2370 کودک بازمانده در کردستان/200 دانش‌آموز وارد مدرسه نشدند

معاون آموزش و پرورش استان کردستان، گفت: ۲۰۰ دانش‌آموز کردستانی واجد شرایط تحصیل وجود دارند که صرفاً به دلیل بی‌توجهی یا مشکلات خانوادگی والدین وارد مدرسه نشده‌اند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرهاد کسنزانی، ظهر امروز در کمیسیون علمی تخصصی با موضوعیت وضعیت اشتغال به تحصیل و ترک تحصیل دانش‌آموزان در استان که در سازمان بازرسی کردستان برگزار شد، در خصوص سامانه‌ها و وضعیت دوره ابتدایی و مهاجرت خانوارها اظهار کرد: استان کردستان مهاجرپذیر و در عین حال مهاجرفرست است. بسیاری از کودکانی که در استان متولد می‌شوند، همراه خانواده به استان‌های دیگر یا حتی خارج از کشور (به‌ویژه عراق) مهاجرت می‌کنند. این کودکان در آمار استان باقی می‌مانند، در حالی که واقعاً در استان حضور ندارند.

وی با اشاره به وضعیت فوتی یا بیماری شدید افزود: سالانه مواردی مشاهده می‌شود که کودک فوت کرده یا به دلیل مشکلات جسمی و ذهنی شدید، آموزش‌پذیر نیست، اما چون خانواده مراتب را به ثبت‌احوال اطلاع نداده‌اند، همچنان در آمار استان ثبت شده‌اند. بر اساس تفکیک انجام‌شده، از میان حدود دو هزار و 370 کودک بازمانده، 366 نفر جزء دانش‌آموزان استثنایی هستند که امکان حضور در کلاس‌های عادی را ندارند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان به چالش به‌روزرسانی آدرس: اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از اطلاعات موجود از خانواده‌ها قدیمی و غیرواقعی است. به همین دلیل، فرآیند پیگیری و شناسایی دقیق دشوار شده است. در حال حاضر برای هر پنج دانش‌آموز بازمانده، یک مدیر یا معلم علاقمند مأمور می‌شود تا به‌صورت میدانی پیگیری کند.

وی تصریح کرد: ضروری است سازمان‌هایی مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها، شرکت مخابرات (به دلیل دسترسی به شماره‌های فعال)، و دانشگاه‌های علوم پزشکی (به دلیل ثبت اطلاعات به‌روز) داده‌های خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا امکان شناسایی دقیق‌تر کودکان بازمانده فراهم شود.

کسنزانی با اشاره به اینکه نرخ پوشش تحصیلی خالص (6 تا 11 سال) در استان بیش از 99 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه‌ای از استان، دانش‌آموزی به دلیل نبود فضای آموزشی از تحصیل بازنمانده است. 

وی عنوان کرد: موارد معدود بازماندگی در دوره ابتدایی (کمتر از 200 نفر) عمدتاً ناشی از عوامل اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها است، برای مثال خانواده‌هایی که در سکونتگاه‌های غیررسمی (نظیر کار در گاوداری یا مرغداری) ساکن هستند و توان پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب یا سرویس مدرسه را ندارند.

معاون آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه موارد موجود عمدتاً ناشی از دو عامل اصلی است، افزود: نخست عوامل اقتصادی: برخی خانواده‌ها فرزندان خود را به‌عنوان کودک کار به محیط‌های کاری مختلف (مانند مکانیکی، مشاغل خدماتی یا حتی کولبری در مناطق مرزی) می‌فرستند. در چنین شرایطی، خانواده‌ها با این استدلال که کودک می‌تواند ماهانه درآمدی برای خانواده ایجاد کند، مانع تحصیل او می‌شوند. 

کسنزانی مشکلات خانوادگی و فرهنگی را از دیگر وضعیت این حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: حدود 200 دانش‌آموز واجد شرایط تحصیل وجود دارند که صرفاً به دلیل بی‌توجهی یا مشکلات خانوادگی والدین وارد مدرسه نشده‌اند. به منظور پیگیری دقیق، برای هر پنج دانش‌آموز بازمانده، یک معلم یا مدیر مسئولیت شناسایی و مراجعه به منزل را بر عهده دارد.

انتهای پیام/486/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا