تعریض جاده «ننهم وای» در کریدور ارس در مراحل پایانی قرار دارد
بهگزارش خبرگزاری تسنیم از جلفا، فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راهوشهرسازی جمهوری اسلامی ایران در بازدید مشترک با شاهین مصطفییف، معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان از پروژه تونل «ننهم وای» واقعدر کریدور ارس، با تشریح آخرین وضعیت طرحهای عمرانی کریدور کلاله-جلفا، گفت: با تأمین اعتبارات و تسریع عملیات اجرایی، تا نوروز پیشرو بخش عمدهای از مسیر جادهای و ریلی کریدور ارس در محور ننهم وای به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با اشاره به عملیات اجرایی تونل محور «ننهم وای»، گفت: این تونل و محور ارتباطی جلفا ـ سیهرود یکی از کلیدیترین بخشهای کریدور ارس است که در یک سال گذشته با سرعت چشمگیر تعریض و بهسازی شده و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه ایران در تقاطع کریدورهای شرق ـ غرب و شمال ـ جنوب قرار دارد، گفت: کریدور کلاله-جلفا این امکان را میدهد که جمهوری آذربایجان به عنوان کشور برادر، دوست و همسایه، ارتباطات خود را از آسیای مرکزی به سمت اروپا گسترش دهد. این مسیر کوتاهترین، سهلترین و امنترین راه حمل بار از شرق به غرب است و هم در بخش ریلی و هم جادهای کارکرد دارد.
صادق با اشاره به اهمیت چندبعدی کریدور ارس اظهار کرد: این محور نهتنها شرق و غرب، بلکه شمال و جنوب را به هم متصل میکند و امکان ارتباط خلیج فارس با دریای سیاه را نیز فراهم میآورد. این پروژه در واقع حلقهای از زنجیره اتصال آسیا و اروپا محسوب میشود.
وی، از پل کلاله ـ آقبند به عنوان دیگر پروژه مهم یاد کرد و گفت: این پل تا پایان سال تکمیل خواهد شد و با توجه به تفاهمهای صورتگرفته، تلاش داریم تا نوروز سال جاری مسائل مربوط به ترانزیت را نهایی کنیم تا رانندگان کامیون بتوانند به سهولت از مرز عبور کنند.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه حدود 53 کیلومتر از مسیر ریلی کریدور ارس در خاک ایران قرار دارد، گفت: رایزنیهای دوطرفه در حال انجام است تا عملیات اجرایی این بخش نیز آغاز شود. این اتصال ریلی در آینده نزدیک میتواند حلقهای کلیدی در پیوند آسیای مرکزی به اروپا باشد.
صادق تأکید کرد: مهمترین موضوع در پیشبرد این طرحها تأمین اعتبارات است. با پیگیریهای مداوم و تأکید شخص رئیسجمهور منابع مالی لازم تأمین شده و همین امر باعث شده سرعت پیشرفت کار افزایش یابد.
وی با اشاره به پیامدهای اقتصادی این طرح، گفت: با تکمیل این کریدور، شاهد افزایش حجم ترانزیت از آذربایجان به ایران و اروپا و بالعکس خواهیم بود و ایمنی حملونقل ارتقا مییابد. این پروژه نه تنها به نفع دو کشور بلکه به سود کل منطقه و اتصال پایدار میان آسیا و اروپا است.
انتهای پیام/