آستارا کوتاه‌ترین مسیر ترانزیت چین به اروپاست

به گفته نماینده مردم آستارا در مجلس، موقعیت جغرافیایی آستارا این شهرستان را به شاهراه اصلی ترانزیت شرق به غرب تبدیل کرده و غفلت از آن خسارت بزرگی برای اقتصاد ملی به‌همراه خواهد داشت.
– اخبار استانها –

ولی داداشی، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی امروز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با اشاره به سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان و پیگیری پروژه‌های شهرستانی، ملی و بین‌المللی اظهار کرد: حضور خانم وزیر و معاونان ایشان در مرکز استان و شهرستان آستارا فرصتی ارزشمند برای طرح مطالبات اساسی منطقه بود. 

وی با بیان اینکه آستارا دارای پروژه‌های ملی و فراملی در حوزه ترانزیت و تجارت است، افزود: یکی از موضوعات کلیدی، پروژه ریل آستارا–رشت و خط ریلی آستارا–آستارای ایران و جمهوری آذربایجان است که تاکنون 62 میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری شده و این مسیر به‌عنوان شاهراه ترانزیتی می‌تواند نقطه عطفی در توسعه اقتصادی کشور باشد. 

به گفته داداشی، بندر آستارا نیز که حدود 12 ماه تعطیل بود، با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری سازمان بنادر احیا شد و مجدداً در مسیر فعالیت قرار گرفت و این اقدام نشان داد که بنادر شمالی کشور در مقاطع حساس می‌توانند به‌عنوان ظرفیت‌های راهبردی و کارگشا عمل کنند. 

نماینده مردم آستارا در مجلس با تأکید بر اهمیت کریدورهای بین‌المللی و رقابت شدید کشورها در این عرصه تصریح کرد: امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم و رقابت اصلی در حوزه دالان‌های ترانزیتی شکل گرفته است، ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی می‌تواند کوتاه‌ترین مسیر ترانزیت کالا از چین به اروپا و بالعکس باشد و این مسیر از آستارا می‌گذرد؛ اما متأسفانه مرکز مطالعات راه‌های گذر ملی و بین‌المللی هنوز شکل نگرفته و ستاد ملی گذر که در قانون برنامه هفتم پیش‌بینی شده نیز فعال نشده است. 

وی با بیان اینکه دشمنان با سرمایه‌گذاری در بنادر منطقه از جمله بندر باکو و بندر الک در جمهوری آذربایجان به‌دنبال کور کردن مسیر ترانزیتی ایران هستند این در حالی است که نزدیک‌ترین مسیر به اروپا از آستاراست و اگر این فرصت از دست برود، خسارت بزرگی به کشور وارد می‌شود، افزود: باید از ظرفیت نخبگان کشور برای طراحی مسیرهای جدید و تقویت موقعیت ایران در کریدورهای بین‌المللی استفاده شود. ترانزیت امروز مهم‌ترین مسئله اقتصادی کشور است و غفلت از آن به معنای واگذاری فرصت‌ها به رقبای منطقه‌ای است. 

به گفته داداشی، هرچند توسعه بنادر ممکن است برای دولت هزینه‌هایی داشته باشد اما منافع استراتژیک آن در شرایط حساس جبران‌ناپذیر است و لازم است مسئولان ملی و استانی برای تکمیل و توسعه پروژه‌های بندری و ریلی آستارا اهتمام جدی داشته باشند. 

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا