کمبود معلم همچنان چالش آموزش و پرورش گیلان

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با تأکید بر لزوم مدیریت منابع انسانی گفت: کاهش موالید نباید مانع تأمین نیروی کافی برای کلاس‌های درس شود.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، نرگس دستیار مدیرکل آموزش و پرورش گیلان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار کرد: رسالت اصلی آموزش و پرورش، علاوه بر تعلیم، تربیت و نشاط اجتماعی است و رسانه‌ها به‌عنوان بازوان توانمند می‌توانند در تبیین و نشر صحیح اهداف تعلیم و تربیت نقش‌آفرین باشند. 

وی با اشاره به آمار دانش‌آموزان گیلانی گفت: از مجموع 367 هزار دانش‌آموز، 272 هزار نفر در مدارس دولتی و 8500 نفر در مدارس غیردولتی تحصیل خواهند کرد، همچنین 188 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، 96 هزار نفر در دوره متوسطه اول، 44 هزار نفر در متوسطه نظری و حدود 39 هزار و 600 دانش‌آموز نیز در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل خواهند شد. 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با تأکید بر اهمیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت مهارت‌آموزی بیان کرد: سال گذشته بیش از سهمیه تعیین‌شده دانش‌آموزان به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش جذب شدند و امسال نیز تلاش داریم بیش از 50 درصد دانش‌آموزان به این رشته‌ها هدایت شوند که این موضوع همسو با منویات رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های دولت و سند تحول بنیادین است. 

دستیار با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و پرورشی استان افزود: جشن «جوانه‌ها» برای دانش‌آموزان پایه هفتم 30 شهریور در لنگرود و جشن «شکوفه‌ها» برای نوآموزان کلاس اول 31 شهریور در یکی از مدارس حاشیه شهر رشت برگزار می‌شود، همچنین آیین بازگشایی رسمی مدارس روز اول مهر در یکی از هنرستان‌های رشت با رویکرد توسعه فنی‌وحرفه‌ای و عدالت آموزشی برگزار خواهد شد. 

وی با بیان اینکه بیش از 3800 مدرسه برای بازگشایی آماده‌سازی شده است، تصریح کرد: طرح‌های متنوعی در راستای توسعه عدالت آموزشی در استان اجرا شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تجهیز مدارس، احداث واحدهای آموزشی جدید، توانمندسازی مدیران و معلمان در قالب طرح‌های «توانا» و «شمیم»، اجرای طرح «حامی» برای حمایت از دانش‌آموزان نیازمند کمک آموزشی و توسعه فعالیت‌های پرورشی و ورزشی اشاره کرد. 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان توجه به مدارس کمترتوسعه‌یافته و مناطق محروم را از اولویت‌های دستگاه تعلیم و تربیت استان برشمرد و گفت: عدالت آموزشی تنها در بعد فیزیکی خلاصه نمی‌شود بلکه شامل توانمندسازی معلمان، افزایش فرصت‌های یادگیری، هوشمندسازی مدارس و حمایت از دانش‌آموزان آسیب‌پذیر نیز هست. 

وی با اشاره به هوشمندسازی مدارس گیلان بیان کرد: بیش از 65 درصد مدارس استان در یکی از پنج سطح هوشمندسازی قرار دارند و 279 کارگاه رایانه‌ای فعال در مدارس استان وجود دارد. 

دستیار با اشاره به کمبود معلم و لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت در این زمینه افزود: با وجود کاهش موالید، به دلیل مهاجرت و جابه‌جایی جمعیتی، نیاز به نیروی انسانی همچنان وجود دارد و آموزش و پرورش گیلان با استفاده از طرح‌های متنوع و جذب نیروهای جدید تلاش دارد این چالش را مدیریت کند.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا