انقلاب اسلامی زمینه‌ساز تحول بنیادین در ارزش‌ها و حکمرانی صالحان است

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع)، با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در ایجاد دگرگونی بنیادین در ارزش‌ها، گفت: نظام اسلامی باید با حکمرانی صالحان و تحقق عدالت اجتماعی، زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری استاد حوزه علمیه قم امروز چهارشنبه در آخرین روز از سلسله نشست های مدرسه حکمرانی که در سالن جلسات آستان مقدس مسجد جمکران برگزار شد، طی سخنانی با موضوع «حکمرانی زمینه ساز؛ انقلاب اسلامی و وطن خواهی» اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با ایجاد حکمرانی دینی و انقلابی، زمینه‌های بسیار ارزشمندی را برای پیشبرد اهداف دین و جامعه فراهم کرده است. نظام مقدس جمهوری اسلامی، به عنوان یک نمونه موفق، در حوزه مقاومت و مسائل بین‌المللی، نقش بسزایی ایفا می‌کند و این امر سبب افتخار است.

وی افزود: یکی از مسائل اساسی در این مسیر، توجه به نظام فکری وطن‌خواهی و تربیت نسل جوانی است که بتواند یاران واقعی امام زمان (عج) باشند. یاران امام باید افرادی تربیت شوند که هم بتوانند مبانی دینی خود را به خوبی درک و دفاع کنند و هم درک عمیقی از مباحث غیر دینی داشته باشند تا بتوانند در مناظرات و دفاع از اسلام و امام زمان نقش مؤثری ایفا کنند.

نصوری در ادامه به چالش‌های دوران غیبت امام زمان (عج) اشاره کرد و گفت: در دوران غیبت، جامعه منتظر با چهار چالش مهم روبه‌رو است. اولین چالش، فاصله و دوری است که میان مردم و امام وجود دارد و این فاصله باید با دعوت و ارتباط مستمر کاهش یابد و دومین چالش، حیرت و سرگردانی است که در میان مردم به دلیل پیچیدگی مسائل اعتقادی و دینی دیده می‌شود که در این زمینه، علما و فقها تلاش بسیاری می‌کنند تا نقش امام را ایفا کرده و پاسخگوی نسل جدید باشند، اما هنوز هم برخی دچار سرگردانی هستند که تنها با ارائه استدلال‌های منطقی و ادله قوی می‌توان آن را رفع کرد.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) ادامه داد: سومین چالش، فتنه‌ها و هجمه‌هایی است که دشمنان علیه باورهای اعتقادی وارد می‌کنند. هرچقدر ما تلاش کنیم مباحث دینی را شیرین و جذاب کنیم، دشمن با ابزارهای مختلف سعی دارد این باورها را تلخ و ناامید کننده جلوه دهد و مقابله با این فتنه‌ها نیازمند دفاع مستمر، حمایت و مراقبت از مبانی دینی است تا آسیب‌پذیری جامعه کاهش یابد.

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) چالش چهارم را یأس و ناامیدی دانست و گفت: هرچه دوران غیبت طولانی‌تر شود، این حس در میان جامعه منتظر قوت می‌گیرد و اگر به آن توجه نشود، می‌تواند سبب بروز فضای ناامیدانه و جولان شیادان در این عرصه شود و برای مقابله با این موضوع باید امید واقعی و صادقانه در جامعه ایجاد شود، نه امیدهای کاذب و سطحی که باعث سرخوردگی بیشتر شود.

نصوری تصریح کرد: مدیریت این چالش‌ها به عهده حکمرانان و نظام حاکمیتی است که باید بتوانند مردم را به سمت مسیر درست هدایت کنند. نظامی که وظایف اجرایی، قضایی و قانونی خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند زمینه‌ساز رشد جامعه و حرکت آن به سوی ارزش‌های الهی و توحیدی باشد.

وی افزود: دوران غیبت، دورانی منتظرانه است و باید سبک زندگی، اندیشه، ارزش‌ها و مدیریت جامعه با این نگاه هماهنگ باشد. این بدان معناست که باید جامعه‌ای شکل گیرد که آماده ظهور امام زمان (عج) باشد و نظام جمهوری اسلامی ایران، فرصت تاریخی بی‌نظیری برای تحقق این هدف فراهم کرده و باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کرد.

نصوری تاکید کرد: اگرچه زمان دقیق ظهور امام زمان (عج) معلوم نیست و کسی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند، اما می‌توان جامعه‌ای آماده و ماکت کوچکی از دوران ظهور ایجاد کرد که با پیروی از آموزه‌های دین و رهبری‌های امام راحل و مقام معظم رهبری، زمینه‌ساز ظهور باشد. انقلاب اسلامی به عنوان یک ابزار و تسهیل‌گر این فرآیند، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در این مسیر ایفا کند.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع)، با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در ایجاد دگرگونی بنیادین در ارزش‌ها، گفت: نظام اسلامی باید با حکمرانی صالحان و تحقق عدالت اجتماعی، زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشد و با حفظ مبانی دینی، تمدن نوینی مبتنی بر فرهنگ انتظار و توحید شکل گیرد.

نصوری اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران، تحولی بنیادین و عمیق در ساختارهای فکری، ارزشی و اجتماعی ایجاد کرده است. این انقلاب توانسته نگاه‌ها را متحول کرده و مسیر حرکت جامعه را به سمت حکمرانی صالحان هدایت کند؛ حکومتی که بر اساس عدالت، معنویت و تقوا اداره شود.

وی با اشاره به آیه «لقد کتبنا فی الزبور من بعد ذکر» گفت: موضوع صالح بودن حاکم و حاکمیت، اصل مهم و حیاتی است و مدیری که خود صالح باشد، می‌تواند مدیری صالح تربیت کند، خانواده‌ای صالح می‌تواند جامعه‌ای صالح بسازد و اندیشه‌ای صالح می‌تواند مبانی فکری سالم را در جامعه گسترش دهد. انقلاب اسلامی توانسته این دگرگونی را رقم بزند، اما شرط موفقیت، استمرار و تقویت این مسیر است.

نصوری افزود: یکی از اهداف کلیدی انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی است که قوانین آن مبتنی بر هندسه دین و اصول کتاب و عترت تدوین شود. این نظام باید ساختاری داشته باشد که حاکمان و مسئولان با درک عمیق از آموزه‌های دینی، قوانین و سیاست‌ها را به سمت تحقق عدالت و حیات طیبه هدایت کنند.

وی در پاسخ به شبهاتی درباره روش‌های حکمرانی گفت: بسیاری می‌پرسند چرا نظام جمهوری اسلامی به سمت رفراندوم برای تعیین ساختار خود نمی‌رود؟ باید گفت که در هیچ نظام شرقی یا غربی، ساختار حکومتی به شکل مستقیم از طریق رفراندوم تعیین نشده است. به عنوان مثال در تاریخ آمریکا، 27 نفر مسئول نوشتن قانون اساسی بودند که به صورت غیرمستقیم توسط مردم انتخاب شدند و این فرآیند به مرور زمان توسعه یافت. در جمهوری اسلامی، مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در انتخاب نمایندگان مشارکت دارند و نظام اسلامی به دنبال تضمین نقش‌آفرینی واقعی و مبتنی بر مبانی دینی مردم است.

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) تاکید کرد: در نظام اسلامی، دولت و دولتمردان باید بر پایه اندیشه اسلامی عمل کنند و دغدغه اصلی‌شان تطبیق سیاست‌ها و عملکردها با شریعت و مبانی دینی باشد. تغییر اندیشه‌ها و باورها یکی از اهداف دشمن در جنگ‌های شناختی و ادراکی است که باید با هوشیاری و پایبندی به اصول انقلاب مقابله شود.

وی درباره مفهوم «کشور اسلامی» بیان کرد: کشور اسلامی باید عدالت اجتماعی را محور سیاست‌های خود قرار دهد و انسان‌ها را به سوی حیات طیبه هدایت کند؛ زندگی که مبتنی بر ارزش‌ها و توحیدمحوری باشد، نه آتئیسم و نفی خدا. هرچه توحید در جامعه حاکم‌تر باشد، حرکت آن به سوی آرمان‌های الهی سریع‌تر خواهد بود.

نصوری افزود: سبک زندگی مردم و حکمرانی در کشور اسلامی باید در راستای تحقق آرمان‌های دین باشد. به عنوان مثال، اقتصاد کشور باید روز به روز از ربا فاصله بگیرد و به سوی اقتصاد عادلانه و اسلامی حرکت کند. عبادات نیز باید از ریا و ظاهرسازی خالی و مبتنی بر خلوص باشد. امنیت و کرامت انسانی در جامعه اسلامی به گونه‌ای باشد که زنان و مردان در آرامش و احترام زندگی کنند.

وی درباره عدالت اجتماعی تاکید کرد: عدالت محور اصلی حکومت امام زمان (عج) است و رشد معنویت، تقوا و ورع در جامعه باید به گونه‌ای باشد که مردم نه تنها از نظر فردی پاکدامن باشند، بلکه در جامعه نیز عدالت را توسعه دهند. در جامعه عدالت‌محور، روح حاکم، عدالت است که از سوی انسان‌های عادل و صالح ترویج می‌شود.

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) در بخش پایانی صحبت‌های خود به مفهوم تمدن‌سازی اشاره کرد و گفت: تمدن‌سازی به معنای تبدیل فرهنگ ابتذال و بی‌بندوباری به فرهنگ انتظار و توحید است و مهم‌ترین مولفه فرهنگ انتظار، توحیدمحوری و ایمان به خداست، در حالی که فرهنگ ابتذال و ضدخدایی ناشی از رویکردهای غیر دینی و سکولار است که در تقابل با ارزش‌های الهی قرار دارد.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی باید در عرصه بین‌الملل نیز با تکیه بر این ارزش‌ها و حمایت از مستضعفان، نقش‌آفرینی کند و الگویی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع)، با تأکید بر ضرورت فراتر رفتن از نگاه‌های حزبی و جناحی، گفت: نظام جمهوری اسلامی زمینه‌های لازم برای آمادگی جامعه در هفت محور از جمله آمادگی اعتقادی فراهم کرده است و این آمادگی، شرط اصلی تحقق تمدن مهدوی و ظهور امام زمان (عج) است.

نصوری کرد: یکی از دغدغه‌های مهم من این است که برخی مجموعه‌ها و افراد هنوز گرفتار نگاه‌های حزبی، باندی و جناحی هستند. این تفکر با اندیشه امام زمانی ناسازگار است؛ زیرا ما باید فراتر از این تقسیم‌بندی‌های منطقه‌ای و جناحی نگاه کنیم. برای ساخت تمدن اسلامی منتظرانه و آمادگی برای ظهور، نیازمند یک نگرش جامع، کلان و اثرگذار هستیم که فراتر از منافع جزئی عمل کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود بر اهمیت امید و آمادگی در مهدویت تأکید کرده‌اند. این دو کلیدواژه، محور ساختن تمدنی هستند که بتواند زمینه‌ساز ظهور و گسترش فرهنگ اسلامی باشد. به اعتقاد من نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توانسته بستر حداقلی این آمادگی را فراهم کند تا ما بتوانیم در مسیر تحقق آن تلاش کنیم.

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) سپس به هفت محور آمادگی اشاره و گفت: اولین و مهم‌ترین محور، آمادگی اعتقادی است. این آمادگی یعنی ایجاد تحول در باورها و بینش‌ها. پیش از انقلاب، مهدویت بیشتر محدود به دعا و ذکر بود، اما امروز باید به سطحی برسیم که نه تنها ذکر و دعا، بلکه عمل و رفتار ما نیز آمادگی را نشان دهد. همان‌طور که امام کاظم (ع) فرمودند، آمادگی باید به گونه‌ای باشد که دشمن از آن به خشم بیاید.

نصوری ادامه داد: اگر من بخواهم جامعه را در مسیر عدالت قرار دهم، باید مدیر و حکمرانان جامعه از نظر اعتقادی و بینشی آنچنان باشند که تصمیماتشان با عدالت سازگار باشد و طبیعی است که دشمن نمی‌خواهد این عدالت محقق شود و تلاش می‌کند تا شریعت‌گریزی را در جامعه گسترش دهد. همچنین باید توجه داشت که در دوران غیبت، محوریت باید بر نیابت عام امام و «عالم‌محوری» باشد و دشمن به شدت با این مسئله مقابله می‌کند.

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد تمام جریانات انحرافی در دوران غیبت کبری، دارای دو ویژگی مشترک عالم‌ستیزی و عقل‌ستیزی بودند، چراکه هدفشان تغییر مهندسی‌شده مسیر صحیح جامعه بوده است. بنابراین آمادگی اعتقادی یعنی ایجاد تحول در باورها، تغییر سبک زندگی و افزایش قدرت تشخیص حق از باطل. فرد باید بتواند تشخیص دهد که آیا به سوی خدا هدایت می‌شود یا به سمت جریانی که خلاف مبانی شریعت است.

نصوری تأکید کرد: این تحول در باورها و بینش‌ها، زیربنای اصلی حرکت به سوی تمدن اسلامی و تحقق آرمان‌های مهدویت است و تنها در این صورت است که جامعه می‌تواند در مسیر انتظار حقیقی و عملی برای ظهور قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا