تعیین تکلیف حدود 1500 کامیون و کشنده در مرز ایران و ترکیه
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدعلی بهپوری در گفتوگو با برنامه «روی خط خبر» صدا و سیما توضیح داد: بخشی از کامیونها و کشندهها به دلیل تغییر سال ساخت از 2019 به 2020 و محدودیت قانونی برای واردات خودروهای بالای 5 سال، امکان ورود به کشور را نداشتند و همین امر باعث ماندگاری آنها در مرز و خاک ترکیه شد. وی افزود: تلاش یکساله دستگاههای مختلف از جمله گمرک، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منجر شد تا دولت مصوبهای صادر کند که بر اساس آن کامیونها و کشندههای جادهای مستعمل با سال ساخت 2019 به بعد، که تا پایان 1403 در خاک ترکیه موجود بودند، بتوانند وارد کشور شوند.
به گفته بهپوری، بر اساس این مصوبه، گمرک و وزارت صمت موظف شدند ظرف سه هفته فهرست شماره شاسی (VIN) خودروها را استخراج و به دولت ارائه کنند.
او با اشاره به مذاکرات مستقیم رئیس کل گمرک ایران با همتای ترک خود گفت: با همکاری گمرک ترکیه، فهرست کامل شماره شاسی کامیونها و کشندههای موجود در خاک این کشور، حتی خودروهایی که خارج از گمرک و در پارکینگها متوقف بودند، در اختیار ایران قرار گرفت.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران با اعلام اینکه ترکیه فهرست 1472 دستگاه شامل برندهای مختلف مانند داف، مان، بنز، رنو، اسکانیا و ولوو را تحویل داده است، افزود: «این فهرست طی امروز و فردا به وزارت صمت ارسال میشود تا برای دولت نهاییسازی و ابلاغ شود.
بهپوری تأکید کرد که با این اقدام، آمار کامیونها و کشندههای بلاتکلیف اکنون شفاف شده و زمینه ورود قانونی آنها به کشور فراهم خواهد شد.
انتهای پیام/