تهیه 200 گزارش آسیبشناسی از کردستان/ترک تحصیل بین دختران افزایش یافت
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، محمد امین حیدری، پیش از ظهر امروز در کمیسیون علمی تخصصی با موضوعیت وضعیت اشتغال به تحصیل و ترک تحصیل دانشآموزان در استان که در سازمان بازرسی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بازرسی به عنوان نهاد نظارتی کشور، مأموریت اصلی خود را در تولید گزارشهای کارشناسی و پیگیری اجرای مفاد آنها تعریف کرده است. در همین راستا، به منظور ارتقای کیفیت گزارشها و بهرهمندی از ظرفیتهای علمی و پژوهشی کشور، ساختاری تحت عنوان کمیسیونهای علمی ـ تخصصی شکل گرفته است.
وی افزود: در این کمیسیونها، از ظرفیت اساتید دانشگاه، پژوهشگران و کارشناسان صاحبنظر در موضوعات مختلف بهره گرفته میشود؛ صرفنظر از اینکه این افراد در حال حاضر عهدهدار سمت مدیریتی باشند.
معاون سازمان بازرسی استان کردستان تصریح کرد: هدف اصلی از تشکیل این کمیسیونها، استفاده از دانش و تجربیات تخصصی برای شناسایی مسائل، تحلیل وضعیت موجود و مطلوب، ارائه راهکار و در نهایت تدوین گزارشهای جامع و کاربردی است.
وی با بیان اینکه ابتدا موضوعات اولویتدار شناسایی میشوند، گفت: در این مرحله، فاصله وضعیت موجود با وضعیت مطلوب در حوزههای مختلف به عنوان “مسئله” تعریف شده و متناسب با اهمیت و گستردگی آن، در سطح استانی یا ملی در کمیسیون علمی ـ تخصصی مطرح میگردد. پس از بحث و تبادل نظر میان اعضا و کارشناسان مدعو، یک گزارش آسیبشناسی همراه با راهکارهای اجرایی تهیه و به دستگاههای ذیربط اعم از مدیران استانی، استانداری، مقامات قضایی و مسئولان ملی (از جمله ریاست جمهوری، معاون اول، وزرا و سایر مقامات ذیربط) ابلاغ میشود.
حیدری با اشاره به نتیجه فعالیت کمیسیونهای علمی ـ تخصصی در بازرسی کل استان، از تدوین و ارسال بیش از 200 گزارش آسیبشناسی کارشناسانه خبر داد و عنوان کرد: این گزارشها ضمن ارائه به مسئولان مربوطه، در بسیاری از موارد وارد فرآیند اجرا شده و پیگیریهای لازم تا حصول نتیجه نهایی همچنان ادامه دارد. به عنوان نمونه، گزارش مربوط به وضعیت دریاچه زریبار به عنوان یک موضوع ملی در کمیسیون مطرح و در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: هدف از این جلسه، واکاوی علل و عوامل مؤثر در ترک تحصیل، بررسی آثار و پیامدهای آن، و ارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش این پدیده در سطح استان است.
معاون سازمان بازرسی استان کردستان اذعان داشت: آمارهای موجود نشان میدهد وضعیت اشتغال به تحصیل در استان، در مقایسه با سایر استانها دارای تفاوتهای معناداری است. به عنوان نمونه، در برخی استانها ترک تحصیل بیشتر در مقطع ابتدایی مشاهده میشود، حال آنکه در استان ما بیشترین موارد در مقطع متوسطه دوم رخ میدهد.
حیدری عنوان کرد: همچنین، شواهد اولیه حاکی از آن است که ترک تحصیل در بین دانشآموزان دختر بهویژه در مناطق روستایی نمود بیشتری دارد. این تفاوتها، لزوم تحلیل عمیقتر و متناسب با شرایط بومی استان را دوچندان میکند.
انتهای پیام/481/