بیش از 25 هزار دانشآموز کردستانی تحت حمایت قرار گرفتند
رضا طوسی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان کردستان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از حمایت از دانشآموزان نیازمند خبر داد و اظهار کرد: موضوع بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل دانشآموزان عمدتاً تحت تأثیر مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. این عوامل تأثیر مستقیم بر فرزندان مشغول به تحصیل در استان دارد و نمیتوان هر یک از این مسائل را به تنهایی مؤثر دانست.
وی افزود: در حوزه کودکان کار و خیابان، خانوادهها گاها به دلایل فرهنگی اجازه ادامه تحصیل فرزند خود را نمیدهند یا باور دارند که یادگیری سواد کافی است و فرزند باید به کسب درآمد و کمک به معیشت خانواده بپردازد. این امر در کنار مشکلات اقتصادی و وجود آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد یا بیماری روانی والدین، دانشآموزان را به ترک تحصیل سوق میدهد.
مدیرکل کمیته امداد استان کردستان با اشاره به اینکه 80 هزار خانواده و بالغ بر 163 هزار کردستانی تحت پوشش این نهاد هستند، خاطرنشان کرد: 25 هزار و 885 نفر تحت پوشش کمیته امداد بوده که از این تعداد 51 درصد دختر و 49 درصد پسر هستند؛ 38 درصد در مناطق روستایی و 62 درصد در مناطق شهری هستند.
وی درباره توزیع تحصیلی دانشآموزان تحت پوشش عنوان کرد: 23 درصد: دوره ابتدایی اول، 27 درصد: دوره ابتدایی دوم، 28 درصد: متوسطه اول و 22درصد: متوسطه دوم هستند.
طوسی بیان کرد: در میان افراد تحت پوشش، 1572 نفر دانشجو و 698 نفر در برنامههای نخبهپروری مشارکت دارند.
وی از شناسایی 20 نفر از دانشآموزان ترک تحصیل در سال گذشته در استان خبر داد و عنوان کرد: اقدامات حمایتی همچون گرفتن مشاورین مجرب تحصیلی، تأمین منابع و بستههای آموزشی و برگزاری کلاسهای تقویتی و جبرانی برای این افراد صورت گرفته است.
مدیرکل کمیته امداد استان کردستان اذعان داشت: عوامل فردی مانند ضعف درسی، بیعلاقگی به تحصیل و نیاز شدید مالی و عوامل خانوادگی و اجتماعی شامل فقر، کمسوادی والدین، مشکلات خانوادگی و ازدواج زودهنگام دختران، از مهمترین دلایل بازماندگی تحصیلی است.
طوسی با بیان اینکه اقدامات حمایتی شامل حمایتهای مالی، معیشتی و آموزشی، همکاری تمام دستگاههای اجرایی، به ویژه صدا و سیما، و اجرای قوانین حمایتی و حاکمیتی، میتواند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد، اظهار داشت: در روستاها، اختصاص یک معلم برای هر دو دانشآموز در مناطقی مانند اورامان و عباسآباد مثال موفقی از تلاش برای جلوگیری از ترک تحصیل بوده است. همچنین، توسعه مدارس شبانهروزی در مناطق کمبرخوردار و روستایی میتواند نقش مؤثری در کاهش بازماندگی تحصیلی ایفا کند.
انتهای پیام/483/