همافزایی مسجد، مدرسه و حوزه؛ راهی برای تربیت نسل انقلابی و متعهد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از ساری، در کوچهها و محلههای قدیمی، مسجد نه فقط محل عبادت، بلکه مرکز همنشینی و تربیت نسلها بوده است. مدرسه، بستر آموزش علوم روز را فراهم میکند و حوزه علمیه، پرچمدار اندیشههای دینی و انقلابی است. اگر این سه نهاد با هم پیوندی عمیق برقرار کنند، میتوانند همچون بازوانی قدرتمند، جامعه را به سمت تعالی هدایت کنند. امروز بیش از هر زمان دیگری، نیاز به این تعامل احساس میشود؛ چراکه جوانان در معرض چالشهای فکری و فرهنگی نوینی قرار گرفتهاند که پاسخگویی به آنها تنها در سایه همافزایی مسجد، مدرسه و حوزه امکانپذیر است.
مسجد همواره پایگاه اصلی معنویت و اخلاق بوده است. امام جماعت یکی از مساجد ساری، میگوید: وقتی دانشآموزان به مسجد میآیند، هم از فضای معنوی آن بهره میبرند و هم با آموزههای دینی پیوند میخورند. مسجد میتواند پلی باشد میان آموزههای مدرسه و روحانیت حوزه.
از سوی دیگر، مدرسه مهمترین محل پرورش علمی نوجوانان است. زهرا احمدی، دبیر یکی از مدارس قائمشهر، معتقد است: اگر دانشآموزان در کنار علم روز، ارتباط مستمر با مسجد و حوزه داشته باشند، تربیتی همهجانبه پیدا میکنند. امروز نیاز داریم مدرسه بهجای انزوا، به محیطهای دینی و اجتماعی نزدیکتر شود.
حوزههای علمیه در طول تاریخ نقش روشنگری داشتهاند. طلبه جوانی از حوزه علمیه مازندران میگوید: نسل جدید پرسشهای زیادی دارد. حوزه میتواند این پرسشها را پاسخ دهد، اما وقتی ارتباط مستقیم با مدرسه و مسجد برقرار شود، اثرگذاری دوچندان خواهد شد.
کارشناسان تعلیم و تربیت بر این باورند که هر کدام از این سه نهاد به تنهایی بخشی از مسئولیت را بر دوش دارند، اما تعامل آنهاست که نتیجهای ماندگار خواهد داشت. برگزاری برنامههای مشترک، نشستهای فرهنگی، حلقههای معرفتی در مساجد و حضور روحانیون در مدارس، نمونههایی از این همافزایی موفق است.
آیتالله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در قرارگاه فرهنگی شهرهای نوشهر، چالوس، صلاحالدین کلا، کلاردشت، مرزن آباد و هچیرود به ضرورت احیای مساجد و ایجاد مدارس وابسته به نهادها تاکید و از آن به عنوان راهکاری برای تربیت نیروی متخصص و متعهد یاد کرد.
وی با اشاره به الگوی موفق راهاندازی مدرسه وابسته به دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، خواستار گسترش این طرح به سایر نهادها شد. دستگاه قضایی، کشاورزی و حتی حوزههای علمیه نیز مدارس وابستهای راهاندازی کنند تا دانشآموزان از مقطع دوم دبیرستان برای ورود به آن حوزهها آماده شوند، چرا که این طرح علاوه بر تربیت نیروهای متخصص، آثار فرهنگی مطلوبی نیز خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در مازندران مسجد، مدرسه و دانشگاه را سه رکن اساسی جامعه دانست و بر نقش امامان جمعه در مدارس و تربیت نسل آگاه و لزوم هم افزایی نسلها تاکید کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت حضور امامان جمعه در مدارس و برقراری ارتباط با دانشآموزان و معلمان، این ارتباط را در تربیت نسل آینده موثر دانست و در ادامه سخنان خود، هفته دفاع مقدس را فرصتی برای آمادهسازی کشور در برابر چالشهای آینده دانست و بر لزوم تقویت “فرهنگ دفاع” تاکید و تصریح کرد: این فرهنگ بر پایه ایمان، تقوا، ایثار و عشق به شهادت استوار است.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت مسئله عفاف و حجاب، از تلاشهای دشمنان برای ترویج بیبندوباری گفت و عنوان کرد: دشمنان ما فهمیدهاند که اساس ضربه زدن به اسلام، آلوده کردن مسلمانان به شهوات و هرزگیهاست.
آیت الله محمدی لائینی خواستار مدیریت و انعکاس ارزشها در مدارس و دانشگاهها شد و پیوند خانواده، مسجد و مدارس را برای حفظ ارزشها ضروری دانست.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نگاه همافزایانه مسئولان شهرستان نوشهر، ابراز امیدواری کرد که این همگرایی ادامه یابد و با تلاش همه نهادها، اخبار شهرستان نوشهر همواره برای رهبر انقلاب مایه خوشحالی باشد.
انتهای پیام/