انصاری: در تصویرسازی دستاوردهای انقلاب ضعف داریم
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، حسین جابری انصاری، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در بازدید از گروه صنعتی ایران ترانسفو، با تأکید بر وجود یک شکاف عمیق میان واقعیت و تصویرسازی از ایران، این امر را ناشی از ضعف در عملیات رسانهای دانست و بر لزوم بازنمایی ظرفیتهای واقعی کشور تأکید کرد.
وی پس از شنیدن گزارشی از اقدامات و دستاوردهای گروه صنعتی ایران ترانسفو، اظهار داشت: علیرغم همه مشکلات و فشارهای بینالمللی، هر جای ایران که سفر میکنم و با ظرفیتهای بزرگ و کمنظیر آن از نزدیک آشنا میشوم، با واقعیتی متفاوت از آنچه تصویرسازی میشود، روبرو میشوم. امروز نیز در این مجموعه صنعتی مهم که در حوزه استراتژیک صنعت برق فعالیت میکند، شاهد اقدامات بزرگی هستم که در سالهای گذشته انجام شده و همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) افزود: در دنیای سیاست و رسانه، یک امر به نام واقعیت و یک امر دیگر به نام تصویر از واقعیت وجود دارد. این دو اغلب نه تنها شبیه هم نیستند، بلکه گاهی در تعارض کامل با یکدیگر قرار دارند. وضعیت ایران مصداق کامل این تفاوت است، چرا که میان آنچه در واقعیت وجود دارد و آنچه در تصویرسازی رسانهای از ایران ارائه میشود، شکافی کهکشانی به چشم میخورد.
ضعف در تصویرسازی رسانهای؛ معضلی بزرگتر از بحرانهای واقعی
وی با تأکید بر اینکه این سخنان به معنای انکار مشکلات واقعی کشور نیست، تصریح کرد: ما در بخشهای مختلف کشور مشکلات متعددی داریم که بخش مهمی از آنها به ساختارهای حکمرانی و دیوانسالاری مرتبط است و باید برای رفع آنها تلاش کنیم. اما آنچه مایه نگرانی است، این است که تصویری که از ایران ارائه میشود، ملکه ذهن بخش بزرگی از جامعه شده و با واقعیتهای موجود فاصله فاحشی دارد.
جابری انصاری با اعتراف به ضعف بنیادی در حوزه رسانه، گفت: به عنوان مدیرعامل خبرگزاری رسمی کشور، اذعان میکنم که ما در عملیات تصویرسازی رسانهای دچار نقص اساسی هستیم و باید بخشی از این خلل را جبران کنیم. سفرهای استانی من نیز با همین هدف انجام میشود تا از نزدیک با ظرفیتها و مشکلات واقعی کشور آشنا شوم و این را به اولویت کاری همکارانم در رسانه تبدیل کنم.
رسانه باید به بازنمایی ظرفیتها و چالشهای ملی بپردازد
وی در ادامه، رسالت اصلی رسانهها را فراتر از پوشش اخبار روزمره دانست و خاطرنشان کرد: کار اصلی رسانه باید بازنمایی ظرفیتها و چالشهای واقعی کشور باشد. 80 درصد عملیات رسانهای باید به فرصتها، ظرفیتها، مشکلات و نیازهای واقعی فعالان اقتصادی و صنعتی اختصاص یابد. اگر رسانههایی مانند ایرنا این موضوع را در اولویت قرار دهند، نیاز به سفرهای مکرر مدیران ارشد کشور برای آشنایی با واقعیتها کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل ایرنا با ابراز خرسندی از بازدید خود از گروه صنعتی ایران ترانسفو، این دیدار را یکی از بهترین روزهای کاری خود در یک سال اخیر توصیف کرد و گفت: وقتی گستره تلاش و مدیریت شایسته را از نزدیک میبینیم، امید به کار کردن در فضای پر از مشکلات افزایش مییابد، البته این امید نباید ما را از تلاش برای حل مشکلات غافل کند.
وی در پایان تأکید کرد که خبرگزاری ایرنا تلاش خواهد کرد با نگاهی ملی به مجموعههای صنعتی، به بازنمایی فعالیتهای ارزشمند این بخش بپردازد و به عملیات بزرگ علمی و صنعتی کشور کمک کند.
ایران ترانسفو؛ از رشد 40 برابری ظرفیت تولید تا چالشهای نقدینگی و واردات
در ادامه مهدی صادقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو، با اشاره به تاریخچه این شرکت از سال 1345 تاکنون، از رشد 40 برابری ظرفیت تولید خبر داد و در عین حال، به برخی چالشهای کلان اقتصادی و موانع قانونی پیشروی صنعت اشاره کرد.
وی با بیان اینکه ایران ترانسفو در سال 1345 با سرمایهگذاری خارجی شرکت زیمنس و سرمایهگذاران داخلی نظیر بانک صنعت و معدن در شهرستان ری تأسیس شد، گفت: ظرفیت تولید این شرکت در ابتدا یکهزار مگاولت آمپر بود که این رقم امروز به 40 هزار مگاولت آمپر رسیده و یک رشد 40 برابری را در تاریخ 60 ساله خود تجربه کرده است.
مدیرعامل ایران ترانسفو در ادامه، سهامداران این مجموعه را شامل گروه توسعه ملی، امین مهرگان و سازمان تأمین اجتماعی (شستا) معرفی کرد و افزود: گروه صنعتی ایران ترانسفو با 19 شرکت زیرمجموعه، یک زنجیره ارزش کامل را تشکیل داده که حرود 5 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
7 شرکت دانشبنیان و کاهش دوره وصول مطالبات
وی به توانمندیهای فناورانه این مجموعه اشاره کرد و گفت: از میان 9 شرکت تولیدی زیرمجموعه، هفت شرکت از جمله شش شرکت تولیدی و یک مؤسسه تحقیقاتی، به عنوان شرکتهای دانشبنیان شناخته شدهاند که چنین مجموعهای در کشور کمنظیر است.
صادقی با تأکید بر سهم 85 درصدی ایران ترانسفو در بازار داخلی و برنده شدن در اکثر مناقصات، به راهبردهای صادراتی این شرکت پرداخت و تصریح کرد: در سال 1402، سهم صادرات ما از 5 درصد به 28 درصد در شرکت اصلی و از 13 درصد به 24 درصد در کل گروه صنعتی افزایش یافت. این در حالی است که در 5 ماه ابتدایی سال جاری، صادرات گروه به 63 میلیون دلار رسیده که رشد 105 درصدی را نشان میدهد.
مدیرعامل ایران ترانسفو یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته را کاهش دوره وصول مطالبات عنوان کرد و گفت: این دوره از 75 روز در گذشته به 137 روز در سال مالی اخیر کاهش یافته و در شرکت اصلی نیز حدود 50 روز بوده است که نشان از تلاش برای بهبود وضعیت نقدینگی دارد.
چالشهای راهبردی و مشکلات کلان اقتصادی
صادقی در بخش دیگری از سخنانش به چالشهای پیشروی صنعت پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که مواد اولیه را نقد خریداری کرده، اما محصولات را نسیه به فروش میرسانیم. علاوه بر این، کاهش بودجه عمرانی دولت و پیشی گرفتن نرخ استهلاک از نرخ تشکیل سرمایه در دهه 90، منجر به کاهش تقاضا شده است.
وی محدودیتهای ناشی از تحریمهای مستقیم، مطالبات از شرکتهای دولتی و سیاستهای انقباضی بانک مرکزی را از دیگر موانع برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود این چالشها، موفق شدیم در سال گذشته سود خالص گروه را 767 درصد افزایش دهیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو به موضوع اصلاح عناوین شغلی سازمان تأمین اجتماعی نیز اشاره کرد و آن را یکی از مشکلات جدی و عجیب برای واحدهای صنعتی دانست و اظهار داشت: این بخشنامه که با عطف به ماسبق کردن، واحدهای تولیدی را با مبالغ سنگین جریمه روبرو کرده، موجب کاهش سرمایه اجتماعی دولت شده و لازم است از سوی مسئولان مورد بازنگری قرار گیرد. ما مستندات لازم را برای ارائه به مراجع قانونی آماده کردهایم.
صادقی از تعامل با دولت برای جلوگیری از خاموشیهای بیشتر در سالهای گذشته خبر داد و افزود: توسعه محصولات جدید و افزایش ساخت داخل به 78 درصد در دو سال آینده از برنامههای اصلی ماست.
در نوسازی صنعت برق، 700 میلیون دلار صرفهجویی خواهیم کرد
مهدی صادقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو، از ساخت بزرگترین ترانسفورماتور ایران و تدوین طرحی برای نوسازی ترانسفورماتورهای فرسوده کشور با هدف صرفهجویی 700 میلیون دلاری خبر داد.
صادقی با اشاره به پروژههای کلان این گروه صنعتی، اظهار داشت: سال گذشته موفق شدیم برای اولین بار در کشور، بزرگترین ابرترانسفورماتور را با ارتفاع 11 متر و 26 محور طراحی و تولید کنیم که در کمتر از شش ماه در ایستگاه سعادتآباد تهران نصب شد و پیش از آغاز پیک مصرف تابستان، به مدار آمد و از افزایش خاموشیها جلوگیری کرد.
وی افزود: علاوه بر این، طرحی برای نوسازی و بازسازی ترانسفورماتورهای با قدمت بیش از 30 سال تهیه کردهایم که در صورت اجرا، با سرمایهگذاری 700 میلیون دلاری در یک دوره 5 ساله، جایگزین یک نیروگاه 400 مگاواتی خواهد شد. این طرح سالانه 288 میلیون دلار صرفهجویی در مصرف سوخت به همراه خواهد داشت و به کاهش قابل توجهی از تولید کربن منجر میشود.
تولید ملی واگن مترو و افزایش 10 درصدی داخلیسازی
مدیرعامل ایران ترانسفو به بحث ساخت داخل و تولید محصولات جدید پرداخت و تصریح کرد: برای اولین بار، تابلوی یکپارچه سازی اینورتر و تجهیزات حفاظتی با ساخت داخل کامل تولید شده که هزینه آن یکسوم تا یکدوم نمونههای خارجی است.
ویدر تصویرسازی دستاوردهای انقلاب ضعف داریم با تأکید بر هدفگذاری برای افزایش 10 درصدی ساخت داخل در محصولات، گفت: ما حدود یک ماه پیش رویداد نوآوری و شکوفایی را با حضور تمام سازندگان داخلی برگزار کردیم تا محصولات جدیدی با ارزش تقریبی 17 میلیون دلار را برای داخلیسازی شناسایی کنیم.
صادقی همچنین از ساخت اولین واگن ملی مترو خبر داد و افزود: ما در حال حاضر مشغول ساخت چهار دستگاه واگن برای وزارت نیرو هستیم که تا یک ماه آینده آماده بهرهبرداری خواهند شد.
به گزارش تسنیم، در ادامه جابری انصاری از خط تولید ترانسفورماتور به همراه مدیران ارشد این گروه صنعتی بازدید کرد.
انتهای پیام/