افزایش و توسعه تولیدات محتواهای چندرسانه‌ای فضای مجازی و فناورانه در استان مرکزی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی از افزایش و توسعه تولیدات محتواهای چندرسانه‌ای فضای مجازی و فناورانه در استان مرکزی خبر داد.
– اخبار استانها –

محمد غلامی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به اهمیت فناوری های نوین و فضای مجازی گفت: فناوری‌های نوین و فضای مجازی در کنار فرصت‌های کم‌نظیر برای انتقال مفاهیم دینی، تهدیدهایی جدی نیز برای نسل جوان دارند، گفت: فناوری‌های نوین، فرصت و تهدیدی همزمان برای ترویج فرهنگ نماز در نسل نو هستند.

وی با تأکید بر اینکه ابزارهای دیجیتال می‌توانند مسیر آموزش نماز را برای نوجوانان جذاب کنند، افزود: دسترسی گسترده به منابع معتبر دینی، امکان آموزش‌های چندرسانه‌ای، ایجاد ارتباط میان علما و نسل نو و بهره‌گیری از جذابیت‌های بصری، بخشی از فرصت‌های فضای مجازی برای ترویج نماز است. این ظرفیت‌ها اگر بومی‌سازی شوند، می‌توانند اشتیاق جوانان به یادگیری و اقامه نماز را افزایش دهند.

غلامی تصریح کرد: درکنار فواید در عین حال تهدیدهای فضای مجازی را باید مورد توجه داشت چراکه غلبه سرگرمی‌های سطحی، رواج محتوای ناسالم، کاهش تمرکز جوانان بر معنویت و جایگزینی هویت مجازی به جای هویت دینی، از مهم‌ترین آسیب‌هاست. اگر مدیریت فرهنگی صورت نگیرد، فضای مجازی به‌جای تقویت ایمان، عاملی برای سستی در عبادات خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی عنوان کرد: یکی از راهکارهای مؤثر، بهره‌گیری هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال است به طوریکه اپلیکیشن‌های آموزشی، واقعیت افزوده و مجازی برای تمرین نماز، بازی‌وارسازی مفاهیم دینی و یادآورهای هوشمند، از جمله ظرفیت‌هایی است که باید در خدمت آموزش نماز قرار گیرد. این ابزارها اگر با زبان و فرهنگ نسل نو طراحی شوند، نقش مهمی در نهادینه‌سازی نماز خواهند داشت.

غلامی با اشاره به تجربه‌های موفق استان مرکزی اظهار کرد: در سال‌های اخیر چندین دوره آموزشی با موضوع شیوه‌های دعوت فرزندان به نماز و آسیب‌شناسی آن برگزار شده است، همچنین نرم‌افزارها و محتوای چندرسانه‌ای مرتبط با نماز تولید و از طریق لوح فشرده و فضای مجازی منتشر شده است.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش اثرات منفی فضای مجازی افزود: باید در سه سطح خانواده، مدرسه و جامعه عمل کرد. خانواده‌ها با آموزش سواد رسانه‌ای، الگوسازی عملی در نماز و مدیریت زمان استفاده از ابزار دیجیتال می‌توانند نقش محوری داشته باشند. مدارس نیز باید برنامه‌های درسی ترکیبی طراحی کنند و محتوای دینی جذاب را جایگزین محتوای غیرسالم کنند. در سطح اجتماعی هم پویش‌ها و چالش‌های مجازی با محوریت نماز، تولید انیمیشن و مشوق‌های فرهنگی می‌تواند اثرگذار باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با تأکید بر اهمیت رسانه‌های اجتماعی برای نسل نو اظهار کرد: محتواهای کوتاه و الهام‌بخش، روایت تجربه‌های موفق نمازخوانی نوجوانان، پویش‌هایی مانند “نماز اول وقت” و استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرها، می‌تواند موجب جذابیت و اثرگذاری بیشتر فرهنگ‌سازی نماز شود.

وی خاطرنشان کرد: همکاری خانواده‌ها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری باید تکمیل‌کننده یکدیگر باشد. آموزش سواد رسانه‌ای به خانواده‌ها، استفاده از سامانه‌های آموزشی در مدارس، و برگزاری جشنواره‌های مشترک دیجیتال با محوریت نماز، از جمله اقداماتی است که پیوستگی کودکان و نوجوانان با فرهنگ نماز را تضمین خواهد کرد.

انتهای پیام/711/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا