مجوز پروازی هواپیمایی آسمان محدود شد/تشریح تاثیر اسنپ بک بر حمل‌ونقل هوایی

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی از محدود شدن مجوز پرواز هواپیمایی آسمان و تغییر رفتار دولت ترامپ با صنعت هوانوردی ایران خبر داد و تاثیر اسنپ بک در این بخش را تشریح کرد.
– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدحمیدرضا صانعی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به پرسش تسنیم با اشاره به شرایط ناوگان هوایی کشور در دولت چهاردهم اظهار کرد: در این یک‌سالی که از فعالیت دولت چهاردهم می‌گذرد، حدود 22 تا 23 فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شده است.

وی افزود: البته آمار دقیق ممکن است یکی دو مورد اختلاف داشته باشد. برخی شرکت‌های هواپیمایی نیز به دلیل رسیدن عمر ناوگان‌شان یا به‌دلیل الزامات عملیاتی، تعدادی از هواپیماهای خود را از رده خارج کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در گزارش‌های عمومی فقط به ورود هواپیماها پرداخته می‌شود، ادامه داد: همیشه وقتی درباره ورود هواپیما صحبت می‌کنیم، خروجی‌ها را نمی‌گوییم، در حالی‌که این موضوع ممکن است مردم را دچار برداشت اشتباه کند. همیشه به موازات ورود هواپیما، تعدادی نیز از ناوگان خارج می‌شوند.

صانعی با اشاره به روند ورود هواپیما در مدت اخیر گفت: اگر بخواهیم با سال‌های گذشته مقایسه کنیم، در این چند ماه اخیر دولت چهاردهم، وضعیت ورود هواپیماها نسبتاً بهتر بوده و به طور میانگین تعداد بیشتری هواپیما وارد ناوگان شده است. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

تحریم‌ها و تأمین قطعات؛ چالش همیشگی

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص وضعیت تأمین قطعات هواپیما گفت: تحریم‌ها برای ما، چه در قالب اسنپ‌بک و چه قبل از آن، هیچ تفاوتی ندارد. سخت‌گیری‌ها همیشه بوده و همچنان ادامه دارد. روش‌های جایگزینی که شرکت‌های هواپیمایی و کشور در اختیار دارند، همان‌طور با همان سختی ادامه پیدا می‌کند.

صانعی با بیان اینکه با آمدن دولت ترامپ دور زدن تحریم‌ها و محدودیت‌های آمریکا سخت‌تر شد، یادآور شد: قبلاً رفتار آمریکا مبتنی بر مستندات بود، اما حالا رفتارشان به الگوهای رفتاری تغییر کرده است. یعنی اگر ببینند جایی مشابه جای دیگر رفتار شده، همان مسیر را می‌بندند. دیگر با مستندات و مستدلات خیلی کاری ندارند.

آسمان، ایرلاینی با یک هواپیما

وی همچنین با اشاره به وضعیت شرکت هواپیمایی آسمان گفت: در حال حاضر شرکت هواپیمایی آسمان با تنها یک هواپیما فعال است. زمانی این شرکت حدود 28 هواپیما داشت و اکنون به یک هواپیمای فعال رسیده است.

معاون سازمان هواپیمایی تاکید کرد: با این وضعیت، طبیعتاً نمی‌توان یک شرکت را سرپا نگه داشت. نه آن را ادغام می‌کنیم، نه وضعیتش مشخص است. مردم هم متضرر می‌شوند.

صانعی بیان کرد: واقعیت این است که شرکت‌های دولتی ما هم تحت محدودیت‌های بین‌المللی بیشتری هستند و هم در داخل با دست‌وپاگیری بیشتری مواجه‌اند. همان‌طور که برای شرکت‌های خصوصی هم شرایط راحت نیست، اما دست‌کم سرمایه‌گذار خصوصی می‌تواند راحت‌تر تراکنش مالی انجام دهد. هواپیمایی آسمان هم با وجود حمایت‌ها و همکاری‌های سازمان هواپیمایی برای احیا، با چالش‌های جدی روبروست.

محدودسازی مجوزهای پروازی برای حفظ ایمنی و مدیریت بحران

صانعی در ادامه تصریح کرد: از یک‌سو اگر مجوز کمتری به این شرکت بدهیم، همان یک هواپیمای فعال هم درآمد کمتری خواهد داشت و مشکلات شرکت با آن همه پرسنل بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، اگر مجوز بیشتری بدهیم، احتمال بروز مشکلاتی نظیر زمین‌گیر شدن در نجف بیشتر خواهد شد و مردم آسیب می‌بینند. بنابراین، مجوزهای شرکت هواپیمایی آسمان را به‌طور قابل‌توجهی محدود کرده‌ایم تا وضعیت بهتر شود.

وی افزود: اجرای وظایف سازمان هواپیمایی مثل هر کار دیگری می‌تواند هم خوب انجام شود و هم بد. قاعدتاً اگر آسمان با یک شرکت دیگر که در حال رشد است تجمیع شود، وضعیت بهتری پیدا می‌کند؛ ولی اگر درست انجام نشود، مشکلاتش بیشتر خواهد شد. الان آسمان با هزینه‌های بالا و پرسنل زیاد مواجه است و از آن ناوگان گسترده، به تنها یک هواپیمای فعال رسیده که این موضوع هر بنگاه اقتصادی را نابود می‌کند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، تسهیل شرایط برای بهبود وضعیت است؛ مقررات را برایشان شفاف کنیم، بازگو کنیم و رایزنی‌هایی با مالکان شرکت انجام دهیم. اما در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری مالک شرکت‌ها نیست. مالکان می‌توانند این شرکت را احیا کنند یا به مسیر نابودی ببرند. 

وی یادآور شد: ما حتی در شرکت‌های خصوصی هم نمی‌توانیم دخالت کنیم، چه برسد به یک شرکت دولتی که در مالکیت چند هلدینگ دولتی و با ساختار حاکمیتی خاص قرار دارد. با این حال، رئیس سازمان هواپیمایی همواره پیگیر پیشنهادات و راهکارهایی بوده‌اند که بتواند این شرکت را از وضعیت فعلی نجات دهد. امیدواریم مالکان این شرکت(هواپیمایی آسمان)نیز این مسیر را دنبال کنند و مشکلات حل و فصل شود.

خضریان: هواپیمایی آسمان با 2500 نیرو تنها یک هواپیمای فعال دارد
واکنش هواپیمایی آسمان به اظهارات یک نماینده مجلس

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا