آسمان بی‌پرواز فرودگاه لرستان/ مسافران زمین‌گیر شدند/ نرخ سرسام‌آور بلیت هوایی!

فرودگاه خرم‌آباد با وجود زیرساخت‌های کامل، کاهش ناگهانی پروازها و افزایش شدید قیمت بلیت، با افت استقبال مسافران روبه‌رو شده‌است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، فرودگاه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان اصلی زیرساخت حمل‌ونقل، نقشی فراتر از جابه‌جایی مسافران دارند و تقویت پروازهای هوایی و برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده حداکثری از ظرفیت فرودگاه‌ها ضرورتی انکارناپذیر به‌شمار می‌رود.

وجود یک فرودگاه فعال و پروازهای منظم در هر استان، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری، رونق گردشگری و ارتقای شاخص‌های رفاهی مردم است.

پروازهای پایدار و متنوع، استان‌ها را به شبکه ملی و بین‌المللی حمل‌ونقل متصل کرده و امکان حضور فعال‌تر آن را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور فراهم می‌کند.

برای استانی مانند لرستان که علاوه‌بر جمعیت قابل‌توجه، دارای ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری و نیروی کار مهاجر به مناطق صنعتی از جمله عسلویه است، اهمیت پروازهای هوایی دوچندان می‌شود.

نبود پرواز مستقیم یا کاهش ناگهانی تعداد پروازها، تنها یک محدودیت حمل‌ونقلی نیست، بلکه پیامدهای گسترده‌ای همچون کاهش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، دشواری رفت‌وآمد بیماران به مراکز درمانی پیشرفته، و کاهش حضور گردشگران را به‌همراه دارد.

در‌حالی‌که طبق وعده استاندار لرستان قرار بود که پروازهای عمره، مشهد مقدس، کیش و سایر مقاصد خارجی از فرودگاه خرم‌آباد برقرار شود، اما این فرودگاه با کاهش ناگهانی برخی پروازها و نبود نظم کافی در برنامه‌ها، روبه‌رو شده‌است.

استان لرستان , سازمان هواپیمایی کشوری ,

پاسخی به انتقادات آسمان بی‌پرواز

اختلال  در برنامه‌های پروازی فرودگاه خرم‌آباد به انتقادات گسترده‌ای در سطح لرستان دامن زده‌ و همین موضوع خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت تا در گفت‌وگو با مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد ریشه‌های شکل‌گیری این اختلال را واکاوی کند.   

عباس نظری‌زاده، مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، افزایش شدید قیمت بلیت، کاهش ناوگان پروازی و افت استقبال مسافران را مهم‌ترین چالش‌های کنونی صنعت هوایی دانست.

وی گفت: پس از جنگ 12روزه، نرخ بلیت هواپیما با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد؛ به‌طور مثال، بهایی که پیش‌تر حدود دو میلیون و 700 هزار تومان بود، اکنون به سه میلیون و 700 هزار تومان رسیده و رشد 35 تا 40 درصدی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی اعمال شده‌است.

مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد، ادامه داد: تغییرات ناگهانی بهای بلیت‌های هوایی بسیاری از مسافران ثابت پروازهای خرم‌آباد را از ادامه سفرهای هوایی منصرف کرده و باعث کاهش محسوس تقاضا شده‌است.

نظری با اشاره به کمبود ناوگان هوایی کشور افزود: به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلات فنی، تعداد هواپیماهای فعال به‌شدت کاهش یافته‌است و درحالی‌که دو تا سه سال پیش حدود 600 فروند هواپیما در کشور فعال بود، این رقم اکنون به کمتر از 100 فروند رسیده است.

وی با بیان اینکه نباید شرایط خرم‌آباد را با شهرهایی مانند ایلام و کرمانشاه مقایسه یک‌بعدی کرد، توضیح داد: ایلام به‌دلیل ارتباط با مراسم اربعین و کرمانشاه به‌واسطه کلان‌شهر بودن وضعیت متفاوتی دارند، اما حتی در این شهرها نیز اغلب پروازها توسط اتباع عراقی تکمیل می‌شود.

استان لرستان , سازمان هواپیمایی کشوری ,

نرخ سرسام‌آور بلیت هوایی

مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد، با تشبیه وضعیت صنعت هوایی به یک بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا بیان کرد: وقتی عرضه کاهش یابد و هزینه‌ها افزایش پیدا کند، طبیعی است که تقاضا هم افت کند.

نظری ادامه داد: نرخ بلیت مسیر کرمانشاه ـ مشهد پنج میلیون و 600 هزار تومان است و یک خانواده چهار نفره برای سفر رفت‌وبرگشت باید 50 میلیون تومان بپردازد و چنین هزینه‌ای به‌طور طبیعی منجر به کاهش چشمگیر تقاضا می‌شود.

وی با اشاره به درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای هواپیماهای 150 نفره در فصل سرما گفت: این ظرفیت‌ها به‌دلیل بالا بودن قیمت‌ها پر نمی‌شود؛ درحالی‌که در سال‌های گذشته همین ظرفیت‌ها به‌طور کامل تکمیل می‌شد.

مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد، تأکید کرد: اگر هواپیماها در مسیرهای زیارتی مانند عتبات قرار گیرند و نرخ بلیت بین 15 تا 25 میلیون تومان باشد، تقاضایی برای آن وجود نخواهد داشت؛ زیرا مسافران پیش‌تر سه تا پنج میلیون تومان پرداخت می‌کردند و اکنون توان تأمین چنین مبالغی را ندارند.

نظری با تأکید بر پرهزینه بودن صنعت هوایی گفت: استهلاک هر ساعت پروازی یک هواپیمای 100 نفره حدود 1500 دلار معادل 150 میلیون تومان است و حتی در صورت تکمیل ظرفیت، این هزینه به‌طور کامل جبران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت سوخت از سال گذشته تاکنون حدود 11 برابر افزایش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر فقط هزینه سوخت هر صندلی بین 300 تا 500 هزار تومان است و 300 تا 600 هزار تومان نیز بابت بار و کترینگ دریافت می‌شود.

استان لرستان , سازمان هواپیمایی کشوری ,

توقف در روند ورود هواپیمای پهن‌پیکر

مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد، در توضیح ساختار صنعت هوانوردی کشور اشاره کرد: این صنعت دارای سه بخش خدمات زیربنایی، رگولاتوری یا نظارتی و شرکت‌های هواپیمایی خصوصی است.

نظری افزود: فرودگاه شهدای خرم‌آباد از نظر زیرساختی در سطح عالی و جزو فرودگاه‌های برتر کشور است، اما مشکلات مربوط به ناوگان و محدودیت‌های ناشی از تحریم باعث شده ورود هواپیما به کشور دشوار باشد؛ به‌گونه‌ای که حتی تعویض یک موتور گاهی بیش از یک سال زمان می‌برد.

وی راهکار برون‌رفت از این بحران را ایجاد یک شرکت هواپیمایی خصوصی ویژه لرستان دانست و تصریح کرد: تحقق این امر نیازمند سرمایه‌گذاری جدی بخش خصوصی است.

هادی هاشمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بر ضرورت تدوین برنامه‌ای مشخص برای توسعه خطوط هوایی لرستان تأکید کرد.

وی گفت: پروازهایی که برای لرستان پیش‌بینی شده بود در دستور کار نبود، اما با پیگیری‌های فراوان و اخذ مجوز، امکان نشست هواپیماهای پهن‌پیکر در فرودگاه خرم‌آباد فراهم شد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس ادامه داد: ورود هواپیماهای پهن‌پیکر می‌توانست سرآغازی برای پروازهای بعدی به مقاصدی مانند عمره و عسلویه باشد، اما به‌دلیل شرایط خاص و برخی مشکلات، این روند ادامه پیدا نکرد.

استان لرستان , سازمان هواپیمایی کشوری ,

پرواز خرم‌آباد ـ عسلویه برقرار شود

هاشمی با بیان اینکه نگرانی مردم را به وزارت راه و هواپیمایی کشوری منتقل خواهد کرد، افزود: از وزارتخانه انتظار می‌رود برنامه‌ای پایدار و روشن برای پروازهای لرستان تدوین کند.

وی با اشاره به دغدغه‌های کارگران لرستانی ساکن در در جنوب کشور تأکید کرد: وجود کارگران زیادی که در عسلویه مشغول فعالیت هستند، ایجاب می‌کند پرواز مستقیم خرم‌آباد ـ عسلویه برقرار شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی افزایش نرخ بلیت هواپیما را یکی از عوامل کاهش پروازها در لرستان دانست و تصریح کرد: اگر نرخ‌ها تعدیل شود، بدون تردید شاهد افزایش تعداد پروازها خواهیم بود.

زیرساخت‌های مناسب و موقعیت جغرافیایی ممتاز، فرصتی برای پیوند لرستان با شبکه ملی و بین‌المللی حمل‌ونقل فراهم کرده‌است، اما نبود پروازهای پایدار و قیمت‌های سرسام‌آور، این ظرفیت را به محاق برده‌است.

آینده صنعت هوایی لرستان نه در وعده‌ها، بلکه در اقدام عملی برای تقویت ناوگان، تعدیل نرخ بلیت و ایجاد پروازهای منظم در فرودگاه رقم خواهد خورد.

مردم این دیار که سال‌ها چشم‌انتظار آسمانی پررونق‌تر هستند، امروز مطالبه‌ای روشن دارند: پروازهایی مطمئن، پایدار و در دسترس برای توسعه لرستان.

گزارش از مرضیه شیرخان

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا