انتقاد بازرس کل کردستان به وضعیت تحصیلی/33 درصد در بانه ترک تحصیل کردند
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، عیسی هواسی، ظهر امروز در کمیسیون علمی تخصصی با موضوعیت وضعیت اشتغال به تحصیل و ترک تحصیل دانشآموزان در استان که در سازمان بازرسی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: کمیسیونهای علمی و تخصصی چند سالی است در سازمان بازرسی کل کشور با حضور اساتید و نخبگان تشکیل شده است. این کمیسیونها بر موضوعات کلان تمرکز داشته و با برگزاری جلسات تخصصی، مسائل را مورد واکاوی قرار میدهند. این جلسات صرفاً برای بحث و تبادل نظر نیست؛ بلکه پس از آن، پیگیریهای لازم انجام شده، تکالیف مشخص خواهد شد و اقدامات مطالبهگری به نتیجه خواهد رسید.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته، وضعیت اشتغال و ترک تحصیل دانشآموزان است، افزود: اهمیت این مسئله از آن جهت است که سوادآموزی نقش بسیار تعیینکنندهای در حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد.
بازرس کل استان کردستان گفت: بر اساس آسیبشناسی انجامشده، بخشی از جمعیت در معرض آسیبهای اجتماعی شامل افرادی است که ترک تحصیل کردهاند یا از سطح سواد کافی برخوردار نیستند. این امر تأثیر مستقیمی بر افزایش پروندههای ورودی دستگاه قضا و جمعیت کیفری زندانها دارد و اهمیت پرداختن به آن را دوچندان میکند.
وی با ذکر اینکه یکی از مشکلات اصلی در این حوزه، نبود آمار دقیق و قابل اتکا است، به موضوع هدایت تحصیلی اشاره و تصریح کرد: هدایت تحصیلی باید از مقطع ابتدایی آغاز و بر اساس استعدادیابی، علاقه و توانمندی دانشآموز، مسیر آموزشی و تقویتی متناسب انتخاب شود. خانوادهها نیز باید در این مسیر توجیه شوند تا با علایق واقعی فرزندان خود همسو باشند و از فشارهای نادرست جلوگیری شود.
هواسی با ذکر اینکه یکی از مشکلات مهم دیگر افزایش هزینههای آموزشی نسبت به دورههای قبل است، همچنین ابزارهای آموزشی تغییر کرده و توقعات خانوادهها افزایش یافته است، اظهار داشت: سازمان بازرسی با تعیین تکالیف عملیاتی، پیگیری مستمر و مطالبهگری، تلاش خواهد کرد تا نتایج ملموس و مؤثری در این حوزه حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه موضوع فناوری و استفاده از تکنولوژی در آموزش مهم است، خاطرنشان کرد: برخی دانشآموزان در استفاده از فناوری نسبت به معلمان خود پیشرو هستند و این موضوع نیازمند آموزش معلمان در حوزه تکنولوژی و روشهای نوین تدریس است تا بتوانند با دانش روز، آموزش مؤثر ارائه دهند.
بازرس کل کردستان با ذکر اینکه براساس آمار فعلی استان، برخی شهرستانها وضعیت مناسبی ندارند و درصد بالایی از دانشآموزان از تحصیل جا مانده یا ترک تحصیل کردهاند، اذعان داشت: در شهرستان بانه: 33 درصد، شهرستان سروآباد: 29.5 درصد، شهرستان مریوان 21 درصد و شهرستان سقز: 18 درصد و سایر شهرستانها وضعیت بهتر است. این موضوع نیازمند توجه ویژه و اقدامات هدفمند است.
وی ادامه داد: با توجه به پیشنهادات همکاران، به ویژه دانشگاهها، مقرر شد کارگروه ویژهای با محوریت سازمان بازرسی تشکیل شود. این کارگروه به صورت تخصصی روی شهرستانهای دارای مشکل تمرکز و وظیفه مطالعات و پژوهشهای میدانی را برعهده خواهد داشت. هدف این است که با انجام پژوهشهای تمامشماری و تهیه پرسشنامه دقیق، بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت دانشآموزان در این شهرستانها ایجاد شود. اطلاعات لازم از منابع مختلف مانند ثبت احوال و دستگاههای مرتبط تکمیل خواهد شد تا تصویر دقیقی از وضعیت ترک تحصیل و جاماندگی دانشآموزان به دست آید. این طرح سال آینده اجرا میشود.
بازرس کل کردستان با تأکید بر اینکه این کارگروه باید به دانشگاه مربوطه متصل و تحت نظارت مستقیم ما فعالیت کند تا در طول اجرای تحقیقات، هر گونه مورد مصداقی که توسط آموزشوپرورش یا مسئولین محلی مشاهده شد، پیگیری و اقدام شود، افزود: اگر دانشآموزانی به دلیل مشکلات اقتصادی، بیماری یا دلایل قابل حل از تحصیل بازماندهاند، با حمایت دولت و اجرای نظام تکخدمتی، بتوانیم زمینه بازگشت آنان به تحصیل را فراهم کنیم. در این زمینه، مدیران کل کمیته امداد و بهزیستی استان میتوانند همکاری لازم را داشته باشند.
وی تأکید کرد: این اقدامات به عنوان مصوبه جزو برنامههای سال جاری خواهد بود تا در فاصله زمانی انجام تحقیقات جامع، حداقل تعدادی از دانشآموزان محروم بتوانند به مسیر تحصیل بازگردند. همچنین، برای دانشآموزانی که دلیل ترک تحصیل آنها مسائل غیرمالی مانند فقر فرهنگی خانواده یا عدم توجیه خانوادهها است، از طریق متنفذین محلی، فرمانداریها، اقداماتی برای توجیه خانوادهها و بازگرداندن دانشآموزان به مدارس انجام خواهد شد.
هواسی با بیان اینکه هدف آن است که تلاشهای عملی و ملموس در منطقه صورت گیرد و صرفاً گزارش عددی ارائه نشود، عنوان کرد: در زمینه اقدامات فرهنگی نیز، تغییر بسترهای فضای مجازی و ارزشهای اجتماعی از جمله موضوعاتی است که نیازمند توجه جدی است. برخی از فعالیتها در شبکههای اجتماعی، همچون بلاگری و انتشار محتواهای نامناسب، جایگزین ارزشهای آموزشی و فرهنگی شده است. بنابراین، دستگاههای فرهنگی و رسانهای از جمله صدا و سیما باید با دقت نظر بیشتری، حضور فعال و هدایتگرانه داشته باشند تا ارزشها و رفتارهای اجتماعی مناسب تقویت شود.
وی توضیح داد: در حوزه برنامههای علمی و فرهنگی نیز، لازم است دانشآموزان به بازدید از مراکز علمی و فناوری، نیروگاهها و پارکهای علم و فناوری هدایت شوند تا با محیطهای علمی و کاربردی آشنا شوند. این برنامهها بخشی از اقدامات فرهنگی، اجتماعی و تفریحی خواهد بود و به عنوان مصوبه جزو برنامههای اجرایی در نظر گرفته میشود.
بازرس کل استان کردستان متذکر شد: همچنین در زمینه موضوعات مربوط به جوانان و ازدواج، مطابق قانون جوانی جمعیت و تأکیدات مقام معظم رهبری، ترویج ازدواج در سنین جوانی مدنظر است. ضروری است تدابیری انجام شود تا دانشآموزانی که نیاز به ازدواج دارند، از ادامه تحصیل در مراکز روزانه محروم نشوند.
انتهای پیام/481/