بخش‌های ساخته‌نشده آن را چه در خاک ایران و چه در خاک کشورهای شمالی در نظر گرفت.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، گفت: افزون بر این، اصلاحات خطوط قدیم در فاصله تهران تا تبریز، تبریز تا مرند و همچنین مرند به سمت جلفا نیز باید محاسبه شود که متأسفانه در محاسبات لحاظ نمی‌شود.

خطیبی با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با طرف آذربایجانی، گفت: در موضوع کریدور ارس، شخصاً مسئول مذاکره بودم. مسیر را دوبار با خودشان پیمایش کردند و قرارگاه خاتم‌الانبیا هم‌اکنون در راستای ساخت بزرگراه در این محدوده فعال هستند.

وی، گفت: در مورد راه‌آهن، طرف آذری هیچ‌گاه موضوع را به‌صورت جدی دنبال نکرده که بتواند مسیر آق‌بند را به سمت جلفا متصل کند؛ این نکته مهمی است که باید در نظر داشته باشیم.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به اهمیت دیپلماسی و هماهنگی‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: کریدور شمال ـ جنوب بین ایران، روسیه و آذربایجان تعریف شده اما اگر قرار باشد کشورهای دیگر هم در این مسیر دخیل شوند، باید از نظر سیاسی و دیپلماتیک روی این موضوعات و هماهنگی کار شود. حتی در خود این سه کشور هم هنوز مشکلات و معضلاتی وجود دارد.

خطیبی تأکید کرد: وقتی تعداد کشورها در یک کریدور بیشتر می‌شود، مشکلاتی به وجود می‌آید. حتی در زمان بهره‌برداری نیز موضوع تعرفه‌هایی که باید تدوین شود و شکل بهره‌برداری از مسیر می‌تواند مسئله‌ساز باشد؛ این موضوعات باید از قبل پیش‌بینی و حل‌وفصل شود.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا