تامین بودجه 8300 میلیارد تومانی به ساخت خط دو متروی در اصفهان/فاز اول به زودی افتتاح می‌شود

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان گفت: خط دو متروی اصفهان در اولویت اول مدیریت شهری قرار گرفته و فاز نخست آن از ایستگاه حرم زینبیه تا ایستگاه شاهد در هفته‌های آماده بهره‌برداری خواهد شد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی روح‌الامین با اشاره به سازوکار تأمین منابع مالی برای ساخت مترو در کشور گفت:مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت مجاز است تا 50 درصد هزینه احداث مترو در کلان‌شهرها را پرداخت کند، اما به دلیل شرایط سخت اقتصادی و فشار تحریم‌های غرب، تاکنون هیچ دولتی نتوانسته است به سقف تعیین‌شده برسد و همین امر باعث شده بار اصلی این پروژه‌ها بر دوش شهرداری‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در اصفهان نیز شهرداری نقش اصلی را در پیشبرد این طرح ایفا کرده است. بر همین اساس، امسال با تصویب شورای اسلامی شهر، بودجه‌ای معادل هشت‌هزار و سیصد میلیارد تومان به پروژه خط دو اختصاص یافت که نشان‌دهنده اهمیت ویژه این خط در میان طرح‌های عمرانی شهر است. به همین دلیل، خط دو قطار شهری در صدر اولویت‌های مدیریت شهری قرار گرفته و سایر پروژه‌ها در مراحل بعدی قرار دارند.

روح‌الامین درباره آخرین وضعیت پیشرفت خط دو توضیح داد: در روزهای آینده فاز نخست این خط از ایستگاه حرم زینبیه تا ایستگاه شاهد به طول 5.5 کیلومتر افتتاح خواهد شد. در این مرحله، سه ایستگاه به طور کامل آماده مسافرگیری هستند و دو ایستگاه نیز به صورت عبوری تعریف شده‌اند.

وی با اشاره به تغییر رویکرد در اجرای خط دو نسبت به خط یک گفت: خط دو با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و با هدف کاهش ترافیک و مزاحمت کمتر برای شهروندان اجرا شده است. در خط یک، بیشتر ایستگاه‌ها به روش ترانشه باز یا همان کات‌اندکاور ساخته شد که به انسداد طولانی‌مدت خیابان‌ها و اجرای طرح‌های سنگین ترافیکی منجر می‌شد، اما در خط دو تلاش کردیم بیشتر عملیات حفاری به صورت زیرزمینی پیش برود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان افزود: در این خط، بخش عمده ایستگاه‌ها با روش ریب و شمع احداث شده است و تنها یک ایستگاه با روش NATM پیش رفت. البته در برخی نقاط، به دلیل شرایط خاص ناچار شدیم از روش ترانشه باز استفاده کنیم، به‌ویژه در مکان‌هایی که نیاز به مونتاژ یا خروج دستگاه‌های حفاری غول‌پیکر TBM وجود داشت. به عنوان مثال، شفت کهندژ و شفت دارک برای مونتاژ و خارج‌سازی دستگاه‌هایی با قطر 9.42 متر احداث شد.

روح‌الامین یادآور شد: در بسیاری از ایستگاه‌های خط دو از جمله ایستگاه آمادگاه، ایستگاه امام حسین (ع) و ایستگاه زینبیه، حفاری به شکل زیرزمینی انجام شد و این موضوع باعث شد که هیچ انسداد گسترده یا طرح ترافیکی سنگینی در خیابان‌ها ایجاد نشود. به همین دلیل، شهروندان در زندگی روزمره و رفت‌وآمدهای خود با مشکل خاصی مواجه نشدند و تنها در زمان بتن‌ریزی، بخشی از تجهیزات در سطح شهر مستقر شد.

وی تأکید کرد:این تغییر رویکرد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت خط دو به شمار می‌رود. هدف ما اجرای پروژه با سرعت و کیفیت مطلوب و در عین حال کاهش بیشترین حد از مزاحمت برای مردم است. با تکمیل ناوگان، فاز نخست خط دو به‌زودی وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

انتهای پیام/170

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا