خراسان جنوبی بر ریل توسعه؛ بیرجند در مسیر اتصال شرق ایران به آبهای آزاد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، پروژه راهآهن زاهدان–زابل–بیرجند–مشهد به طول حدود 910 کیلومتر، یکی از مهمترین طرحهای حملونقل کشور است که شرق ایران را به شبکه ریلی ملی و بینالمللی متصل میکند. این مسیر از مرز میلک در افغانستان آغاز شده و با عبور از زابل، بیرجند و یونسی، به خط ریلی بافق–مشهد متصل میشود. بیش از 590 کیلومتر از این مسیر از خاک خراسان جنوبی عبور میکند؛ رقمی که نشاندهنده سهم بیسابقه این استان در توسعه ریلی کشور است. بیرجند، بهعنوان مرکز استان، در قلب این مسیر قرار دارد و با اتصال به مشهد در شمال و چابهار در جنوب، به نقطهای راهبردی در ترانزیت منطقهای و بینالمللی تبدیل خواهد شد. این خط آهن، نهتنها حملونقل بار و مسافر را تسهیل میکند، بلکه بستری برای رشد اقتصادی، جذب سرمایهگذاری و رونق تجارت فرامرزی در خراسان جنوبی خواهد بود.
فاز دوم احداث کریدور ریلی شرق کشور در مسیر شمال–جنوب
عباس خطیبی، معاون ساخت راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، با اشاره به اهمیت این پروژه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم گفت: راهآهن زاهدان–مشهد در ادامه مسیر چابهار–زاهدان ساخته میشود و فاز دوم احداث کریدور ریلی شرق کشور در مسیر شمال–جنوب محسوب میشود. با اجرای آن، شبکه ریلی موجود کشور از نقطهای دیگر به ریل مرزی متصل خواهد شد.
وی با تأکید بر نقش خراسان جنوبی افزود: قطعات 7 تا 22 این مسیر، به طول 598 کیلومتر، از استان خراسان جنوبی عبور میکند. این حجم از عبور، جایگاه راهبردی استان را در اتصال شرق کشور به شبکه ریلی ملی و بینالمللی تثبیت میکند.
خطیبی درباره وضعیت اجرایی پروژه گفت: قطعات 10 تا 23 که از محدوده نهبندان تا یونسی را در بر میگیرد، وارد فاز اجرایی شدهاند و پیمانکاران بخش زیرسازی در حال فعالیت هستند. پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر حدود 15 درصد است.
وی به نحوه تأمین مالی پروژه اشاره کرد و گفت: روش تأمین مالی این پروژه از طریق استجازه و تهاتر انجام میشود. هزینه ساخت این مسیر ریلی حدود 1.7 میلیارد دلار برآورد شده است.
ساخت ایستگاههای قائن و بیرجند در دستور کار است
معاون ساخت راهآهن از آغاز ساخت ایستگاههای مسیر خبر داد و افزود: عملیات ساخت ایستگاه گناباد آغاز شده و ساخت ایستگاههای قائن و بیرجند نیز در دستور کار قرار دارد. ایستگاه بیرجند با توجه به موقعیت مرکزیاش در این مسیر، نقش مهمی در حملونقل مسافری و باری خواهد داشت. این مسیر، تکمیلکننده راهآهن چابهار–زاهدان است و با اتصال به مشهد، کریدور شمال–جنوب در شرق کشور را کامل میکند. راهآهن زاهدان–مشهد، بسیاری از شهرهای شرقی کشور را پوشش داده و ظرفیت حملونقل مسافری و باری را بهطور همزمان افزایش خواهد داد.
انتهای پیام/ 257