افزایش 2000 درصدی هزینه ساخت قطعه 3 آزادراه تهران-شمال طی 7 سال
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل ماه جاری با حضور رئیسجمهوری، باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به طول حدود 15.5 کیلومتر افتتاح شد. این قطعه از محدوده دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز امتداد دارد و بخشی مهم از مسیر پرتردد شمال کشور را پوشش میدهد.
روز گذشته نیز رئیس بنیاد مستضعفان در آیین تجلیل از دستاندرکاران این پروژه گفته بود: اصلیترین مانع در اجرای قطعه سوم آزادراه، رعایت الزامات زیستمحیطی است. به گفته او، مشاوران پروژه پیوستهای زیستمحیطی را آماده کردهاند، اما سازمان حفاظت محیط زیست اجرای استانداردها را در بالاترین سطح مطالبه میکند.
وی ادامه داد: در عین توجه به ملاحظات محیط زیستی باید به این نکته هم توجه شود که پروژه نباید متوقف شود و باید با کمترین آسیب ممکن به طبیعت پیش برود.
وی همچنین خبر داد که اخیراً جلساتی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده و قول دادهاند با جدیت و سرعت بیشتری همکاری کنند.
دهقان با اشاره به ابعاد مالی پروژه افزود: اجرای قطعه سوم آزادراه به دلیل زمانبندی فشرده، سالانه به حدود 20 تا 30 همت اعتبار نیاز دارد. در مورد این قطعه با قطعیت و جدیت کار را انجام می دهیم و برای اجرای آن ماشین آلاتی را با تکنولوژیهای جدید به کشور وارد میکنیم و علاقهمندیم تا کار اجرای پروژه قطعه سوم کمتر از 5 سال به پایان برسد.
خیرالله خادمی، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی بهمن 97 اعلام گفته بود: قطعه دوم آزادراه تهران-شمال حدود 26 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون 550 میلیارد تومان در آن هزینه شده است. ساخت قطعه سوم نیز با قیمت روز به حدود 4700 میلیارد تومان نیاز داشت، اما با توجه به پنج سال زمان مورد نیاز برای اجرا، این رقم نزدیک به 7000 میلیارد تومان برآورد شد. در مجموع، تکمیل قطعات دوم و سوم آزادراه به سرمایهای حدود 10 هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.
به گزارش تسنیم، با توجه به نیاز سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومانی قطعه ساخت آزادراه تهران-شمال به منابع مالی، اگر قرار باشد در 5 سال اعلام شده از سوی رئیس بنیاد مسکن، این قطعه ساخته شود بین 120 تا 150 هزار ملیارد تومان اعتبار نیاز است.
این بدان معناست که در کمتر از 7 سال هزینه ساخت قطعه 3 آزادراه افسانهای بیش از 2000 درصد افزایش یافته است.
انتهای پیام/