طرح امین؛ گامی ریشهای در تربیت نسل آینده انقلاب اسلامی
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیین افتتاحیه فعالیت مبلغان مدارس امین در سال تحصیلی 1405-1404 امروز در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد.
حجت الاسلام حسین معینی مدیر نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در این مراسم عنوان کرد: اگر همکاری مدیران مدارس نبود امکان فعالیت مبلغان امین وجود نداشت از سوی دیگر اگر فعالیت خوب و اثرگذار مربیان نبود هم مدیران استقبالی نمیکردند.
مدیر نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه بیان کرد: امام علی(ع) در نامه 31 نهج البلاغه به امام حسن(ع) میفرماید: «فَبَادَرْتُکَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُکَ وَ یَشْتَغِلَ لُبُّکَ؛ پیش از آن که دلت سخت و فکرت مشغول شود به تأدیب و تربیت تو پرداختم.»
وی با اشاره به اینکه خداوند فرصتی داده است تا در تربیت نسلی تراز برای جمهوری اسلامی تلاش کنیم، اظهار کرد: امام علی (ع) میفرماید: «إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ کَالْأَرْضِ الْخَالِیَةِ مَا أُلْقِیَ فِیهَا مِنْ شَیْءٍ قَبِلَتْهُ ؛ دل نوجوان همچون زمین خالی است که هر چه در آن افکنده شود میپذیرد.» خدا را شاکریم که توفیق داده است و این امانتهای الهی که به ما سپرده شده است را به مسیر درست هدایت و راهبری کنیم.
وی از راه اندازی سامانه جامع تبلیغ خبر داد و بیان کرد: مبلغان امین باید از طریق این سامانه گزارش خود را ثبت کنند. کسانی که هنوز در سامانه ثبت نام کردند زودتر اقدام کنند تا در ارائه گزارش با مشکل مواجه نشوند.
مدیر نهادهای آموزشی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه اضافه کرد: ارزشیابی 12 هزار 600 نفر از مبلغان امین به همت رابطین امین انجام شده است و با پیگیریهای انجام شده به منظور کیفی سازی برنامههای امین و فعالیت مبلغان بخشی از ارزشیابی به آموزش اختصاص داده شده است تا انگیزهای برای گذراندن دورههای مختلفی باشد که برنامه ریزی شده است، زیرا آموزشها در کیفی سازی برنامه اهمیت زیادی دارد.
طرح امین موفق است
در ادامه این مراسم برخی از مبلغین به بیان نکاتی پرداختند. خانم دانا با اشاره به موفقیت طرح امین عنوان کرد: طرح امین به قدری موفق بوده است که باعث خشم دشمنان شده است. مبلغین توانستند با حضور خود جایگاه ویژهای بین کادر، دانش آموزان و خانوادهها پیدا کنند و به زمینههای دینی و اعتقادی حتی مسائل خانوادگی ورود پیدا کردند.
وی با اشاره به اینکه مربیان طرح امین در مدارس توانستند از به کاهش آسیبهایی دانش آموزان با آن مواجهه هستند، کمک کنند، بیان کرد: حضور مبلغان در مدارس نیازمند فراهم ساختن زیرساختها است. برخی از مدارس تقاضای مربی طرح امین دارند که در این زمینه با کمبود مربی مواجه هستیم.
دانا اظهار کرد: با توجه به اینکه بانوان مسئولیت مادری و همسری هم به عهده دارند و با توجه به اهمیت فرزند آوری که وجود دارد نیاز است که زمینه مساعدت با مربیان بانو بیش از گذشته فراهم شود.
پیشنهاد اجرای طرح مبلغیار
حجت الاسلام بیات دیگر مبلغ امین با اشاره به اینکه لازم است که در سطوح پایین حوزه دورههایی با رویکردهای مختلف برای طلاب برگزار شود، عنوان کرد: اگر طلبهای به عرصه تعلیم و تربیت علاقه مند است به عنوان مبلغیار در کنار مبلغان با تجربه حضور پیدا کند تا مهارتهای خود را کامل کند.
وی با بیان اینکه نقشه راه ما در کلام رهبر معظم انقلاب وجود دارد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سه سال اخیر در دیدار با معلمان بر هویت ملی، دینی و انسانی تاکید کردند. ما نیز باید بر این امر اهتمام بیشتری داشته باشیم.
بیات با اشاره به اهمیت تقویت انگیزه بخشی گفت: مبلغان باید مدیریت کلاس، مهارتهای ارتباطی، مخاطب شناسی را فرا بگیرند. مبلغان امین باید بدانند برای هر گروه سنی چه مطالبی را بیان کنند. راه عمل به این مهم برگزاری کارگاه است.
لزوم حمایت از مبلغان طرح امین
خانم فرضی هم از مبلغان امین عنوان کرد: تعداد مبلغین کم است و نیاز به افزایش دادیم. مسائل معیشتی مبلغان مورد توجه قرار بگیرد همچنین رایزنیهایی شود که مبلغان امین نیز بتوانند از برخی از امکانات آموزش و پرورش مانند خانه معلم و اسکان فرهنگیان استفاده کنند.
وی با اشاره به لزوم داشتن یک کلاس منظم برای مبلغان امین اظهار کرد: در برخی از مدارس اجازه حضور در کلاس داده نمیشود. نیاز است رایزنیهایی انجام شود که کلاسهای منظم به مبلغان اختصاص داده شود.
ارتباط با نسل z و آلفا مسأله جدی است
حجت الاسلام والمسلمین رضایی شورکی مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزههای علمیه کشور هم به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم اظهار کرد: رویکردها نسبت به طرح امین مثبت است اما موانعی وجود دارد که باید رفع شود.
وی با اشاره به اینکه ارتباط با نسل z و آلفا مسأله جدی است که در سراسر جهان با آن مواجه هستند، ادامه داد: مبلغان با این نسلها در مدارس ارتباط دارند و با مسائل و چالشهای آنان آشنا هستند.
مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات این نسل 50 مولفه شخصیتی دارند، افزود: بر اساس تحقیقات این نسل دین گریز نیستند و تمایل معنوی در آنها زیاد است اما با روشهای موجود دین پذیر نخواهند شد. درس اخلاق، نکات عرفانی و… برای این نسل متفاوت است. این مساله باید به صورت تخصصی در طرح امین مورد توجه قرار بگیرند زیرا برای ارتباط بهتر و تربیت این نسل باید در کنار دانش حوزوی با دیگر علوم هم آشنا بود، زیرا خطاها و انحرافات در دبستان و دبیرستان نمود ندارد بلکه در مقاطع بالاتر مانند دانشگاه و ازدواج بروز خواهد داشت.
رضایی شورکی با اشاره به اینکه لازم است شورای تخصصی این نسل ایجاد شود تا محتوا لازم برای مبلغان تولید شود، اضافه کرد: این نسل در آینده حکمرانان انقلاب اسلامی خواهند شد به همین خاطر باید در مدارس ارتقا پیدا کنند.
وی اظهار کرد: زمینههای هنری این نسل بالا است و هنر را بهتر از نسلهای گذشته میفهمند همچنین شجاعت و ریسک پذیری بالاتری دارند، کارهای بزرگتری میتوانند انجام دهند. یکی از کارهای سخت در رابطه با این نسل همدلی است که تصور میکنیم این کار را به خوبی میدانیم در حالی که کاری بسیار سخت است. این نسل نیازمند محبت است با احترام و توجه میتوان آنها را جذب کرد.
اهمیت دانش عمومی مشاوره
مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزههای علمیه کشور در رابطه با اهمیت دانش عمومی مشاوره گفت: باید دانشی عمومی در رابطه با مشاوره داشته باشیم که بتوانیم در عرصههای تبلغی موفق باشیم. با دورههایی که حوزههای علمیه برگزار میشود مبلغان میتوانند توانایی استعداد یابی عمومی، شناخت ویژگیهای فرد و… فرا بگیرند. زود رنجی از جمله ویژگیهای این نسل است که خود افراد نیز از ان رنج میبرند اگر مبلغان بتوانند در این زمینه با آموزش تکنیکهایی برای آنها راه حل داشته باشند مخاطب جذب خواهد شد.
بایستههای مبلغان طرح امین
وی اظهار کرد: هر مبلغ امین اگر بخواهد در تراز انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی گام بردارد نیازمند بایستههایی است. اولین بایسته تهذیب است. مبلغ امین نیاز به یک استاد سیر سلوک و معرفتی دارد. نمیتوان با تهذیب یک طلبه ساده به مدارس رفت زیرا مبلغان در مسیری گام برداشتند که مسیر انبیا است.
رضایی شورکی ادامه داد: بایسته علمی دومین بایستهای است که باید مورد توجه مبلغان امین باشد. مبلغان نیازمند پنج علم فلسفه اسلامی، اخلاق اسلامی، عرفان اسلامی، تربیت اسلامی و جامعه شناسی و روانشناسی است. بایسته سوم تخصصی است؛ یعنی همه مسائل را به صورت تخصصی این نسل فرا بگیرند.
وی با اشاره به اینکه بایسته چهارم شخصیتی است، افزود: همه افراد مناسب امین نیستند. باید مولفه های شخصیتی برای تربیت دیگران داشته باشند. همچنین مبلغان باید از نظر شخصیتی نیز دائم خود را رشد دهند تا بتوانند دانش آموزان را نیز رشد دهند.
مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزههای علمیه کشور اظهار کرد: مبلغان امین دفترچه ثبت تجربه داشته باشند و این تجارب را به در اختیار دیگران قرار بدهند. گاهی مبلغان امین نیز در معرض آسیبهایی قرار میگیرند مثلاً در روند زندگی و سبک زندگی شان اختلال ایجاد میشود یا اینکه باعث میشوند افراد به آنها وابسته شوند.
فعالیت 150 فرقه در ایران / فرقهها بر روی زنان و کودکان تمرکز کردهاند
حجت الاسلام و المسلمین اسکندری کارشناس فرق و ادیان هم در این مراسم عنوان کرد: در ایران حدود 150 فرقه در حال فعالیت هستند که همه این فرق با ارکان نظام به نوعی تضاد دارند و همه تئوریسینهای نظام سلطه به دنبال استفاده از این امر هستند.
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب درباره کودکان و مهدکودکها فرمودند «این یک امر حاکمیتی است که نباید در اختیار دشمن قرار بگیرند.» فرقه ها بر روی این مساله سرمایه گذاری کردند و کودکستانهایی دارند.
کارشناس فرق و ادیان اظهار کرد: بهائیت در سند تمشیت خود یعنی گسترش فرهنگ برون نگر و ایجاد جمعیت پویا خود بیان میکند که سرمایه گذاری اصلی باید بر روی کودکان و زنان باشد و هر فرد بهائی باید یک اقدام اجتماعی برای براندازی نظام و برقراری سلطنت بهائی در ایران داشته باشد و این باید در حوزه کودکان شروع شود و باید تبدیل به گفتمان اجتماعی شود. مثلاً در گروههای اجتماعی و همسایگان فردی که نمیتواند فرزندش را مهدکودک بگذارد و کاری دارد را شما نگهداری و تربیت کنید.
وی اظهار کرد: بهائیت برای خود هفت مرحله تعیین کرده است که دو مرحله آخر برپایی سلطنت در ارض موعود یعنی ایران و برپایی سلطنت در همه جهان است. معتقد هستند پنج مرحله را گذراندهاند و در مرحله ششم یعنی مرحله برپایی سلطنت در سرزمین موعود هستند.
اسکندری ادامه داد: پروژهای دیگری که دنبال میکنند برای سنین 4 تا 14 سال دارند. در بیان ویژگیهای این نسل بیان میکنند که این نسل تابعیت چندانی از پدر و مادر ندارد و پدر و مادر تابع آنها هستند، از سوی دیگر این نسل تابع اینترنت هستند. در دستورالعملهای خود بیان کردند اگرمی خواهید موفق باشید باید برای این نسل برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنید.
کارشناس فرق و ادیان بیان کرد: فقر اعتقادی در خانوادهها وجود دارد. مدارس و کودکستانها یکی از مهمترین مکانهایی هستند که باید در این زمینه سرمایه گذاری جدی کنند.
وی با اشاره به اینکه جریانهای فرقهای بعد از سال 1396 به ویژه 1401 حرکتهای مغرضانهشان جهش زیادی داشته است، افزود: در سال 1396 و 1398 حضور جریانهای فرقهای پر رنگ بود. در سال 1401 نیز خشنترین اقدامات را جریانهای فرقهای انجام دادند. اولین سنگ را به شهید عجمیان را یکی از جریانهای فرقهای زد همچنین آخرین بتنی که بر شهید عجمیان میزنند که باعث شهادت وی میشود را نیز یکی از افراد جریانهای فرقهای زده بود. گردانند جریان اکباتان نیز یک عرفان حلقهای بود. در جریان جنگ 12 روزه نیز بیشترین حمایتها و فعالیت در فضای رسانهای را جریانهای فرقهای مانند بهایئت و فرقههای نوظهور داشتند.
در امور تربیتی کیفیت بر کمیت اولویت دارد
حجت الاسلام والمسلمین نیکزاد دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش هم عنوان کرد: جریان توحیدی به واسطه پیامبر(ص) رقم خوده است و علمای ربانی آن را ادامه دادند. امروز این عَلَم دست شما است. شما در صف با افرادی مواجه هستید که تاکنون به آنها دسترسی نداشتیم.
وی ادامه داد: در مساجد و حسینیهها با افراد متعددی ارتباط داریم اما امروز شما در مدارس با کسانی ارتباط دارید که ما دسترسی نداریم، زیرا برخی از این افراد ارتباطی با مساجد یا حتی رسانه ملی ندارند. در این امر قصد قربت برای خدا کنید تا نتیجه آن را ببینید.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اولویت با کمیت نیست بلکه در کارهای تربیتی اولویت با کیفیت است. کارها با مداومت میتواند موثر باشد. کارها را با توجه به ظرفیت مدارس و منطقه انجام دهید.
وی گفت: همه مبلغین در مدارس «رسانه» هستند به همین خاطر هم فرصت و هم تهدید هست. اگر اقدام خوبی انجام دهید مورد توجه همه است اما اگر کار اشتباهی هم سر بزند برجسته میشود.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اضافه کرد: نگاه توحیدی جریانی است که باید در مدارس دنبال شود. نگاه ما به معلم نیز باید بر اساساً همین نگاه باشد است. نباید شآن معلم را به تسهیل گری تقلیل دهیم؛ زیرا معلم باید مسیر درست را نشان دهد. در بحث مهارتی میتواند راهکارهای بدهد اما قبل از آن باید مسیر درست را نشان بدهد.
وی یادآور شد: برای موفقیت باید محبوبیت ایجاد شود. محبوبیت امری اکتسابی است. در مباحث و فضاهای شبهه داری مانند غیبت حضور نداشته باشید. وقتی دیگران ببینند که حتی در مجلس غیبت حضور هم ندارید اثر مثبت خواهید داشت.
نیکزاد بیان کرد: دانش آموزان با نقش سپاری جذب میشوند. دانش آموزان دوست دارند دیده شوند به همین خاطر به آنها مسئولیت بدهید تا احساس شخصیت پیدا کنند.
وی گفت: خانواده مهترین سلول جامعه است. برای خانوادهها وقت بگذارید و با آنها صحبت کنید زیرا اگر اخلاق و منش خوب از شما ببینند موفق میشوید. با مدیران مدارس تقابل نکنید اگر فضای تقابلی ایجاد شد مدرسه را عوض کنید زیرا دیگر امکان اقدام ندارید. در کارهای اجرایی با مدیران همکاری و همراهی کنید اما همه وقت خود را در این زمینه صرف نکنید زیرا اغلب وقت شما باید صرف اقدامات تربیتی تان شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آن چیزی که امروز داشته ما از دین و مذهب است به خاطر امام حسین (ع) است حتی انقلاب اسلامی نیز از برکات امام حسین (ع) است. برای علاقه مند کردن دانش اموزان به امام حسین (ع) وقت ویژه بگذارید.
طرح امین یک کار ریشهای است
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر در آموزش و پرورش از همان دوران ابتدایی به درستی عمل شود در خیابان با برخی پدیدهها مواجه نخواهیم شد. کار ریشهای این است که اعتقاد دانش اموزان درست شود. اگر مسائل اعتقادی درست شود مشکلات دیگر هم درست میشود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی(ره) بیان کردند همه شبهاتی که در نسل جوان وجود دارد مرتبط با شش موضوع معرفت شناسی، فلسفه اخلاق، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست است. باید افرادی را تربیت کنیم که وقتی وارد مدارس میشوند بتوانند به شبهات این شش عرصه پاسخ دهند البته این پاسخگویی باید به زبان همان دانش آموزان باشد. به خاطر فضای مجازی گستردگی این شبهات از مقطع ابتدایی تا دانشگاه وجود دارد.
روانبخش اظهار کرد: جلسات مشترکی برای حمایت از طرح امین در مجلس برگزار شود، زیرا طرح امین کار ریشهای است و اگر محقق بشود آثار و برکات زیادی دارد.
در طرح امین به دنبال خروجی هستیم
حجت الاسلام والمسلمین حسین رفیعی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه هم با بیان اینکه همه ما سرباز دین و انقلاب هستیم، عنوان کرد: در طرح امین به دنبال خروجی هستیم و اگر توانستیم آسیبهای اجتماعی در مدرسه را کاهش بدهیم، تقید به نماز را ارتقا بدهیم، سبد مطالعه دانش آموزان ارتقا پیدا کند و پیوند با مسجد ارتقا باید موفق بودهایم. توجه صرفاً کَمی به اقدامات نادرست است زیرا کار کیفی مهمتر است.
وی با اشاره به اینکه آموزشهای مبلغان باید اغلب حضوری باشد زیرا موثرتر است، گفت: طلبه باید به فلسفه، اندیشه های شهید مطهری، تاریخ، روش تحلیل، مباحث رسانهای و سواد رسانه تسلط داشته باشد زیرا در عرصه جنگ نرم در ابعاد مختلف نبرد داریم. کار زیربنایی امروز شما چند سال دیگر خود را نشان میدهد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه در رابطه با مسأله معیشت و بیمه مبلغین امین به صورت جدی پیگیری میکنیم، بیان کرد: اهمیت کار تربیتی و حضور مبلغان بر کسی پوشیده نیست. رضایت مندی که نسبت به امین وجود داشته بیشتر از طرحهای دیگر بوده است.
انتهای پیام/