چالش کمبود فضای آموزشی در گرگان با 90 هزار دانشآموز
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، حسن حاجیلری امروز در نشست خبری اظهار کرد: پروژه مهر یک حرکت جمعی و همزمان در چندین کارگروه است که از سازماندهی و ساماندهی گرفته تا تعمیر و تجهیز مدارس، روابط عمومی، کیفیتبخشی و مهمتر از همه ثبتنام دانشآموزان را شامل میشود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان خاطرنشان کرد: این پروژه با همکاری همه همکاران در طول چند ماه، به صورت شبانهروزی در حال اجراست تا در موعد مقرر، یعنی 30 شهریور و اول مهر، مدارس به بهترین نحو بازگشایی شوند.
وی با تاکید بر اهمیت این پروژه، آن را فرصتی برای ایجاد خاطرات خوش و فضای آموزشی مناسب برای دانشآموزان دانست و گفت: ما در این مسیر سختیها و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتهایم، اما همچنان با انگیزهای دوچندان برای تحقق هدفمان میکوشیم.
حاجیلری با اشاره به کمبود فضا و امکانات آموزشی در گرگان افزود: شهرستان گرگان با بیش از 500 مدرسه، پنج هزار معلم و 90 هزار دانشآموز یکی از بزرگترین حوزههای آموزش و پرورش استان است. در گذشته گرگان به دو ناحیه تقسیم میشد، اما اکنون تبدیل به یک ناحیه شده که این موضوع بار مدیریتی و اجرایی را بسیار سنگینتر کرده است.
وی با بیان این که این جمعیت وسیع به معنای درگیر بودن بیش از 400 هزار خانواده با آموزش و پرورش است، ادامه داد: مدیریت این حجم عظیم دانشآموز و خانواده، با چالشهای فراوانی همراه است، به خصوص در بحث ثبتنام و جانمایی دانشآموزان در مدارس مختلف دغدغههای زیادی وجود داشته است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان گفت: با بررسیهای میدانی و بازدیدهای متعدد، توانستهایم در هر مدرسه به طور متوسط یک تا دو کلاس اضافه کنند و چند مدرسه جدید از جمله سلطانآباد و کماسی را در آستانه افتتاح داریم، اما همچنان فضای آموزشی کافی نیست.
وی همچنین به میانگین سرانه فضای آموزشی در گرگان اشاره کرد و گفت: متوسط سرانه فضای آموزشی در مدارس ابتدایی گرگان حدود 2.3 متر مربع و در متوسطه حدود 4.4 متر مربع است که نسبت به میانگین کشوری پایینتر است و همین موضوع نیاز به تلاش مضاعف برای بهبود را نمایان میکند.
حاجیلری بیان کرد: از چهار ماه پیش شروع به برنامهریزی برای مدیریت ثبتنام کردیم تا دانشآموزان و خانوادههایشان با مشکل مواجه نشوند. به رغم وجود برخی مشکلات و اعتراضها، آموزش و پرورش آمادگی کامل دارد و برای هر دانشآموز جا و ظرفیت مناسب در مدارس مختلف در نظر گرفته شده است. در مواردی که خانوادهها اصرار دارند فرزندشان در مدرسهای خاص ثبتنام شود، این موضوع باعث برخی مشکلات شده است، اما به هر حال ما با جانمایی و برنامهریزی دقیق، فضا و امکانات لازم را فراهم کردهایم.
مدیر آموزش و پرورش گرگان خاطرنشان کرد: اگر خانوادهای با مشکلی در ثبتنام مواجه شده، حتما مراجعه کند. من خودم شخصاً مسائل را بررسی و رسیدگی میکنم. گاهی کلاسهایی در مناطق حاشیه شهر با کمبود دانشآموز روبرو هستند و جمعآوری میشوند، اما برخی خانوادهها اصرار دارند در مناطق مرکزیتر ثبتنام کنند که همین موضوع باعث چالشهای بیشتری میشود.
حاجیلری با تأکید بر اهمیت حضور میدانی مدیران گفت: من به عنوان مدیر آموزش و پرورش شخصاً به مدارس سر میزنم، کلاسها را بازدید و مسائل را از نزدیک پیگیری میکنم. شأن یک مدیر، خدمت صادقانه به دانشآموزان و خانوادههاست و هیچ مقام و جایگاهی بالاتر از این نیست.
انتهای پیام/