توسعه متوازن رشتهها راهبردی مهم در تعلیم و تربیت
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، محمود مشکی شامگاه جمعه در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش استان اردبیل، بر ضرورت ایجاد توازن میان رشتههای نظری، فنی و حرفهای و کار دانش تأکید کرد.
وی، اظهار کرد: انتخاب رشته نباید صرفاً بر اساس علاقه مقطعی باشد، بلکه باید با نگاه به ظرفیتهای استان و توانمندیهای واقعی دانشآموزان صورت گیرد.
معاون آموزش متوسطه استان اردبیل با اشاره به اهمیت نقش مدیران مدارس در فرآیند هدایت تحصیلی، افزود: مدیران باید نهایت تلاش خود را برای ثبت سریع نمرات دانشآموزان تجدیدی بهکار گیرند تا فرآیند تعیین رشته بدون وقفه انجام شده و انتخاب نهایی دانشآموزان بر مبنای اطلاعات دقیق صورت گیرد.
مشکی با تأکید بر نقش «برگه 6 امضا» در هدایت تحصیلی تصریح کرد: توانایی و شایستگی دانشآموزان باید به طور جدی در نظر گرفته شود تا انتخاب رشته آنها با واقعیتهای علمی و مهارتیشان هم راستا باشد.
وی همچنین هدایت دانشآموزان به سمت رشتههای ریاضی و معارف را یکی از اولویتهای اصلی دانست و گفت: ظرفیتهای این 2 رشته باید به روشنی برای دانشآموزان و خانوادهها تبیین شود تا انتخاب آنها همراه با شناخت دقیق و آیندهنگری باشد.
مشکی توسعه متوازن رشتهها را راهبردی مهم در نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و یادآور شد: تمرکز بیش از حد بر یک رشته خاص نه تنها به سود دانشآموزان نیست، بلکه سبب بر هم خوردن نیازهای جامعه و بازار کار خواهد شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید در کنار رشتههای نظری، ظرفیت رشتههای فنی و حرفهای و کار دانش به ویژه رشته کشاورزی برای دانشآموزان معرفی و تبیین شود.
معاون آموزش متوسطه استان اردبیل اضافه کرد: بسیاری از دانشآموزانی که به رشته کشاورزی علاقهمند هستند، اطلاعات کافی درباره آینده شغلی و تحصیلی آن ندارند، از این رو اطلاعرسانی صحیح و هدایت آگاهانه میتواند مسیر روشنی برای آنها فراهم آورده و در عین حال به توسعه پایدار استان نیز کمک کند.
انتهای پیام/132/