آژیر که به صدا درمیآید، دل به آتش میزنند/روایت ایثار آتشنشانان همدان+فیلم
بهگزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، صدای آژیر که در دل ایستگاه میپیچد، سکوت چندثانیهای میان آتشنشانان حکمفرما میشود؛ سکوتی که فقط یک معنا دارد،حادثهای رخ داده و حالا زمان آن رسیده است که جانهایی به خطر افتاده را نجات دهند. در کسری از ثانیه لباسها پوشیده میشود، کلاهها بر سر قرار میگیرد و ماشینها با چراغهای گردان سرخرنگ، آماده حرکت میشوند. اینجا ایستگاه عملیاتی آتشنشانی همدان است؛ جایی که هیچ شب و روزی از هم جدا نمیشود، جایی که ثانیهها با نفس مردم گره خوردهاند.
در پس هر تماس تلفنی که به مرکز پیام میرسد، دلواپسی و اضطرابی نهفته است؛ مادری که نمیتواند آدرس خانهاش را از شدت استرس درست بیان کند، کودکی که با گریه فقط میگوید «آتش… آتش…»، یا مردی که در تاریکی دود به دنبال راه نجات میگردد. آنسوی خط، اما صدایی آرام و مطمئن میگوید: «آتشنشانی همدان، بفرمایید…»؛ صدایی که شاید تنها نقطه اتکای کسی باشد که زندگیاش در آتش یا حادثهای دیگر گرفتار شده است.
آتشنشانان هر روز بارها و بارها دل به خطر میزنند؛ بیهیچ چشمداشتی، بیهیچ توقعی، تنها با یک هدف: نجات جان و مال مردم. با صدای آژیر دل به حادثه میزنند، میدوند، میجنگند و میسوزند تا همشهریانشان نسوزند. اینجا، در دل ایستگاه عملیاتی، زندگی و مرگ هر روز در کنار هم نفس میکشند؛ و آتشنشانان همان فرشتگان زمینیاند که میان این دو، دیوار میشوند تا زندگی پیروز شود. به مناسبت بزرگداشت روز آتشنشان، مهمان یک ایستگاه آتشنشانی در میدان باباطاهر همدان شدیم تا از نزدیک نظارگر ایثار و شهامت این قهرمانان باشیم.
آتشنشانی همدان روزانه تا 600 تماس دریافت میکند
معاون عملیاتی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان با اشاره به حجم بالای تماسهای مردمی با مرکز پیام این سازمان، مهمترین وظیفه آتشنشانان را نجات جان و مال مردم دانست و تأکید کرد: بخش زیادی از زمان نیروها به دلیل اضطراب شهروندان یا ارائه آدرسهای ناقص از دست میرود.
وحید گلیپور، معاون عملیاتی سازمان آتشنشانی همدان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به مشکلات تماسهای مردمی عنوان کرد: اکثریت شهروندان هنگام وقوع حادثه دچار اضطراب و استرس میشوند و به همین دلیل نمیتوانند بهدرستی نشانی یا شرح ماجرا را بیان کنند. این مسئله باعث میشود زمان بیشتری صرف گفتوگو شود و اعزام خودروها با تأخیر صورت گیرد.
وی درباره وظایف خود به عنوان معاون عملیات سازمان آتشنشانی تصریح کرد: حفظ و بهروز نگه داشتن تجهیزات و وسایل فنی، آموزش نیروها و آمادهسازی همه ایستگاههای عملیاتی برای خدمترسانی از جمله مهمترین وظایف ماست.
معاون عملیاتی سازمان آتشنشانی همدان با اشاره به سطح آمادگی این سازمان گفت: با توجه به حمایت مسئولان و بهروزرسانی تجهیزات، آتشنشانی همدان از نظر امکانات و نیروی انسانی در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد. همچنین جذب نیروهای جدید در سازمان انجامشده و به زودیوارد کار میشوند.
گلی پور در پاسخ به این پرسش که آتشنشانان هنگام حرکت به سوی عملیات به چه چیزی میاندیشند، اظهار کرد: تنها چیزی که در ذهن ما نقش میبندد، جان و مال مردم است. وظیفه ما نجات است و در آن لحظه فقط به این فکر میکنیم که چه چیزی از مردم در خطر نابودی است.
وی حجم تماسهای روزانه با مرکز فرماندهی را بالا توصیف کرد و گفت: روزانه بین 500 تا 600 تماس با مرکز ارتباطات آتشنشانی برقرار میشود که از این میان 30 تا 40 مورد به عملیات واقعی منجر میشود. متأسفانه بخش زیادی از تماسها یا اشتباه است و یا از سوی شهروندان بهجای اداره برق، آب یا دیگر خدمات اضطراری با ما گرفته میشود. بخشی از تماسها هم مزاحمت تلفنی است که همزمان چند خط ما را درگیر میکند.
معاون عملیاتی آتش نشانی همدان، تصریح کرد: مرکز ارتباطات آتشنشانی همدان دارای سه خط فعال و دو خط بیسیم پشتیبان است که در مواقع ضروری ارتباطات را پوشش میدهد. ما همیشه در خدمت مردم هستیم و جان خود را برای آنان میگذاریم.
انجام 3269 عملیات توسط آتشنشانی همدان
گلی پور اظهار کرد: در 6 ماههنخست امسال، مجموعاً 3 هزار و 269 عملیات توسط آتشنشانان همدان انجام شده که از این تعداد 865 مورد مربوط به اطفای حریق، 2 هزار و 404 عملیات در حوزه امداد و نجات و 90 مورد نیز عملیات احتیاطی اطفا و امداد بوده است.
وی با تأکید بر اینکه آتشنشانی تنها وظیفه خاموشکردن آتش را بر عهده ندارد، افزود: آمارها نشان میدهد بیشترین حجم فعالیتها در بخش امداد و نجات بوده که بیانگر تنوع و گستردگی مأموریتهای سازمان است. مأموریتهایی که از نجات افراد گرفتار در آسانسور گرفته تا کمکرسانی در حوادث جادهای و حوادث شهری را شامل میشود.
معاون عملیاتی آتشنشانی همدان با بیان اینکه مرکز ارتباطات آتشنشانی همدان به صورت شبانهروزی پاسخگوی شهروندان است، عنوان کرد: در همین مدت 78 هزار و 161 تماس با این مرکز برقرار شده است که از این تعداد، 3 هزار و 269 تماس منجر به عملیات شده و 3 هزار و 260 تماس نیز برای دریافت مشاوره و راهنمایی در حوزه ایمنی و حوادث بوده است.
مزاحمتهای تلفنی مانع سرعت در امدادرسانی است
گلی پور افزود: در کنار تماسهای مفید و مؤثر، متأسفانه بخش قابل توجهی از تماسهای دریافتی مرکز ارتباطات آتشنشانی همدان شامل 29 هزار و 961 تماس اشتباه و 41 هزار و 671 تماس مزاحمت تلفنی بوده است که این موضوع علاوه بر اتلاف زمان، میتواند امدادرسانی سریع در شرایط اضطراری را با اختلال روبهرو کند.
وی با هشدار نسبت به پیامدهای منفی تماسهای اشتباه و مزاحمتهای تلفنی، گفت: هر تماس بیمورد میتواند باعث تأخیر در رسیدگی به یک حادثه واقعی شود و جان شهروندی را به خطر بیندازد. بنابراین انتظار داریم مردم اهمیت این موضوع را جدی بگیرند و تنها در مواقع ضروری با سامانه 125 تماس بگیرند.
معاون عملیاتی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی همدان با قدردانی از همراهی و اعتماد شهروندان یادآور شد: ارتقای فرهنگ ایمنی، کاهش حوادث و افزایش سرعت خدمترسانی نیازمند همکاری مردم و رعایت اصول ایمنی در منازل، اماکن عمومی و محیطهای کاری است.
.
گزارش از: فائزه محمدی
انتهای پیام/