آیا کهگیلویه و بویراحمد میتواند به الگوی پیشرو مصرف CNG تبدیل شود؟
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد طی ماههای اخیر موفق شده است مصرف ماهانهای نزدیک به 5 میلیون مترمکعب سوخت CNG ثبت کند؛ عددی که نشاندهنده پیشرفت قابل توجه در استفاده از سوخت پاک است و اما وقتی این دستاورد را در بستر کل کشور بررسی کنیم، مشخص میشود فاصله زیادی با استانهای پیشرو داریم، ضعفهایی مانند ظرفیت پایین جایگاهها، صفهای طولانی، و نابرابری توزیع جایگاهها هنوز بهعنوان موانع جدی باقیماندهاند.
کل کشور بیش از 2500 جایگاه عرضه سوخت CNG دارد که این موضوع ایران را در مقام سوم جهانی از نظر تعداد جایگاه قرار میدهد و در میان استانها، استانهایی مانند آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران و اصفهان بیشترین تعداد جایگاهها را دارند و برعکس، استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و خراسان جنوبی در پایین جدول قرار دارند و تعداد جایگاههای بسیار کمی دارند.
علاوه بر تعداد جایگاه، ظرفیت عملیاتی آنها نیز چالشی بزرگ است: رئیس انجمن صنفی CNG ایران معتقد است بسیاری از جایگاهها با حدود 50 درصد ظرفیت کار میکنند.مصرف روزانه CNG در کل کشور بین 20 تا 24 میلیون مترمکعب برآورد میشود؛ یعنی بخش مهمی از تقاضای سوخت حملونقل با این سوخت تأمین میشود و این اعداد نشان میدهند که استانهایی با تعداد زیاد جایگاه غالباً مصرف بالا هم دارند و رقابت برای جذب سهم مصرف در مناطق کمتر توسعهیافته وجود دارد.
مشکلات ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود دستاوردها کم نظیر شامل کاهش ظرفیت جایگاهها در ساعات اوج ترافیک باعث ایجاد صفهای طولانی میشود، که کارایی مصرف CNG را کاهش میدهد، ناپیوستگی جغرافیایی در نقاط دورافتاده و راههای محور، نبود جایگاه مناسب در مناطق پرتردد را تشدید کرده است و همچنین ضعف اطلاعرسانی طرحها مانند طرح تبدیل رایگان بنزینی به دوگانهسوز هنوز در برخی بخشها به مردم شناسانده نشدهو نگهداری و نوسازی تجهیزات فرسوده، تأخیر در اصلاح فنی جایگاهها و هزینه بالا برای تعمیرات، فشار مضاعفی بر امکانات موجود وارد کرده است.
سالار خشایی، مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد بار دیگر بر دستاورد استان تأکید میکند: مصرف تقریبی 5 میلیون مترمکعب CNG در هر ماه، شواهدی از نقش خودروهای دوگانهسوز در کاهش مصرف بنزین است و جایگاههای CNG استان مرتباً مورد پایش قرار میگیرند و کیفیت خدمات در میانشان بهبود یافته.
وی اما به محدودیتها نیز اذعان دارد و گفت: ما در حال راهاندازی و توسعه طرح تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانهسوز هستیم، تلاش داریم موانع اجرایی آن را کاهش دهیم و از مردم نیز درخواست میکنیم مشکلات جایگاهها را از طریق سامانه ارتباط با مشتریان گزارش دهند تا سریعتر پیگیری کنیم.
برزین آراسته کارشناس انرژی به خبرنگار تسنیم گفت: استان با وجود تلاشها، هنوز در مقایسه با استانهای پیشرو فاصله دارد و کافی نبودن جایگاهها و ظرفیت محدود آنان باعث میشود بهرهبرداری کامل از پتانسیل CNG امکانپذیر نشود و اگر استان بتواند تعداد جایگاهها را افزایش دهد و در کنار آن مدیریت مصرف، آموزش مردم و نظارت دقیقتر را اجرا کند، میتواند نه تنها خود را به استانهای پیشرو نزدیک کند، بلکه الگویی برای سایر استانها باشد.
استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مصرف CNG یک موفقیت قابل توجه داشته است، اما این موفقیت اگر با اصلاح ساختاری همراه نشود، دوام نخواهد داشت و دادههای کشوری نشان میدهد استان در رتبههایی پایینتر نسبت به تهران، خراسان و آذربایجانها قرار دارد؛ لذا برای تبدیل به یکی از استانهای پیشرو، باید افزایش تعداد جایگاههای CNG با اولویت مناطق فاقد جایگاه، افزایش ظرفیت عملیاتی جایگاهها با هدف کاهش خلل در ارئه خدمات در ساعات اوج ترافیک، اطلاعرسانی بهتر و تشویق مردم به تبدیل خودروها از طریق رسانهها و تسهیلات ملموس، تأمین منابع مالی برای نوسازی تجهیزات فرسوده و نگهداری مداوم جایگاهها و نظارت مستقل و شفافیت در عملکرد جایگاهها به منظور جلوگیری از انحرافها و سوءاستفادهها در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام/