وزیر علوم خبر داد: درآمد 129 همتی پارک‌های علم و‌فناوری در سال گذشته

سیمایی‌صراف وزیر علوم گفت: پارک‌های علم و فناوری از دهه ۷۰ در کشور با پارک علم و‌فناوری اصفهان کلید خورد و‌ امروز بالای ۵۰ پارک در کشور فعالیت دارند. این پارک‌ها سال گذشته ۱۲۹ همت درآمد داشتند.
– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران به سوالات خبرنگاران حوزه آموزش عالی پاسخ داد.

وی در آغاز سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس گفت: متاسفانه جنگ دومی به ما تحمیل شد و طی ماه‌های گذشته جمعی از دانشمندان حوزه آموزش و دانشگاههای خود را از دست دادیم. ما خوشحالیم که در تاریخ خودمان هیچ وقت به کشوری تجاوز نکردیم. جنگ در اسلام همواره دفاعی است و به همین دلیل ما هرگز شروع کننده جنگ نبودیم. امیدواریم خداوند شر جنگ‌طلبان را از سر دنیا کم کند. البته ما جنگ بلد هستیم، ولی جنگ طلب نیستیم.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به تصویری از وضعیت آموزش عالی کشور به حضور پارک‌های علم و‌ فناوری در کشور اشاره کرد و‌ گفت: این پارک‌ها از دهه 70 در کشور با پارک علم و‌فناوری اصفهان کلید خورد و‌ امروز بالای 50 پارک در کشور فعالیت دارند. این پارک‌ها سال گذشته 129 همت درآمد داشتند. در پارک‌ها محیطی پرانرژی و فعال حاکم است که باید آنها را دید و به نسل جوان معرفی کرد. پارک‌ها اکوسیستمی هستند که تکنولوژی را توسعه می‌دهند. 

سیمایی‌صراف در ادامه با اشاره به سیر آموزش عالی و تبدیل آن به علم و فناوری گفت: دانشگاه‌ها در نسل اول آموزش محور بودند و بیشتر آموزش حکم‌فرما بود. تا سال 57 این روند در دانشگاهها حاکم بود. بعد از آن نسل دانشگاه پژوهش محور ایجاد شد دانشگاهها به مرتبه بالاتر صعود کردند و‌ تحصیلات تکمیلی به دانشگاهها اضافه شد. در نسل سوم دانشگاه کارآفرین ایجاد شد که  در آن ایده‌ها به محصول تبدیل می شدند. لذا پسوند علم و فناوری به وزارت علوم اضافه شد و‌پارک‌های علم و فناوری ایجاد شدند.

وی دانشگاه مسئولیت پذیر را دانشگاه نسل چهارم معرفی کرد و گفت دانشگاه در نسل چهارم باید نسبت به مسائل جامعه و دنیا متعهد و مسئولیت پذیر باشند. چنین دانشگاههایی با ایجاد احساس مسئولیت نسبت به مسائل کشور اساتید و‌ دانشجویان را برای حل مسایل کشور به میدان می آوردند. تعداد چنین دانشگاههایی در کشور کم است و شما رسانه‌ها باید ان را به جامعه معرفی کنید.

وزیر علوم در پاسخ‌ به سوالی درباره سند آمایش آموزش عالی گفت: این سند سالها روی میز وزارت است. هدف از آمایش هدفمند کردن گاهی گفته می شود ما دو هزار و‌سیصد دانشگاه داریم که عدد بزرگی است. تعداد دانشگاه‌های دولتی ما 105 عدد است. دانشگاه آزاد حدود 400 یا 500 واحد دارد. دانشگاه علمی و‌کاربردی و ملی و‌مهارت هم‌ واحدهای مختلفی دارند. دانشگاه به مفهوم واقعی در کشور ما حدود 110 عدد است. تعداد کل دانشگاه‌های کشور با واحدهای دانشگاهی حدود هزار و هشتصد است. البته ما باید به سمت کیفی سازی رویم و به معنی واقعی انها را آمایش کنیم. تمام پرونده آمایش ما آماده است و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده می‌شود.

سهمیه‌های کنکور در آستانه نظم جدید

سیمایی صراف در پاسخ به پرسشی درباره ساماندهی سهمیه‌های کنکور گفت: هدف اصلی رئیس‌جمهور از پیگیری این موضوع، تحقق عدالت آموزشی و ایجاد برابری در دسترسی به امکانات آموزشی است. در طول سال‌ها، سهمیه‌های متنوعی شکل گرفته که برخی دیگر کارکرد اولیه خود را از دست داده و تنها نامشان باقی مانده است.  

به گفته وزیر علوم، موضوع ساماندهی سهمیه‌ها خواست شخص رئیس‌جمهور نیز هست.

وی همچنین افزود: با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد، مطالعات گسترده‌ای برای اصلاح و بهبود این وضعیت انجام شده است. تاکنون سه بار پیشنهادهای مربوطه به رئیس‌جمهور ارائه شده و در آخرین مرحله، نقطه‌نظرات ایشان به‌طور کامل اعمال شده است. اکنون سهمیه‌ها از نظم قابل قبولی برخوردار شده‌اند که پس از انتشار، نتایج آن مشهود خواهد بود. این پیشنهاد باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.  

سیمایی صراف افزود: برای یکپارچه‌سازی فرآیند، نیاز به تفاهم بین‌دستگاهی وجود دارد تا تصویب سهمیه‌ها صرفاً توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود، چرا که در حال حاضر، برخی سهمیه‌ها توسط نهادهایی همچون مجلس یا مراجع دیگر تعیین می‌شود.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد با همکاری همه نهادها، پس از چند دهه، ساختار سهمیه‌ها با واقعیت‌های امروز جامعه منطبق و مشکلات موجود برطرف شود.

 انعقاد 12 هزار قرارداد بین دانشگاهها و صنعت

وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: پیوند دانشگاه با صنعت از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است تا تحقیقات دانشگاهی صرفاً در کتابخانه محدود نشود و به عرصه عمل و توسعه صنعتی برسد. برای این منظور، سامانه‌ای با عنوان «نیازها و ایده‌ها» طراحی شده که در آن شرکت‌ها نیازهای خود را ثبت می‌کنند و پژوهشگران شناسایی می‌شوند. با این حال، هنوز چالش اصلی این است که نیازمندان و توانمندان یکدیگر را پیدا نمی‌کنند تا نیازها به پروژه‌های دانشگاهی تبدیل شود.  

به گفته وزیر علوم، تاکنون در سامانه «نان» 22 هزار و 585 نیاز ثبت شده، اما در سال 1403 تنها 33 مورد و در سال 1404، 137 مورد از این نیازها منجر به قرارداد با دانشگاه شده‌اند که به هیچ وجه قابل قبول نیست، هرچند روند رو به رشد است. همچنین در سامانه «ساطعه» 14 هزار و 670 نیاز ثبت شده که منجر به حدود 200 قرارداد شده است.  

وی تصریح کرد: اکنون حدود 12 هزار قرارداد میان دانشگاه‌ها و بخش صنعت منعقد شده است. این رقم مربوط به دانشگاه‌های دولتی با 35 هزار عضو هیئت علمی است که نشان می‌دهد تقریباً یک‌سوم هیئت علمی با صنعت همکاری دارند؛ نسبتی که نسبت به استانداردهای جهانی عدد پایینی نیست.  

وزیر علوم با اشاره به نقش پارک‌های علم و فناوری، این مراکز را نماد پیوند وثیق دانشگاه و صنعت دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان عمدتاً یا مستقیماً از دل دانشگاه شکل گرفته‌اند یا توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد شده‌اند که اکنون به تولیدکنندگان موفق تبدیل شده‌اند. ارزش فعالیت این شرکت‌ها به 129 همت رسیده است.  

سیمایی صراف بیان داشت: در حوزه آموزش تخصصی برای صنعت، 8430 دانشجوی کارشناسی ارشد و 577 دانشجوی دکتری تخصصی به شیوه استادمحور مشغول به تحصیل هستند و دوره‌های پسا دکترا در حوزه صنعت راه‌اندازی شده است. همچنین با مجوز مقام معظم رهبری، 500 امریه سربازی برای محققان پسا دکترا که در صنعت فعالیت می‌کنند، اختصاص یافته است.

ادامه دارد…‌

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا