‌افزایش 30 درصدی قیمت لوازم التحریر در همدان

مغازه‌های صحاف خانه همدان، هرچند نویدبخش روزهای شیرین علم‌آموزی هستند، اما این بار چهره‌های والدین، درگیر محاسبه و دودلی است. افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها، شور ماه مهر را در چنبره اعداد و ارقام گران قیمت اسیر کرده است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، با نزدیک شدن به اولین روزهای ماه مهر، جلوه‌ای از شور و هیجان در سطح شهرهای کشور به چشم می‌خورد. بازار خرید لوازم التحریر واقع در صحاف خانه همدان در اوج رونق قرار گرفته و خانواده‌ها در تکاپوی تهیه مایحتاج تحصیلی فرزندان خود هستند.

این هیجان جمعی، تنها یک خرید ساده نیست، بلکه نمادی از امید، حرکت به سوی آینده و اهمیت علم‌آموزی در فرهنگ ایرانی است. به نظر می‌رسد جامعه با این آماده‌سازی، خود را برای استقبال از فصل دانایی و شکوفایی آماده می‌کند.

در این گزارش‌ میدانی تکاپوی پررنگ والدین و دانش‌آموزان در مغازه‌ها به چشم می خورد. قفسه‌های رنگین از انواع دفترها، مدادها، خودکارها و کیف‌های مدرسه، خریداران را به انتخاب ترغیب می‌کند اما چالش پیش‌روی خانواده ها افزایش 30درصدی قیمت اجناس نسبت به سال قبل است که همین امر روند خرید و انتخاب را برای خانواده ها سخت کرده است.

خانم جوادی، مادر دو دانش‌آموز کلاس سوم و هفتم،با بیان اینکه هر سال این زمان، برایم یادآور شور و اشتیاق دوران کودکی خودم است. گفت: من و همسرم سعی می‌کنیم بهترین و باکیفیت‌ترین لوازم را برای فرزندانمان تهیه کنیم تا با انگیزه بیشتری سال جدید را شروع کند اما متاسفانه امسال به قدری هزینه ها بالارفته است که تنها به خرید برخی لوازم اولیه اکتفی کردیم.

‌افزایش 30 درصدی قیمت لوازم التحریر در همدان

او به خرید های خود اشاره می‌کند و می‌گوید: برای یکی از فرزندانم چهار دفتر و یک جامدادی  مداد و خودکار و یک دفتر نقاشی خریدم که هزینه خرید این وسایل یک و نیم میلیون تومان شده است، تاچشم کار میکند لوازم در طرح ها و رنگ های مختلفی موجود است این تنوع درصورتی لذتبخش است که خانواده ها بتوانند برای فرزندان خود آسوده خاطر خرید کنند اما متاسفانه قیمت اجناس باکیفیت و خوب به قدری بالاست که اکثر خانواده ها از خرید لوازم مرغوب دست شسته‌اند و فقط مایحتاج اولیه آموزشی را برای فرزندان فراهم می‌کنند.

آقای معینی، یکی از فعالان بازار بزرگ لوازم التحریر در صحاف خانه، از افزایش قابل توجه مشتریان خبر داد و گفت: از اواسط شهریور، استقبال خانواده ها چندبرابر شده است اما متاسفانه قدرت خرید خانواده ها نسبت به سال 1403کم شده است. پرفروش‌ترین اقلام، دفترهای طرح‌دار و نوشت‌افزارهای با طرح‌های شخصیت‌های کارتونی هستند.

وی در مورد افزایش قیمت‌ها می‌گوید: حقیقتش را بخواهید بیشتر اوقات زمانی که مبلغ هارا درماشین حساب وارد می کنم، به حاصل اعداد شک می کنم و مجدد خریدهای مشتری را حساب میکنم.به قاطعیت می‌توانم بگویم که افزایش قیمت برای فروشنده‌ها تلخ است.

معینی به لوازم داخل مغازه خود اشاره می‌کند و می‌گوید: مشتری های ما دانش‌آموزان هستند وتمامی این لوازم برای هموار تر شدن سال تحصیلی این عزیزان است و اگر دانش‌آموزان نتوانند آنچه را که احتیاج دارند تهیه کنند،ناراحت کننده است.

وی با اشاره به نقش مهم دانش‌آموزان در رونق کسب‌وکارهای مرتبط با لوازم التحریر گفت:  خانواده‌ها به‌طور میانگین مبلغ قابل توجهی را به این امر اختصاص می‌دهند اما متاسفانه باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه حتی خرید اولیه لوازم تحصیلی هم بسیار سنگین است و  خانواده های بسیاری از تهیه این لوازم برای فرزندانشان محروم هستند.

‌افزایش 30 درصدی قیمت لوازم التحریر در همدان

در این گفت‌وگوی دوستانه آقای معینی از خیران گمنام در این عرصه قدردانی می‌کند و می‌گوید در این چند سالی که در حوزه لوازم التحریر فعالیت می‌کنم بارها  همراه همکارانم خیرانی را دیده‌ایم که مبالغ چشمگیری را درجهت خرید مایحتاج تحصیلی دانش‌آموزان بی بضاعت، هدیه داده‌اند و همین امر درابتدا باعث ذوق وشوق دانش‌آموزان شده و سپس آنان با آوردن کارنامه با نمرات عالی قدردان خیران بودند.

 آقای ستاره، عضو هیئت مدیره خرازی‌فروشان می‌گوید: سی سال است که در این صنف فعالیت میکنم و هرسال در روزهای پرجنب وجوش خرید لوازم التحریر، خانواده هایی را میبینم که صرفا بر اساس قیمت لوازم تحریر را انتخاب میکنند و به کیفیت یا انتخاب فرزندشان بی‌توجهی می‌کنند دیدن این صحنه‌ها برایم دلخراش و دشوار است.

وی درمورد کیفیت لوازم التحریر می‌گوید: بیشتر اجناس ایرانی وچینی هستند اقلام ایرانی کیفیت بالاتری دارند. دولت اگر از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند وآنها دیگر دغدغه حمایت مسئولان را نداشته باشند با خیال آسوده در جهت تولید اقلام تحصیلی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب اقدام کنند.

همکار آقای ستاره، با اشاره به تبلیغات اجناس ایرانی می‌گوید: تبلیغات صرفا این نیست که یک کارشناس در برنامه‌ای بنشیند و از اجناس ایرانی تعریف کند.باید در یک بازه سه ماهه قبل از شروع سال تحصیلی تبلیغاتی از نوشت‌افزار ها و لوازم التحریر در شبکه های کودک و نوجوان پخش شود تا این عزیزان تنوع طرح ها و کیفیت ایرانی را ببینند.

وی با تاکید بر معرفی قهرمانان و افراد خوش نام ایران و فرهنگ‌سازی گفت:معرفی شخصیت‌های بزرگ در مملکت در برنامه های تبلیغاتی را بسیار موثر دانست و گفت:اگر بچه ها داستان قهرمانان ایران را درقالب فیلم کوتاه ببینند، مشتاق خرید نوشت افزار های ایرانی میشوند.یکی از دلایلی که مردم طرح های خارجی را انتخاب می‌کنند علاقه فرزندانشان است این امر در حالی است که در تلوزیون وصفحات نمایش خانگی بیشتر برنامه کودک خارجی پخش میشود.اگر دولت به هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی بها داده شود این معضل به همت مردم حل خواهد شد.

آقای محمدی که مغازه لوازم التحریر دارد بااشاره به شروع سال تحصیلی، گفت: امسال از شور و شوقی که قبلاً بود، خبری نیست و خریدها نسبت به سال قبل افت کرده است.

وی اصلی‌ترین دلیل این کسادی را گرانی اجناس دانست و گفت: ما جنس را با قیمت بسیار بالا از تولیدکننده یا پخش‌کننده می‌خریم. وقتی می‌خواهیم آن را بفروشیم، دیگر توان خرید برای مردم باقی نمی‌ماند. مردم فقط سر می‌زنند، قیمت‌ها را می‌پرسند و با ناراحتی مغازه را ترک می‌کنند.

‌افزایش 30 درصدی قیمت لوازم التحریر در همدان

محمدی توضیح داد: تورم و هزینه بالای لوازم مدرسه ما را نیز دچار مشکل کرده است. اجاره مغازه و حقوق پرسنل، قبوض، مالیات و … کمر ما را خم کرده است. وقتی فروش نباشد، همه این‌ها تبدیل به بدهی و فشار می‌شوند. واقعاً در این شرایط نان درآوردن سخت شده است. ما هم شرمنده مردم هستیم که نمی‌توانیم حباب قیمت هارا بشکنیم.

درهمین راستا امیر گلبخش،رئیس اتحادیه خرازی فروشان همدان گفت: اتحادیه خرازی و نوشت افزار همدان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین اتحادیه‌های استان با سابقه‌ای بیش از 50 تا 60 ساله است.

وی با بیان اینکه حوزه لوازم التحریر مهم ترین رسته خرازی فروشان است،عنوان کرد:در حال حاضر 250 واحد صنفی دارای پروانه کسب معتبر در حوزه لوازم‌التحریر در همدان فعالیت می‌کنند و حدود 60 تا 70 درصد از این واحد‌ها در بازار مرکزی مستقر هستند و باقی در خیابان‌های مختلف شهر، از بالاترین تا پایین‌ترین نقاط، در حوزه توزیع نوشت افزار فعالیت دارند.

گلبخش با اشاره به افزایش تقاضا همزمان با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید بیان کرد: خرید نوشت افزار توسط خانواده‌ها افزایش یافته است اگرچه قیمت برخی اقلام نسبت به گذشته افزایش داشته، اما این افزایش در مقایسه با سایر کالا‌های بازار چندان چشمگیر نبوده و تلاش شده است تنوع قیمتی حفظ شود تا قدرت خرید مردم تحت‌تأثیر قرار نگیرد.

‌افزایش 30 درصدی قیمت لوازم التحریر در همدان

گلبخش با تأکید بر حمایت از تولید داخلی اظهار کرد: خوشبختانه بیش از 90 درصد لوازم‌التحریر موجود در بازار تولید داخل هستند و استقبال مردم از کالا‌های ایرانی امسال بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به سامانه ارتباط مردمی اتحادیه گفت: مشتریان نیز باید از حقوق خود آگاه باشند و در صورت مشاهده تخلف، می‌توانند از طریق شماره‌های 32524797 (اتحادیه خرازی و لوازم‌التحریر)، 2514040 (اتحادیه اصناف) و سامانه گویای 124 به‌صورت 24 ساعته تخلفات را گزارش دهند.

به گزارش تسنیم، در پایان باید گفت که بازار لوازم التحریر امسال نیز، آیینه‌ای تمام‌نما از دوگانگی‌های جامعه است؛ از یک سو شور و اشتیاقی کودکانه برای آغاز راهی تازه و از سوی دیگر، دغدغه‌های اقتصادی خانواده‌ها که سایه‌ای سنگین بر این شور انداخته است. به نظر می‌رسد حل این معضل، تنها با عزمی ملی و همکاری سه‌جانبه دولت برای حمایت از تولید، بخش خصوصی برای عرضه کالای باکیفیت و قیمت مناسب، و مشارکت مردمی و خیران برای حمایت از دانش‌آموزان نیازمند ممکن باشد تا هیچ کودکی در آغاز مسیر علم‌آموزی، به دلیل مشکلات مالی، از شادی تهیه یک دفتر یا مداد نو محروم نماند. ماه مهر از راه رسید، اما پرسش چگونگی تضمین شادی و عدالت در آموزش برای همه، همچنان پابرجاست.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا