وعده ساخت قطعه دست نخورده آزادراه تهران-شمال طی 5 سال
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین دهقان رییس بنیاد مستضعفان در آیین تجلیل از عوامل اجرایی و فنی پروژه آزاد راه تهران-شمال عملیات قطعه سوم آزاد راه تهران شمال را یکی از پیچیدهترین بخشهای کار دانست و اظهار کرد: در این قطعه عمدتا با تونلها و پلها و استحکامات پیچیدهای مواجه هستیم.
وی ادامه داد: به گفته زمینشناسان در این بخش البرز جوان ناشناخته قرار دارد که تصور میکنیم در اجرای کار با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم بود.اگر همه عوامل و دولت همراهی کنند ظرف کمتر از 5 سال کار را انجام خواهیم داد چون رئیس جمهور هم خواستند که زمان را کوتاهتر کنیم.
دهقان با اشاره به برآوردهای گذشته مشاوران و پیمانکاران این پروژه گفت: پیش از این با پیمانکار و مشاور خارجی جلساتی داشتیم اما کسی زیر 5 سال زمان اجرایی برای اتمام این قطعه نداده است. به رغم بکارگیری همه تجهیزات و امکانات فنی و به روز دنیا ممکن است کار زمان بیشتری بگیرد زیرا با محدودیتهایی در بخش دسترسی و جبهههای کاری روبرو خواهیم بود.
رئیس بنیاد مستضعفان مشکل اصلی در اجرای قطعه سوم را رعایت ملاحظات زیست محیطی دانست و افزود: مشاوران پیوستهای زیست محیطی را تهیه و ارائه کردند اما سازمان حفاظت از محیط زیست میخواهد استانداردهای خود را در بالاترین سطح اجرایی کند. در حالی که باید این سمت کار را هم مورد توجه قرار دهند که این پروژه باید اجرایی و عملیاتی شود و چه کنیم که علاوه بر عدم توقف پروژه بتوانیم کمترین آسیب را به محیط زیست بزنیم. در این راستا اخیرا با رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست جلساتی داشتیم و قول دادند که قویتر و سریعتر عمل کنند.
دهقان اضافه کرد: با توجه به سنگینی و فشردگی زمانی اجرای قطعه سوم آزادراه نیازمند حجم بالای اعتبارات مالی است که سالانه حدود 20 تا 30 همت برآورد میشود. البته به مردم قول میدهیم که با توسعه همدلی و همراهی دولت این پروژه ملی را به پایان برسانیم و به نام مردم و نظام جمهوری اسلامی به کشور خدمت کنیم.
وی همچنین خطاب به مسئولان دولت تاکید کرد: زمانی که قطعه سوم آزادراه تهران شمال تکمیل شود بار ترافیکی در نقطه آخر به سمت چالوس روان خواهد شد و ما به وزارت راه و شهرسازی متذکر شدیم که از حالا برنامهریزیهای لازم برای تخلیه بار ترافیکی این محدوده را در نظر بگیرند تا ترافیک سنگین در چالوس ایجاد نشود و در تونلهای آزاد راه پس نزند البته مردم هم باید در این مدت کمک و همراهی کنند تا با وجود برخی مسائل و محدودیت ها کار این قطعه به پایان برسد.
وی افزود: امروز پروژه آزادراه تهران شمال به یک مطالبه ملی تبدیل شده و ما باید به انتظارات در این باره پایان دهیم و این ذهنیت را که این پروژه به نماد ناکارامدی نظام تبدیل شده را از بین ببریم.پروژه آزادراه نماد غرور امور مهندسی و اجرایی کشور است. ما این پروژه را در بخش طراحی و اجرا درست انجام دادیم و اجرای پروژهای به این شکل چه با مشارکت خارجیها و چه با مشارکت شرکتهای داخلی سابقه نداشته است.
رئیس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: ما باید چند جی سی بزرگ برای گرفتن ابرپروژهها تشکیل دهیم و با گرفتن پروژههای بزرگ پیمانکاران کوچکتر را نیز به کار بگیریم و آنها نیز از این طریق درگیر کار شوند.
وی افزود: پروژه آزادراه تهران-شمال در کشور یگانه و بی نظیر بود چرا که ما در کشور تاکنون چنین پروژهای را با این ابعاد نداشتهایم. علاوه بر این ما در اجرای پروژه قطعه دوم آزادراه به دلیل شرایط کار به بلوغ مهندسی، مشاوره و اجرایی رسیدهایم. یکی دیگر از ویژگیهای این پروژه تأمین به هنگام و به موقع نیازهای پیمانکار توسط کارفرما است. ما یک سیاق و منطق جدیدی را در رابطه کارفرما پیمانکار را در اجرای این پروژه تجربه کردیم که دستاورد بزرگی است.
دهقان خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه سختیهایی را نیز به همراه داشت که از جمله آنها جنگیدن با سختی طبیعت، محدودیت زمانی، فشارهای سیاسی، روانی و اجتماعی که در سایه انتظارات ایجاد می شد، محدودیت منابع، درگیری عناصر مختلف با نگاههای متفاوت در پروژه اشاره کرد.
وی افزود: میخواهیم در اجرای پروژه قطعه دوم آزادراه با تکیه بر توان داخلی کار را انجام دهیم چرا که معتقدیم این توانمندی در داخل کشور وجود دارد و حتی بهتر میتواند کار کنند. معتقدم به جای کارهای تبلیغاتی باید به دنبال کار کردن باشیم و اجازه بدهیم که کار انجام شود. بعضی وقتها افراد برای اینکه افراد باری اینکه به دنبال آن هستند تا کار را به نام خود تمام کنند کارها را تعطیل میکنند و به دنبال کارهای تبلیغاتی راه می افتند.
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در مورد قطعه سوم با قطعیت و جدیت کار را انجام می دهیم و برای اجرای آن ماشین آلاتی را با تکنولوژیهای جدید به کشور وارد میکنیم و علاقهمندیم تا کار اجرای پروژه قطعه سوم کمتر از 5 سال به پایان برسد.
انتهای پیام/