ساختار نظام آموزشی نیازمند بازنگری است/مدارس باید با تحولات فناورانه همراستا باشند
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی جمالینژاد در شورای آموزش و پرورش استان بر ضرورت تحول در نظام آموزشی تاکید کرد و گفت:اگر میخواهیم نسل آینده همپای تحولات جهانی حرکت کند، باید نگاهمان به آموزش ابتدایی را تغییر یابد و مدارس فناورانه را توسعه دهیم و عدالت آموزشی را بهویژه در مناطق محروم جدی بگیریم.
وی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، بازنگری در ساختار آموزش و پرورش را اجتنابناپذیر دانست و افزود:هیچ نقطهای از استان نباید از خدمات آموزشی محروم بماند. طرح همیار سمپات که به انتقال تجربه و ایجاد انگیزه در میان دانشآموزان اختصاص دارد، با قدرت بیشتری دنبال خواهد شد. همچنین برای حمایت از دانشآموزان کمبضاعت، برنامههای ویژهای پیشبینی شده است.
استاندار اصفهان یکی از چالشهای اصلی این حوزه را توزیع نیروی انسانی عنوان کرد و گفت:توزیع عادلانه معلمان در سراسر استان بهویژه در مناطق کمتر برخوردار در دستور کار قرار دارد. در کنار آن، نوسازی مدارس فرسوده، توسعه کلاسهای مجازی و آموزش معلمان برای شناسایی دانشآموزان با نیازهای خاص، جزو اولویتهای آموزش و پرورش است.
وی با تأکید بر لزوم عبور از روشهای سنتی آموزش، ادامه داد: مدارس باید به سمت خلاقیت، فناوری و انگیزهمحوری حرکت کنند. استفاده از دادهها برای بهبود مستمر کیفیت آموزش، ادغام هنر و ورزش در برنامه درسی و ایجاد مدارس هوشمند از جمله محورهایی است که دنبال میکنیم.
جمالینژاد در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مهاجرت نخبگان آموزشی اشاره کرد و هشدار داد: با وجود سرمایهگذاریهای گسترده، بعضی از خدمات آموزشی صرفاً به بستری برای مهاجرت تبدیل شده است. باید شرایطی فراهم کنیم که معلمان و دانشآموزان به نظام آموزشی کشور احساس چسبندگی داشته باشند و مدارس برای آنان جذابیت واقعی ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه جهان با سرعتی بیسابقه در حال تغییر است، خاطرنشان کرد:تکنولوژی، قیمتها، زبان و حتی فرهنگ در کوتاهترین زمان دگرگون میشود؛ بنابراین آموزش و پرورش هم باید به همان سرعت بهروز شود. ما به یک تحول جدی در کیفیت آموزش ابتدایی نیازمندیم.
اصلاح ساختار نظام آموزشی بدپن تحول در نحوه تربیت معلمان ممکن نیست
در ادامه این جلسه ایوب درویشی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار بر ضرورت تحول اساسی در فرآیند تربیت معلم تأکید کرد و گفت: اگر دانشگاه فرهنگیان بهعنوان نقطه ورود معلم به نظام آموزشی دستخوش تغییر جدی نشود، هرگونه اصلاح در ساختار آموزش و پرورش ناکارآمد خواهد بود. آغاز هر تحول پایدار از معلمی است که با رویکردهای نوین علمی، مهارتی و تربیتی وارد میدان شود.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش از ارکان اصلی توسعه پایدار کشور است، ادامه داد: انتظار تحول واقعی در این حوزه زمانی محقق میشود که اصلاحات از دانشگاه فرهنگیان آغاز گردد. اگر معلمان همان شیوههای سنتی گذشته را فرا بگیرند و بعد در مرحله اجرا برای آنان برنامههای تحولی تعریف کنیم، عملاً با دوبارهکاری مواجه خواهیم شد.
درویشی، تحول آموزشی را صرفاً در ارتقای سطح علمی معلمان خلاصه نکرد و توضیح داد: این تحول باید ابعاد گستردهتری داشته باشد؛ از بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی و بازنگری در روشهای تدریس گرفته تا تقویت روحیه پرسشگری و پژوهشمحوری در کلاسها، ایجاد محیطهای شاد و یادگیرنده در مدارس و شکلدهی به فرآیند جامعهپذیری دانشآموزان.
معاون استاندار تحقق این اهداف را منوط به تأمین منابع دانست و گفت: چنین تغییراتی بدون ابزار، زیرساخت، برنامهریزی دقیق و منابع مالی کافی امکانپذیر نیست. پیشنهادی که در جلسه امروز مطرح شد، باید با جدیت بیشتر در اختیار تصمیمگیران قرار گیرد و حمایت لازم از آن صورت گیرد.
وی عدالت آموزشی را نیز از الزامات اصلی تحول در این حوزه معرفی کرد و افزود: مدارس خاص از جمله سمپاد یا غیردولتیها نباید از این فرآیند کنار گذاشته شوند. عدالت آموزشی یعنی همه دانشآموزان در هر مدرسهای که تحصیل میکنند، از آموزش باکیفیت برخوردار شوند و این حق نباید به طبقه یا گروه خاصی محدود گردد.
درویشی در پایان خواستار شکلگیری یک ساختار دائمی برای پیگیری این مسیر شد و اظهار کرد: تحول آموزشی نیازمند یک ستاد تخصصی، فعال و پایدار است؛ نهادی که با حضور دانشگاهیان، متخصصان آموزشوپرورش و کارشناسان تعلیم و تربیت شکل بگیرد و بتواند این فرآیند را بهصورت هدفمند و مستمر مدیریت کند. موفقیت آینده آموزش کشور به هدفگذاری درست و آغاز دقیق این مسیر وابسته است.
انتهای پیام/170