مرگ خاموش در خیابان‌های گیلان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان با اشاره به باورهای نادرست درباره کلاه ایمنی، گفت: استفاده از کلاه استاندارد نه‌تنها مانع دید نیست، بلکه نقش مهمی در حفظ جان موتورسواران دارد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، در حالی که موتورسیلکت‌سواری به یکی از رایج‌ترین شیوه‌های حمل‌ونقل در شهرهای استان گیلان تبدیل شده، آمارهای نگران‌کننده از مرگ‌ومیر و آسیب‌های شدید ناشی از تصادفات این وسیله نقلیه سبک حکایت دارد.

حوادث رانندگی در ایران پس از بیماری‌های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و ناتوانی به‌شمار می‌آیند و در این میان، موتورسواران بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

در استان گیلان نیز آمارها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از مرگ و میر در تصادفات درون‌شهری مربوط به موتورسیلکت‌سواران است و فقدان استفاده از تجهیزات ایمنی، به ویژه کلاه ایمنی استاندارد، نقش پررنگی در این آسیب‌ها دارد. 

بر اساس اعلام پلیس راهور گیلان، در هر پنج تصادف موتورسیکلت، دست‌کم 65 درصد منجر به آسیب‌های شدید در ناحیه سر و گردن می‌شود؛ آسیبی که اغلب غیرقابل جبران بوده و منجر به مرگ یا ناتوانی دائمی می‌شود، این در حالی است که بیش از 85 درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در معابر درون‌شهری استان، راکبین و ترک‌نشینان موتورسیکلت هستند که از کلاه ایمنی استفاده نکرده‌اند.

سرهنگ فتح‌الله نصیریان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با اشاره به باورهای نادرست برخی موتورسواران درباره محدود شدن زاویه دید با کلاه ایمنی، اظهار کرد: کلاه ایمنی استاندارد نه‌تنها مانعی برای دید نیست، بلکه با طراحی مناسب، امکان دید کافی را فراهم کرده و از برخورد با گرد و خاک، آلودگی و حشرات نیز جلوگیری می‌کند.

به گفته وی، استفاده از کلاه ایمنی تمام‌رخ، تمرکز راکب را افزایش داده و نقش مهمی در پیشگیری از تصادفات دارد. 

پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با هدف حفظ جان شهروندان، اقدامات نظارتی و برخورد قانونی با موتورسواران متخلف را در دستور کار قرار داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با تأکید بر مسئولیت اجتماعی پلیس، بیان کرد: برخی تخلفات و قانون‌گریزی‌ها نه‌تنها جان خود موتورسواران را تهدید می‌کند، بلکه امنیت سایر شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد.

با توجه به اینکه حوادث رانندگی پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، دومین عامل مرگ و ناتوانی در کشور محسوب می‌شوند و در گروه سنی 14 تا 18 سال، علت اصلی مرگ اغلب به موتورسواران مربوط می‌شود ضرورت نهادینه‌سازی استفاده از کلاه ایمنی و رعایت مقررات ترافیکی بیش از پیش احساس می‌شود که پلیس راهور گیلان بر آن است تا با همکاری نهادهای فرهنگی و آموزشی، گام‌هایی مؤثر در جهت ارتقای فرهنگ ایمنی بردارد.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا