کردستان همچنان دور از پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور

سهم کردستان از پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور ۳۲۰ کیلومتر است که بعد از گذشت ۲۲سال، ۵۰درصد این پروژه در استان انجام شده است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد، طول مسیر یک هزار و 530 کیلومتر است که به صورت دوبانده و بزرگراهی احداث می‌شود.

این کریدور از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی امتداد دارد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب موجب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.

کردستان استانی کوهستانی است که به جاده‌های خطرناک معروف است و تاکنون اقدامات وزارت راه و شهرسازی و تصمیم‌گیران ارشد استانی و کشوری برای رفع این نواقص در استان به نتیجه نرسیده است.

کریدور غرب از بزرگترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که مطالعات این طرح در سال 1382 آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال 1384 برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.

320 کیلومتر این پروژه در استان کردستان واقع شده که بعد از گذشت این همه سال، تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران این پروژه تعطیل است.

نخستین متهم؛ پیمانکاران 

به اذعان اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار پیشین کردستان، وجود پیمانکاران ضعیف در قطعات مختلف از جمله موانع در مسیر اجرای درست این پروژه بوده است و این روند اشتباه در دولت چهاردهم نیز همچنان ادامه دارد.

آرش لهونی، استاندار کنونی نیز با گذشت 13 ماه از حضور وی در استان کردستان نتوانسته است مسیر 65 کیلومتری سنندج به کامیاران را که در سنوات گذشته حدود 30 کیلومتر آن چهاربانده شده است را به پیش ببرد و شاهد تعطیلی امور مرتبط با راه‌سازی در این مسیر هستیم.

ضعف در تیم عمرانی استاندار جوان کردستان و نبود برنامه منسجم از سوی وی برای اتصال مرکز استان کردستان به مرکز استان کرمانشاه در کنار ناتوانی‌ها در جبران کاستی‌های زیربنایی از جمله پروازهای فرودگاه سنندج موجب شده که کردستان در انزوایی تاریخی قرار گیرد و از اساتید دانشگاهی تا سرمایه‌گذاران و از متخصصان پزشکی تا تیم‌های ورزشی دیگر نتوانند به‌راحتی استان کوهستانی کردستان سفر کنند.

استاندار کردستان و تیم وی در حوزه عمرانی زیربنایی 13 ماه فرصت را از دست داده و درگیر حواشی بسیاری بوده‌اند و با این روند نمی‌توان انتظار انجام امری عملی از سوی سکان‌دار جوان و تیمش برای تکمیل مسیر چهاربانده شدن سنندج به کامیاران را داشت.

تحقق عملیات در کرمانشاه

جالب آنکه استان کرمانشاه چندین سال پیش مسیر کرمانشاه تا کامیاران را چهاربانده کرده و طی چند سال اخیر نیز به تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی در این مسیر پرداخته اما در استان کردستان هنوز شاهد عقب‌ماندگی‌ها و تعطیلی‌های مزمن در پروژه‌های عمرانی هستیم.

به نظر می‌رسد؛ نمایندگان مردم سنندج و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز که در دوره اخیر هر دو اهل کامیاران هستند تاکنون اقدامی عملی برای جبران اعتبارات، تسویه بدهی پیمانکاران و آغاز دوباره عملیات اجرایی فازهای باقی مانده برای 35 کیلومتر باقی مانده مسیر سنندج به کامیاران انجام نداده‌اند.

به اذعان کارشناسان حوزه راه و مسئولان پلیس راهور، با تکمیل عملیات چهاربانده شدن مسیر سنندج به کامیاران، علاوه بر اینکه شاهد کاهش زمان سفر بین مراکز 2 استان کردستان و کرمانشاه خواهیم بود، بیش از 30درصد تلفات جاده‌ای در استان کاهش پیدا خواهد کرد و کمبود پروازهای فرودگاه سنندج با پشتیبانی فرودگاه کرمانشاه جبران خواهد شد و نیز، صدهاهزار لیتر سوخت در سال صرفه‌جویی خواهد شد.

کمبودهای استان در حوزه راه

سالار مرادی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی روز جمعه 3 مهرماه 1404 در بازدید از پروژه‌های راهسازی شهرستان سنندج با انتقاد از تأخیر در اجرای پروژه‌های راهسازی، گفت: توجیهی ندارد پروژه‌ها به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای جابجایی زیرساخت‌ها عقب بیافتد. در حوزه راه کمبودهای زیادی داریم و باید از همه ظرفیت‌ها از جمله اوراق مشارکت اسلامی بهره‌مند شویم.

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت به استان‌های دیگر در زمینه اجرای طرح‌های راه عقب هستیم و این موضوع قابل پذیرش نیست، افزود: گاهی اوقات ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های اجرایی موجب طولانی شدن زمان پروژه می‌شود که به هیچ وجه قابل توجیه نیست و باید هماهنگی‌ها بیشتر شود تا روند کار شتاب گیرد.

مرادی خواستار سرکشی و بازدیدهای مستمر مدیران از پروژه‌های راه‌سازی شد و گفت: نباید صرفاً با وعده و قول به دیدار مردم رفت؛ لازم است مدیران با دست پر و اقدامات عملی در میدان حاضر شوند تا گره‌ای از مشکلات باز شود.

به گزارش تسنیم؛ با این تفاسیر؛ طرح این گله‌مندی‌ها و صرف بازدیدهای نمایشی و انتقادات که بخش عظیمی از این وضعیت، حاصل بی‌تفاوتی و عدم تلاش خود آنان در  جذب اعتبارات جهشی است، برای مسیری که سال‌هاست نیمه تمام مانده، هیچ دردی دوا نمی‌کند.

انتهای پیام/481

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا